Jedlom k degenerácii alebo cestou späť?
Autor:  Leslie Kenton

Typická západná strava je založená na "komerčných potravinách". Sú to výrobky, ktoré dostanete či už v malej predajničke na rohu alebo v obrích supermarketoch. Tieto potraviny sa veľmi líšia od prostého jedla, ktorým sa ľudia živili po celé veky a na ktoré bolo naše telo geneticky adaptované. Naši predkovia nejedli ako my veľké množstvá bieleho chleba, cukru, slaniny a predvarené polotovary


Typická západná strava je založená na "komerčných potravinách". Sú to výrobky, ktoré dostanete či už v malej predajničke na rohu alebo v obrích supermarketoch. Tieto potraviny sa veľmi líšia od prostého jedla, ktorým sa ľudia živili po celé veky a na ktoré bolo naše telo geneticky adaptované. Naši predkovia nejedli ako my veľké množstvá bieleho chleba, cukru, slaniny a predvarené polotovary. Jedli prosté, obyčajné, sýte jedlá, v množstvách aké boli dostupné. Ich strava obsahovala menej tuku, vysoké percento zložených uhľovodanov a malé množstvo proteínov. Moderné jedlá sú tučné a zbavené prírodnej vlákniny. Tvoria ich vysoko rafinované uhľovodany (biely chlieb alebo krabicové obilniny), sú vylepšené veľkým množstvom cukru a zvyškového tuku. To sú oleje, ktoré po separácii z prírodných plodín prejdú tepelným a chemickým spracovaním. Dnes konzumujeme kvantum živočíšnych proteínov zmiešaných s tukmi - v mlieku, syroch, mäse, vajciach, rybách a hydine. I to najobľúbenejšie hovädzie, bravčové alebo jahňacie mäso tvorí z 50% tuk.

Za celú históriu ľudstva naši predkovia nejedli veľké množstvá proteínov a vysoko koncentrovaného tuku. Dôsledkom toho sú naše telá veľmi zle geneticky vybavené pre ich spracovanie. Všetky ranné civilizácie, Číňania, Gréci, Indiáni, Európania, Afričania i Egypťania (vzácnou výnimkou  sú Eskymáci alebo Masajovia), konzumovali mäso ako korenie alebo ho jedli len počas sviatkov, rozhodne nie denne. Kvôli mnohým dôvodom, či už to bola dostupnosť alebo cena, mäso netvorilo hlavnú súčasť jedálnička.

Od tej doby došlo ešte k jednej veľkej zmene: dnes sme zvyknutí skonzumovať veľkú škálu chemických farbív, aromatických prísad a iných "vylepšovadiel", nehovoriac o pesticídoch, herbicídoch a fungicídoch, ktoré by si naši predkovia nevedeli predstaviť ani v najdivočejších snoch. Hltáme chemikálie s každým dúškom našej diétnej coca-coly a s každým sústom predvareného jedla. Taký je náš západný jedálniček. Keď si nabudúce začnete vyčítať nedostatok vôle a prepadnete pocitu viny, keď siahnete po ďalšej sušienke, kľudne na to zabudnite. Vina nie je vo vás. Neprirodzené, zničené potraviny, ktoré jeme, majú hlavný podiel na našej tučnote, a rovnako tak na tom, že v našej civilizácii je nesmierne obtiažne zachovať si zdravie a štíhlu líniu.

Západný spôsob umierania
Bol to dr. Weston Price, ktorý na začiatku tohto storočia upozornil vedecké kruhy na zhubné následky šírenia upravovaných potravín. Price bol zubný lekár a precestoval svet, aby zmapoval zmeny v tvare čeľustí zubov, ku ktorým pomaly, ale nevyhnutne dochádza vo všetkých kultúrach, pretože sa vzdávajú tradičných stravovacích návykov v prospech "civilizovanejšieho" západného jedla. Mnohé Priceove štúdie (na každej pracoval 20 - 40 rokov) podrobne zachytávajú nástup degeneratívnych ochorení vrátane nadváhy a obezity. Nie je vôbec prekvapujúce, že ľudské telo, zvyknuté v priebehu evolučného vývoja na jednoduchú stravu rastlinného pôvodu bohatú na vlákninu a živiny, považuje dnešné jedlo za zdraviu škodlivé. Naše gény boli vyladené na "primitívnu" životosprávu viac než milión rokov. Vnútorná biochémia ľudského tela bola pre túto stravu stvorená.

O veľa rokov neskôr po tom, čo McCarrison a Price zavŕšili svoje dielo, sa objavili dvaja britskí lekári, Burkitt a Trowell, s vlastnými obsiahlimi výskumami a posunuli tak Priceovu prácu o stupienok ďalej. Presne zdokumentovali sled udalostí pri zmene  nášho jedálnička od "primitívneho" k dnešnému "umelému".

1. stupeň: Konzumujú sa primitívne, nespracované potraviny rastlinného pôvodu, doplnené veľkým množstvom nespracovaných uhľovodanov, a to väčšinou v celku. Civilizačné ochorenia sú vzácne.
2. stupeň: Nastupuje západná životospráva. Obezita a cukrovka začínajú byť bežné v privilegovaných vrstvách, ktoré si kupované  potraviny môžu dovoliť.
3. stupeň: Tento spôsob stravovania sa v spoločnosti mierne rozširuje. Rovnako tak sa šíri obezita, zápcha hemoroidy, kŕčové žily a zápaly slepého čreva.
4. stupeň: Strava je plne zavedená. Nadváha i obezita sú bežné vo všetkých spoločenských vrstvách. Rovnako je to so srdečnými ochoreniami, vysokým krvným tlakom, herniou, rakovinou apod.

Zlá kvalita našej stravy má dva hlavné aspekty. Prvý sa vzťahuje k spôsobu, akým potraviny vyrábame - pestujeme a druhý aspekt vychádza zo spôsobu ich následného spracovania.

Ťažká cesta späť
Naše telo má úžasnú schopnosť kompenzovať minerálne látky a stopové prvky chýbajúce v potrave. Ale v dôsledku mnohoročného používania nutrične bezcennej potravy sa nedostatočné vyživovanie veľmi rozšírilo. Podľa rozsiahlych štúdií dnes prijíma v jedle len veľmi málo ľudí na Západe všetky minerálne látky, ktoré sú nutné k správnej funkcii metabolizmu. Nedostatok, ktorý takto vzniká, a poruchy látkovej výmeny s ním spojené - obezita je len jednou z nich - nemožno tak ľahko napraviť. Ani prehĺtanie nových multiminerálnych prípravkov z vašej lekárne alebo obchodov so zdravou výživou to nezachráni. Živiny v potrave totiž existujú v spletitej súčinnosti a ovplyvňujú sa navzájom. Doplňujú sa a spolupracujú taktiež vo vašom tele. Vyváženosť prístupných biominerálov a stopových prvkov je nekonečne zložitejšie než si nám vitamínoví fanatici snažia nahovoriť. K obnoveniu tejto dávno narušenej rovnováhy je potrebná výživná a bohatá strava - v niektorých prípadoch doplnená zelenými rastlinami, ako sú morské riasy, (kepl, spirulína a chlorella), zelený jačmeň alebo lucerna. Cesta späť bude dlhá, môže trvať mesiace i roky.
Reklama

Jedzte prostú stravu
Prirodzená prostá strava našich predkov mala vysoký obsah vlákniny a nízku kalorickú hodnotu. Ľudia, ktorí jedia týmto spôsobom, sa nasýtia omnoho skôr než tí, ktorí sa naďalej prehrýzajú západnou priemyslovou potravou s vysokou kalorickou hustotou, zbavenej vlákniny a preplnenej tukmi a skrytým cukrom. 85% kalórií, ktoré dnes prijímame, pochádza z jedla bez vlákniny - zo živočíšnych produktov, čistených obilnín, cukru, olejov a tukov. Priemerný človek stravujúci sa západným spôsobom konzumuje len 10 - 20 g vlákniny denne. Strava našich predkov a ešte jednoduchšia strava v rozvojových krajinách obsahovala alebo obsahuje 35 - 60 g vlákniny denne. Vláknina v nespracovanej zeleninovej strave má takú dôležitosť, že by tento samotný fakt mal stačiť na vysvetlenie našej nadváhy. Objemné potraviny plné šťavy, ktoré jedli naši predkovia a ktoré ešte prevažujú v týchto niekoľko málo pretrvávajúcich primitívnych kultúrach, prejdú vaším zažívacím traktom a pritom jemne upracú z cesty všetky odpadky a jedy a znížia množstvo kalórií, ktoré črevá absorbujú.

Príjemné jedlo
Prosté jedlo je archetypovo príjemné jedlo. Je to taký druh jedla, po ktorom sa cítite rozkošne spokojní - zdravo sýty chlieb, strukoviny, čerstvé zeleninové šťavy, chrumkavé obilniny a lahodné prírodné sladkosti. Je to jedlo, v ktorom bola zachovaná rovnováha základných komponentov - prírodných proteínov, mastných kyselín, vlákniny, minerálnych látok a vitamínov. Zistíte, že táto strava zaženie hlad ako žiadna iná, pretože na ňu bolo telo geneticky adaptované po stotisíce rokov. Pokiaľ ju zoženiete v prirodzene pestovanej forme, bude to zo všetkého najlepšie. Pokiaľ nie, kupujte ju čo najčerstvejšiu a začleňte do svojho jedálnička i špeciálne semená a zrná, morské chaluhy, spirulínu, chlorellu alebo zelený jačmeň.

Zdroj:  Štíhlá revoluce - zeštíhlete bez hladovění! /voľne preložené z češtiny/
Copyright ©  1995 Votobia. Všetky práva vyhradené.