Čo je glukózovo-fruktózový sirup?
Glukózovo-fruktózový sirup je sladiaca prísada široko používaná v rôznych potravinárskych výrobkoch. Viac informácií o tom, ako je vyrobený a jeho vplyve na naše zdravie, si prečítajte nižšie.

Čo je to glukóza a fruktóza?
Glukóza je jednoduchý cukor, takzvaný monosacharid, pretože je tvorený len jednou cukrovou jednotkou. Prirodzene sa vyskytuje v mnohých potravinách a využíva sa ako zdroj energie na vykonávanie každodenných činností.

Fruktóza je tiež jednoduchý cukor, často označovaný ako ovocný cukor. Fruktóza, ako naznačuje názov, sa nachádza v ovocí, koreňovej zeleniny (ako je repa, sladké zemiaky, pastely a cibuľa) a med. Fruktóza je najsladší zo všetkých prirodzene sa vyskytujúcich cukrov.

Glukóza a fruktóza navzájom spojené v rovnakom množstve vytvárajú iný typ cukru - sacharózu - disacharid, ktorý je bežne známy ako biely cukor.

Čo je to glukózo-fruktózový sirup (GFS)?
     GFS je sladká kvapalina vyrobená z glukózy a fruktózy. Na rozdiel od sacharózy, kde 50% glukózy a 50% fruktózy sú navzájom spojené, GFS môže mať rôzny pomer dvoch jednoduchých cukrov, čo znamená, že sú prítomné niektoré extra neviazané molekuly glukózy alebo fruktózy. Obsah fruktózy v GFS sa môže pohybovať od 5% do viac ako 50%.

Ako sa vyrába GFS?
     GFS sa zvyčajne vyrába zo škrobu. Zdroj škrobu závisí od miestnej dostupnosti surového produktu použitého na extrakciu. Historicky bola kukurica preferovanou voľbou, zatiaľ čo v posledných rokoch sa pšenica stala obľúbeným zdrojom pri produkcii GFS. Škrob je reťazec glukózových molekúl a prvým krokom pri výrobe GFS je uvoľnenie glukózových jednotiek. Naviazané molekuly glukózy v škrobe sa rozštiepia (hydrolyzujú) na voľné molekuly glukózy. Potom s použitím enzýmov sa niektorá glukóza zmení na fruktózu v procese nazvanom izomerizácia.



Na čo sa používa GFS?
     Hlavné dôvody používania GFS v potravinách a nápojoch sú jeho sladkosť a schopnosť dobre premiešať s inými zložkami. Je zaujímavé, že sa môže použiť aj namiesto prísad na konzerváciu potravín (účinok sa pozoroval aj pri stolovom cukre). To pomáha naplniť potreby spotrebiteľov, keď si želajú výrobky bez prísad. Okrem lepšej stability môže GFS zlepšiť štruktúru, zabrániť kryštalizácii a pomôcť dosiahnuť požadovanú konzistenciu (chrumkavé a vlhké).

Sú to GFS, izoglukóza a vysoko-fruktózový kukuričný sirup rovnaké?
     Existuje veľa zmätkov v súvislosti s termínmi ako glukózovo-fruktózový sirup, izoglukóza a kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy, ktoré sa často používajú.

V závislosti od krajiny a obsahu fruktózy sa môže GFS volať inak. V Európe sa kvôli procesu "izomerizácie" GFS s viac ako 10% fruktózy nazýva izoglukóza. Na druhej strane, ak obsah fruktózy presiahne 50%, názov sa mení na sirup z fruktózy a glukózy, aby odrážal vyšší obsah fruktózy.

V Spojených štátoch sa sirup vyrába z kukuričného škrobu, zvyčajne buď s obsahom fruktózy 42%, alebo 55%, a preto sa nazýva vysoko fruktózový sirup z kukuričného sirupu.

Je GFS používaný v mnohých potravinových produktoch?
     V Európe je sacharóza stále hlavným kalorickým sladidlom používaným pri výrobe potravín a nápojov. Výroba GFS v EÚ bola regulovaná európskym režimom a obmedzená na 5% celkovej výroby cukru. V októbri 2017 sa však režim ukončil a odhaduje sa, že produkcia GFS sa zvýši z 0,7 na 2,3 milióna ton ročne. V dôsledku toho môže v budúcnosti GFS nahradiť sacharózu v určitých výrobkoch, najmä v tekutých alebo polotuhých potravinách, ako sú nápoje a zmrzlina. Bude sa ďalej používať na cukrovinky, džemy a konzervy, pečivo, obilné výrobky, mliečne výrobky, korenie a konzervované a balené tovary.

Aká je nutričná hodnota GFS?
     GFS je zdrojom sacharidov, ktoré spolu s bielkovinami a tukami sú základom našej stravy. Ľudské telo ich využíva na výrobu energie, vývoj a údržbu. GFS je výživovo ekvivalentný ostatným sacharidom, obsahujúcim rovnaký počet kcal na gram.

Koľko GFS je v poriadku?
     V roku 2010 vydal Európsky výbor pre bezpečnosť potravín smernicu pre dietetické výrobky, výživu a alergie vedecké stanovisko k referenčným hodnotám stravy pre príjem sacharidov a cukrov. Odporúčali, aby príjem celkových sacharidov - vrátane uhľohydrátov zo škrobových potravín, ako sú zemiaky a cestoviny a z jednoduchých sacharidov, ako sú cukry - sa pohyboval od 45 do 60% celkového príjmu energie pre dospelých aj deti staršie ako jeden rok.

     V roku 2015 WHO uverejnila usmernenie, ktoré odporúča ľuďom znížiť denný príjem pridaných cukrov na menej ako 10% celkového energetického príjmu. Pre aktívneho dospelého, ktorý potrebuje 2000 kcal denne, ide o menej ako 200 kcal z voľných cukrov, čo je asi 50 gramov alebo 12 čajových lyžičiek cukru. Podľa WHO dôkazy ukazujú, že takéto zníženie znižuje riziko nadváhy, obezity a zubného kazu.

Existuje spojenie medzi spotrebou GFS a obezitou?
     Mnoho faktorov prispieva k rozvoju obezity. Výživový poradcovia, zdravotní experti a výskumníci vo všeobecnosti súhlasia s tým, že hlavnou príčinou je nerovnováha medzi spotrebovanými kalóriami a spálenými kalóriami. Nadmerné kalórie sa môžu spotrebovať ako tuky, bielkoviny, alkohol alebo uhľohydráty, vrátane cukrov.

Niektoré správy naznačujú, že nadmerná spotreba GFS môže byť zodpovedná za súčasnú krízu obezity v USA. Napriek tomu sa miera obezity v celej Európe dramaticky zvýšila aj v prípade absencie paralelného nárastu príjmu GFS, takže je nepravdepodobné, že zvýšený výskyt obezity je spôsobený iba GFS.

Ovplyvňuje fruktóza pocity plnosti?
     Niektoré štúdie sa pokúšali preukázať, že fruktóza nemusí byť taká ako ostatné cukry, pretože nezačne stimulovať hormóny zodpovedné za hlad a príjem potravy (ako je inzulín). To môže spôsobiť, že ľudia budú jesť alebo piť viac. Z výskumov z roku 2007 sa však dospelo k záveru, že dôkazy o tom, že fruktóza je menej sýta ako glukóza alebo že GFS je menej sýta ako sacharóza, nie sú presvedčivé. Odvtedy výskum ukázal, že glukóza a fruktóza majú rovnaký účinok na sýtosť a plnosť, ako sa pozoruje u ľudí konzumujúcich nápoje osladené buď glukózou, fruktózou alebo HFCS.



6 Dôvodov, prečo je vysoko fruktózový kukuričný sirup zlý
Vysoko fruktózový kukuričný sirup (HFCS) je typ umelého cukru vyrobeného z kukuričného sirupu.
     Mnohí odborníci tvrdia, že cukor a HFCS sú kľúčovými faktormi dnešnej epidémie obezity.

HFCS a cukor sú tiež spojené s mnohými ďalšími vážnymi zdravotnými problémami, vrátane cukrovky a srdcových chorôb.

1. Kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy pridaný do vašej strave obsahuje neprirodzené množstvo fruktózy
Fruktóza v HFCS jedená v nadmernom množstve spôsobuje zdravotné problémy.
      Väčšina škrobových sacharidov, ako napríklad ryža, sa rozkladá na glukózu, základnú formu sacharidov. Avšak stolový cukor a HFCS sú 50% glukózy a 50% fruktózy.
     Glukóza je ľahko transportovaná a využívaná každou bunkou v tele. Je to tiež prevládajúci zdroj paliva pri cvičení s vysokou intenzitou.
     Naproti tomu fruktóza z kukuričného sirupu s vysokým obsahom fruktózy alebo stolového cukru sa musí premeniť na tuk alebo glykogén (skladované sacharidy) v pečeni predtým, ako sa môže použiť ako palivo.
HFCS dodáva do stravy neprirodzené množstvá fruktózy.
     V skutočnosti až do niekoľkých posledných desaťročí by vaša strava obsahovala iba veľmi malé množstvo fruktózy z prírodných zdrojov, ako je ovocie a zelenina.
     Okrem nižších koncentrácií fruktózy ovocie obsahuje vlákninu, vodu , mikroživiny a antioxidanty. Žiadna z informácií v tomto článku sa nevzťahuje na celé ovocie, ktoré je veľmi zdravé.
     Nižšie uvedené nežiaduce účinky sú väčšinou spôsobené prebytkom fruktózy a to platí aj pre kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy (55% fruktóza) a obyčajný cukor (50% fruktóza).

2. HSFC je ľahko premenený na tuk
     Kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy sa pri prebytku ľahko premení na tuk.
     Je to preto, že fruktóza sa metabolizuje v pečeni. Pečeň môže premeniť fruktózu na glykogén (skladované sacharidy), ale má obmedzenú skladovaciu kapacitu.
     Zatiaľ čo menšie množstvo fruktózy z ovocia môže byť v poriadku, veľké dávky sladkých vôd alebo sladkosti môžu preťažiť pečeň a zmeniť sa na tuk.
     Z dlhodobého hľadiska môže toto nahromadenie tukov viesť k vážnym zdravotným problémom, ako je tukové ochorenie pečene a diabetes typu 2.
     V jednej trojtýždňovej štúdii vedci zistili, že nadmerná konzumácia cukru a fruktózy viedla k drastickému zvýšeniu tuku pečene o 27%.
     Iný výskum tiež zistil, že fruktóza môže zvýšiť prírastok tukov vo väčšom rozsahu ako iné jedlá s kalorickou hodnotou.
     Pamätajte, že škodlivé účinky HFCS a fruktózy by sa nemali zamieňať s fruktózou v ovocí , ktorá je zdravá a bezpečná v rozumných množstvách.

3. Zvýši riziko obezity a môže zvýšiť telesnú hmpotnosť
     Dlhodobé štúdie tiež ukazujú, že nadmerné množstvo cukru alebo HFCS môže hrať kľúčovú úlohu pri obezite.
     V jednej štúdii sa zdravým dospelým dobrovoľníkom podávali nápoje obsahujúce glukózu alebo fruktózu.
    Pri porovnávaní dvoch skupín fruktózový nápoj nevyvolával oblasti mozgu, ktoré kontrolujú chuť do jedla v rovnakom rozsahu ako glukózový nápoj.

     Fruktóza môže tiež spôsobiť nahromadenie viscerálneho tuku. Viscerálny tuk obklopuje vaše orgány a je najhorším typom telesného tuku. Je to spojené so zdravotnými problémami, ako je cukrovka a srdcové choroby.

     Okrem toho dostupnosť HFCS a cukru tiež zvýšila priemerný príjem kalórií, čo je kľúčový faktor pri prírastku hmotnosti. Výskum naznačuje, že ľudia teraz spotrebúvajú viac ako 500 kalórií denne z cukru, čo môže byť o 300% viac ako pred 50 rokmi.

4. Nadmerný príjem je hlavnou príčinou cukrovky
     Nadmerná spotreba fruktózy alebo HFCS môže tiež viesť k inzulínovej rezistencii , čo môže mať za následok diabetes typu 2.
     U zdravých jedincov sa inzulín zvyšuje v závislosti od spotreby sacharidov, pričom ich prepravuje z krvného obehu a do buniek.
     Pravidelná konzumácia nadbytočnej fruktózy však môže robiť vaše telo odolné voči účinku inzulínu.
     Nakoniec to znižuje "flexibilitu" vašich buniek metabolizovať  sacharidy. Z dlhodobého hľadiska sa zvyšujú hladiny inzulínu aj hladina cukru v krvi.
     Okrem cukrovky môže HFCS tiež zohrávať úlohu v metabolickom syndróme, ktorý je spojený s mnohými chorobami, vrátane srdcových ochorení a niektorých druhov rakoviny.

5. Môže zvýšiť riziko ďalších závažných ochorení
     Mnoho závažných ochorení súvisí s nadmernou konzumáciou fruktózy.
     Zistilo sa, že HFCS a cukor spôsobujú zápal , ktorý je spojený so zvýšeným rizikom obezity, cukrovky, srdcových chorôb a rakoviny.
     Vysoká hladina inzulínu spôsobená cukrom by mohla tiež napomáhať rastu nádoru. Niekoľko dlhodobých štúdií našlo spojitosť medzi príjmom HFCS a rizikom rakoviny.

     Okrem zápalu môže nadmerná fruktóza tiež zvyšovať škodlivé látky, ktoré sa nazývajú pokročilé koncové produkty glykácie (AGE), ktoré môžu poškodiť bunky a spôsobiť, že budete starnúť rýchlejšie.
     Nakoniec existuje aj väčšie riziko zápalových ochorení, ako je dna. Je to spôsobené zvýšeným zápalom a produkciou kyseliny močovej.
     Vzhľadom na všetky zdravotné problémy a ochorenia súvisiace s HFCS a cukrom nemôže byť prekvapením, že štúdie ich začínajú spájať so zvýšeným rizikom srdcových ochorení a zníženou dĺžkou života.


6. Neobsahuje žiadne základné živiny
     Podobne ako ostatné pridané cukry je kukuričný sirup len "prázdnymi" kalóriami.
     Obsahuje množstvo kalórií, ale absolútne žiadne základné živiny.
     Jedenie HFCS preto zníži celkový obsah živín vo vašej strave. Pretože čím viac budete jesť z HFCS, tým menej miesta máte pre potraviny s vysokou výživou .
     Na konci dňa sa vyhýbanie vysoko fruktózovému kukuričnému sirupu môže byť jedným z najjednoduchších a najefektívnejších spôsobov, ako zlepšiť svoje zdravie a znížiť riziko ochorenia.

Štúdie a zdroje
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24493081
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17190309
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17605309
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14713323
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17921363
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23280226
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11229668
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15983189
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2682989/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20693348
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22297952



Je známe, že nadmerný príjem cukru je nie dobrý pre Vaše zdravie.
Napriek tomu je dnes k dispozícii veľa rôznych druhov cukru.
Niektorí ľudia považujú cukor demerara za zdravšiu formu cukru a často sa objavuje ako zdravá alternatíva bežného bieleho cukru.

Prečo je kváskový chlieb jedným z najzdravších chlebov....
     Mnoho ľudí považuje kváskový chlieb za chutnejší a zdravší ako bežný chlieb. Niektorí dokonca hovoria, že je ľahšie strávieľný.
Ale je na tomto tvrdení niečo pravdy?



Carvacrol nemusí byť všeobecne uznávaným názvom, ale jeho zdroj - oregano, pravdepodobne je.  Oregano ponúka viac ako príjemnú chuť. Výskum ukázal, že carvacrol, aktívna zložka oregána, ponúka širokú škálu zdravotných výhod; vrátane ochranných účinkov na pečeň, antioxidantov, účinnosť proti škodlivým organizmom a zápalom a mnoho ďalších. Nasledujúcich 8 faktov o látke carvacrol určite prinesie využitoe aj do vašej domácnosti.


Spirulina patrí medzi najobľúbenejšie doplnky na svete.
Je nabitá rôznymi živinami a antioxidantmi, ktoré môžu byť prínosom pre vaše telo a mozog.

     Ak sa pozrieme na stovky vedeckých odborných článkov, ktoré boli publikované o výhodách oleja z čiernej rasce, je jasné, že existuje niekoľko problémov, ktoré nám tento olej môže pomôcť prekonať. S prakticky žiadnymi vedľajšími účinkami je liečivá zdatnosť oleja z čiernej rasce skutočne neuveriteľná, ale väčšina ľudí o ňom nikdy nepočula!



Špecifická sacharidová diéta ™ pomohla mnohým tisíckam ľudí s rôznymi formami ochorenia čriev a iných ochorení výrazne zlepšiť ich kvalitu života. V mnohých prípadoch sa ľudia považujú za vyliečených. Ide o diétu určenú hlavne na Crohnovu chorobu, ulceróznu kolitídu, celiakiu, divertikulitídu, cystickú fibrózu a chronickú hnačku. Jedná sa však o veľmi zdravú, vyváženú a bezpečnú stravu, ktorá má zdravotné výhody pre každého. Potraviny, ktoré sú povolené na tejto diéte, sú založené na chemickej štruktúre týchto potravín. Sacharidy sú klasifikované podľa ich molekulárnej štruktúry.

Kryštály Tibi sú živé zrnká, rastú a množia sa celkom rýchlo, stačí im k životu len voda a cukor. Zrnká majú unikátnu štruktúru a farbu, sú priehľadné a krehké, preto ich je ľahko rozbiť na malé časti. Žijú vo svojom výživnom roztoku vody s cukrom a nejakým sušeným ovocím, v ktorom postupne rastú a delia sa. Papajú cukor a na oplátky uvoľňujú do vody cenné látky, ako probiotiká, ktoré pôsobia priaznivo na zdravotný stav.