Viete, že... časť 35.

 

... mandarínková kúra prináša výborné výsledky pri hypertenzii a artérioskleróze? Kúra pozostáva z konzumácie 1,5 až 2 kg mandariniek ako jedinej potravy 1 alebo 2 razy týždenne počas jedného mesiaca. Pretože túto kúru aplikujeme zvyčajne na jeseň a v zime, kedy sú plody najzrelšie, dodatočné tekutiny pri takomto množstve ovocnej šťavy nie sú takmer potrebné.

... hrach obsahuje rastlinné kontraceptivum, t.j. látku, ktorá pôsobí ako antikoncepčný prostriedok? V Tibete a v niektorých oblastiach Indie sa za posledných 200 rokov nezvýšil počet obyvateľov vďaka tomu, že ženy jedia veľa hrachu. V súčasnej dobe sa robia pokusy túto látku z hrachu izolovať a nahradiť ju hormonálnou antikoncepciou.

... pravidelnou konzumáciou jabĺk môžeme predísť zužovaniu koronárnych artérií, teda aj infarktu? Jablká sú bohatým zdrojom flavonoidov, najmä kvercetínu, ktorý zabraňuje ukladaniu cholesterolu v cievach a tým ich zužovaniu. Flavonoidy tiež oslabujú priľnavosť krvných doštičiek, čím sa znižuje riziko trombózy alebo vzniku krvných zrazenín.

... marcuja, toto menej známe ovocie, je bohaté na železo? Má pravdepodobne najviac železa - 1,6mg/ 100g, čím predstihuje jeho obsah aj vo vajciach, má ho približne toľko čo mäso. Jeho stráviteľnosť zlepšuje prítomnosť vitamínu C, v sto gramoch dužiny sa ho nachádza 30mg, čo je polovica odporúčanej dennej dávky. Maracuja je tiež bohatá na provitamín A, vitamín B2, B6, E, niacín a kyselinu listovú, z minerálnych látok: horčík, vápnik, fosfor a draslík. Tým, že toto ovocie obsahuje veľa semienok, konzumuje sa šťava z dužiny.

... kešu oriešky majú liečebný účinok na kožu, sliznicu a oči? Orechy kešu sú tiež vhodné pri ochoreniach nervovej sústavy. Z kešu sa získava cenný olej.

... využiteľnosť vápnika ľudským organizmom je omnoho vyššia z rastlinných zdrojov ako z mlieka a mliečnych výrobkov? Vyplýva to z vedeckých výskumov za posledných 5 rokov. Nevýhodou mlieka je viazanosť vápnika na kasein. Medzi bohaté rastlinné zdroje vápnika patria: sójové mlieko, tofu, sezam, slnečnica, mak, orechy a listová zelenina.

... látka pomenovaná rinol chráni mrkvu pred útokom pliesní, ktoré spôsobujú čierne škvrny na jej koreni? Práve táto látka tiež v telách pokusných krýs zastavila rast nádorov tak, že sa rakovina nerozvinula. Po osemnástich týždňoch pridávania mrkvy do potravy krýs, došlo k poklesu rozvoja rakovinových nádorov o celú tretinu. Látky obsiahnuté v mrkvy skutočne chránia pred rakovinou.

... makové semienko obsahuje až 40% veľmi hodnotného oleja? Semená tiež obsahujú veľké množstvá minerálnych látok, hlavne vápnika, ktorého má 12 krát viac ako mlieko, 3 x viac ako syry. Žiaľ náš mak obsahuje i kadmium, ktorým sú polia znečištené. Preto je lepšie používať mak z ekologického poľnohospodárstva.

... konzumáciou niektorých potravín podporujeme krvný obeh? Patria k nim: tahini (pomazánka zo sezamových semienok), mandle, banány, lecitín (obsiahnutý napr. v sóji), hrach, hrozno, hrušky, lieskové orechy, dyňové semienka, šalát, uhorka, zemiaky, fazuľa, čerstvé ovocie a zelenina, klíčky, voda.

... cvikla obsahuje spomedzi zeleniny takmer najviac cukrov? Ide o sacharózu a fruktózu. Cvikla má však silne zásaditý účinok najmä vďaka draslíku, vápniku a horčíku, čo pomáha napríklad pri dne a zvýšenej hladiny močovej v krvi, pri strave bohatej na tuky.