Viete, že... časť 39.

 

... minerálny prvok fluór pôsobí proti ochoreniam? Posilňuje šľachy a kosti, je dôležitý pre zubnú sklovinu, dodáva krásu. Nachádza sa v kapuste, špenáte, rajčinách, zemiakoch, karfiole a žeruche.

... v ľudovom liečiteľstve sa mrkvou liečia pohlavné a kožné ochorenia (vredy, ekzémy)? Okrem toho mrkvová šťava likviduje šeroslepotu, lieči chudokrvnosť, srdcovo-cievne ochorenia, ľadvinové a pečeňové ochorenia. Vláknina obsiahnutá v mrkvi znižuje množstvo cholesterolu v organizme.

... jablká majú protizápalový a krvotvorný účinok? Povzbudzujú nervovú sústavu, množstvo minerálov a vitamínov celkovo posilňuje organizmus. Z ľudovej medicíny je známe, že zelené jablká liečia i staré katary žalúdka. Pokiaľ nie sú chemicky ošetrené, regenerujú a detoxikujú. Jablká pomáhajú pri poruchách trávenia a žalúdočno-črevného traktu, pri skleróze, dne, reumatizme, chudokrvnosti, hypertónii, bolestich hlavy, závratiach, šumení hlavy, atď.

... potraviny bohaté na rozpustnú vlákninu podporujú zdravšiu hladinu tuku v krvi a pomáhajú redukovať cholesterol v krvi? Tieto potraviny, ku ktorým patria napr. sušené marhule, ovsená kaša a šošovica, majú súčasne sklon zvyšovať hladinu cukru v krvi miernejšie než potraviny s vysokým obsahom cukru, a poskytujú stabilnejšiu energiu.

... sezamové semienka podporujú zdravé kosti, vlasy a dlhý život? Vysoký obsah organických karoténov s horčíkom, vápníkom a zinkom sú liekom na ochorenia očí, vlasov, koži, slizníc a nechtov. Spolu s vysokým obsahom fosforu je ich možné využiť v prevencii a liečbe osteoporózy a zlomenín. Pre vysoký obsah železa je vhodný pre ženy a pri chudokrvnosti. Pre svoj vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín a horčíka je vhodným dietnym doplnkom pri ochoreniach srdca a ciev.

... datle sú výborné na doplnenie energie pri fyzických aktivitách? Cukry (tvoria 47% obsahu) v nich obsiahnuté dodajú potrebnú glukózu, bielkoviny (3%) vyrovnajú straty aminokyselín, malé množstvo tuku (0,5%) nám určite na váhe nepridá zaistí dlhšie trvajúci prísun energie. Datle sú výborným zdrojom draslíka, dôležitého pri udržovaní rovnováhy elektrolytov v bunkách a šírení nervových vzruchov. Sušené plody (pred konzumáciou namočiť vo vode) naviac obsahujú železo napomáhajúce pri prenose kyslíka v krvi.

... plynatosti môžeme zabrániť použitím správnych byliniek do jedla alebo ich užitím v podobe čaju? Ide o bylinky obsahujúce silice, ktoré uvoľňujú podráždenú črevnú svalovinu a potláčajú vývoj črevných kvasníc: fenikel, bedrovník, aníz, koriander, mäta, puškvorec, materina dúška, pamajorán, valeriána a iné.

... reďkovka je potravou pre pečeň? Pomáha pri poruchách pečene a žlčníka. Obsahuje esencie síry, ktoré zvyšujú produkciu žlče a uľahčujú odtok zo žlčníka.

... avokádo bojuje proti anémii? Avokádo má z celej ovocnej ríše najvyšší obsah železa (1,02 mg/100g). Aby ho naše telo dostatočne vstrebalo, surové avokáda konzumujeme spolu s citrónovou šťavou, čím súčasne zabránime jeho sčernaniu (spôsobuje ho oxidácia železitých solí). Vďaka výživnej hodnote avokáda a lahodnej chuti ho predkolumbovskí obyvatelia Ameriky používali namiesto mäsa.

... tymián zvyšuje stráviteľnosť tukov? Ukľudňuje, odvodňuje, znižuje horúčky a podporuje trávenie.