Viete, že... časť 41.

 

... pistácie sú oriešky s najväčším množstvom železa? Kombinácia železo-meď svojím protianemickým účinkom prevyšuje všetky farmaceutické prípravky založené čisto na báze železa, čo sa môže ešte znásobiť, ak sa pistácie jedia spolu s ovocím a zeleninou bohatým na vitamín C, lebo ten zvyšuje absorpciu železa v črevách. Tým, ktorí majú problémy s anémiou spôsobenou nedostatkom železa, pomáha pravidelná konzumácia pistácií.

... konzumáciou manga si udržiavame zdravú pokožku? Zvýšený prísun tohto tropického ovocia sa odporúča pri ekzémoch, dermatóze (nezápalové kožné ochorenie), suchej pokožke a proti predčasnému starnutiu pokožky.

... jedlé gaštany podporujú činnosť nášho mozgu a srdca? Okrem toho riešia žalúdočné ťažkosti, ktoré sú častým následkom stresu. Obsahujú vitamíny B1 a C, draslík, fosfor, vápnik a karotén.

... šípkový čaj používame ako posilňujúci prostriedok v rekonvalescencii pri vírových chrípkach a nachladnutí? Rovnako i pri infekcii ľadvín a močových ciest, pri horúčkach, ako diuretikum pri močových kameňoch a piesku v ľadvinách a močovom mechúri. Šípky sú bohatým zdrojom vitamínu C, ktorý rozhoduje o našej vitalite a sviežosti. Sušením ale dochádza k veľkým stratám vitamínu C, napriek tomu sa radí medzi jeho významné zdroje. Okrem toho obsahuje i betakarotén, vitamíny skupiny B, triesloviny, kyselinu citrónovú a jablčnú, cukry, slizy a približne 4 % minerálnych látok, z ktorých polovicu tvorí draslík a vápnik. Taktiež obsahuje flavonoidy, pektín a stopy silice.

... ovsená polievka je liečivým prostriedkom pri ochoreniach žalúdka a čreva? Ovos pomáha stabilizovať hladinu cukru v krvi, má estrogénické a antioxidačné účinky. Obsahuje psychoaktívne zlúčeniny, ktoré môžu potlačiť túžbu po nikotíne. Pôsobí antidepresívne. Vysoké dávky môžu u niektorých ľudí pôsobiť nafúknutie a bolesti brucha.

... ďatle sú významným zdrojom železa v potrave? Už 3 - 4 ďatle pokryjú tretinu našej spotreby železa. Šejkovia v krajinách Blízkeho východu ich zaraďujú medzi afrodiziaká.

... pohánka je jedinečnou obilninou s alkalickým - zásadotvorným pôsobením?  Pohánkové pokrmy sú ľahko stráviteľné a nezaťažujú žalúdok. Pri preháňaní posilňuje črevný systém. Je bohatým zdrojom rutínu - flavonoidu posilňujúceho vlásočnice, blokujúceho vnútorné krvácanie, tvorbu hemoroidov, kŕčových žíl a vysoký krvný tlak. Má vysoký obsah lecitínu a lyzínu - životne dôležitej bielkovinovej stavebnej látky podporujúcej rast kostí.

... med pôsobí aj ako regulátor stolice? Slabo preháňa, ale pritom "dezinfikuje" stolicu a tým vlastne mierne zastavuje. Užívame 2x denne 1 lyžičku medu na podporenie peristaltiky čriev.

... medovka pomáha pri vyčerpanosti spojenej s nespavosťou? Priaznivo ovplyvňuje nervovú činnosť, pomáha pri poruchách trávenia a pri kolikovej hnačke, pri bolestivej menštruácii (v spojení s mätou - pije sa dlhodobo).

... ženy by mali denne prijať minimálne tri miligramy éčka? Hrsť slnečnicových semienok vám poskytne až trojnásobok! Pleť sa vám poďakuje za bohatý prívod vitamínu E, ktorý ju zachová zdravú a odplaší voľné radikály. V semenách slnečnice sa nachádza i veľa vitamínu B3, ktorý udrží v dobrom stave vaše nervy aj pokožku. Semená sa hodia do akýchkoľvek šalátov a môžu sa jesť aj naklíčené.