Viete, že... časť 47.

 

... i krátkodobá diéta s vynechaním vajec a mliečnych výrobkov môže znížiť prejavy alergie a zlepšiť funkcie pľúc u astmatických detí? S cieľom sledovať účinok vylúčenia vajec a mlieka zo stravy na výskyt príznakov prieduškovej astmy u detí bolo sledovaných 22 detí vo veku 3 - 14 rokov s ľahkým až stredne ťažkým stupňom ochorenia. Rodičia súhlasili, že ich deti nebudú užívať vajcia a mliečne produkty počas 8 týždňov. Deti kontrolnej skupiny konzumovali ich bežnú stravu bez diétnych obmedzení. Boli vyšetrené krvné vzorky na špecifické protilátky a boli merané aj parametre dýchania (rýchlosť výdychového objemu). Po 8 týždňoch diéty boli porovnané protilátky anti-ovalbmunin IgG a anti-beta lactoglobulin IgG, a boli štatisticky významne znížené v porovnaní s bazálnymi hodnotami. V kontrolnej skupine boli hodnoty anti-ovalbumin IgG zvýšené a anti-beta lactoglobulin IgG boli nezmenené. Celkové IgE protilátky neboli zmenené. Funkčné testy dýchania boli zlepšené v experimentálnej skupine.

... syndróm podráždenia čriev postihuje až do 20 % populácie? K symptómom patrí nadmerná plynatosť, nadúvanie a nepravidelná stolica, pričom ich pôvod sa pripisuje črevnej mikroflóre. Často klesá počet koliformov, laktobacilov a bifidobaktérií a zvyšuje sa produkcia plynu. K zlepšeniu pomáha konzumácia probiotík a prebiotík v potravinách.

... na produkciu vlastných hormónov šťastia sú dôležité niektoré biosubstancie zo stravy? Tvorbu základných psychodynamických surovín (fenylalanín, tyrozín a metionín) podporujú predovšetkým: vitamín C, horčík, mangán a B-vitamíny. Vitamín C získame napr. z čerstvo vylisovanej citrónovej šťavy, horčík zo zelenej zeleniny ako súčasť chlorofilu (zeleného farbiva), mangán z müsli a B-vitamíny z celozrnných obilnín alebo z melasy.

... na zabezpečenie betakaroténu stačí denne jedna mrkva? Obsahuje ho väčšina druhov ovocia a zeleniny oranžovej alebo žltej farby, samozrejme tmavozelená listová zelenina. Organizmus chráni pred škodlivosťou kyslíkových radikálov, ktoré vyvolávajú rakovinu a podieľajú sa na starnutí organizmu. Samotný betakarotén znižuje cholesterol v krvi, riziko srdcového ochorenia či regeneruje sliznicu dýchacích ciest.

... zeler sa už tradične používa pri liečbe nervozity? Prchavý olej a semená obsahujú upokojujúce činitele, ktoré sú prítomné v stonkách, hoci ich množstvo nebolo dosiaľ zmerané.

... uhorka je považovaná za najlepší a najpopulárnejší močopudný prostriedok? Má vysoký obsah minerálov, napr. draslík, horčík, síra, fosfor, vápnik, mangán.

... pitie zeleného čaju podporuje dobrý zdravotný stav srdca? Zabraňuje vzniku krvných zrazenín, hlavnej príčiny infarktu a mŕtvice. Tiež má sklon znižovať hladinu cholesterolu a tuku v krvi a môže znížiť vysoký krvný tlak. Výskum v Japonsku ukázal, že v oblastiach, kde sa pije veľa zeleného čaju, je nižšie percento výskytu rakoviny žalúdka.

... aj pri depresiách si môžeme pomôcť konzumáciou istých potravín? Patria k nim avokádo, brokolica, čerstvé alebo sušené marhule, šťava z listov šalátu, ovsené vločky alebo mlieko z ovsených vločiek.

... červená šošovica je lúpaná a polená červeno-hnedá šošovica, ktorá má turecký alebo kanadský pôvod? Absencia šupky prispieva k zlepšeniu stráviteľnosti a k zníženiu nadúvania. Nemá však schopnosť klíčiť. Pri varení sa mení jej farba z červenej na žltú a má tendenciu sa veľmi rýchlo uvariť a rozpadnúť. Doba varenia je max. 15 minút.

... špargľa pôsobí pozitívne na cievny systém a je vhodný pre ľudí, ktorí majú vysoký krvný tlak? Obsahuje vápnik, horčík, stopové prvky, minerálne látky a veľké množstvo vitamínov, predovšetkým vitamín C. Okrem toho asparagin, neesenciálna aminokyselina nachádzajúca sa v špargli, lieči obličky. Čistí telo a prispieva k dobrej kondícii. V Inštitúte pre šľachtenie zeleniny v Brossbeerenu dokonca vedci prišli na to, že u toho, kto je veľa špargli, sa znižuje riziko rakoviny čriev.