Viete, že... časť 49.

 

... raňajky každé ráno - to je tajomstvo, ako zostať zdravý? Vyplýva to aspoň z výskumov amerických lekárov. Vynechanie tohoto prvého jedla dňa podľa nich zvyšuje šance na obezitu, vyvinutie cukrovky alebo na kardiovaskulárne choroby. Informovala o tom internetová stránka BBC. Štúdie amerických lekárov ukázala, že ľudia, ktorí každé ráno raňajkujú cereálie, patria medzi tých, ktorí sa tešia dobrému zdraviu.

... vďaka vláknine a pektínu v zelenine sa zväčšuje objem stolice, a tak sa znižuje koncentrácia karcinogénov (škodlivých látok, ktoré môžu vyvolať nádorové ochorenie) na povrchu črevnej sliznice? Veľký objem stolice navyše urýchľuje vyprázdňovanie čriev, takže škodlivé látky, ktoré môže obsahovať z ovzdušia či pôdy aj zelenina, sa skôr dostanú z tela von. Dostatočný prísun zeleniny odstraňuje aj zápchu, ktorá často prispieva k vzniku nádorov hrubého čreva a konečníka.

... cestoviny sú prinajmenšom rovnako bohaté na bielkoviny ako iné prílohy - ryža, zemiaky, chlieb? Poriadna porcia cestovín bez omáčky obsahuje asi 220 kalórií a dodá človeku 10 % riboflavínu, 15 % niacínu a 10 % železa. Kalórií však pribúda s omáčkou: hrudka masla ich pridá 75, hrsť strúhaného syra ďalších 60. Kto má z kalórií strach, môže si vybrať omáčku, po ktorej sa nepriberá: rajčinovú, hubovú, prípadne cibuľovú.

... pri únave nôh pomôže pitie šťavy zo zelerovej vňate? Vhodnými kombináciami zeleninových štiav súčasne zvýšime obsah minerálov v organizme.

... mnohé semená, zrná, zelenina a ovocie obsahujú celý rad chemikálií v prirodzenej forme, ktoré svojou stavbou sú dosť podobné ženskému hormónu estrogénu a napodobujú jeho činnosť v organizme? Medzi potraviny so značným množstvom fytoestrogénu patria sójové bôby, ľanové semená, fenikel, pšeničné krúpy a strukoviny. Vedci ich doporučujú predovšetkým ženám po menopauze.

... pravidelnou konzumáciou artičokov pomáhate detoxikovať pečeň? Ďalším osviežovačom pečene je nápoj z celého rozmixovaného citrónu, z dvoch strúčikov cesnaku a olivového oleja. Pije sa 50 ml pred spaním.

... žerucha, ktorá sa oddávna považuje za potravinu posilňujúcu zdravie, je schopná pôsobiť aj ako antibiotikum? Obsahuje vitamín C a zinok, ktoré treba na účinné fungovanie imunitného systému.

... konzumovanie väčšieho množstva strukovín môže podstatne znížiť množstvo cholesterolu v krvi, ktorý je ukazovateľom rizika vzniku srdcových chorôb? Väčšina strukovín môže svojím obsahom železa konkurovať bielemu mäsu či rybám a majú aj vysoký obsah kyseliny listovej. Toto pomáha pri anémii a kyselina listová znižuje riziko vzniku rázštepu chrbtice plodu.

... čaj z ľanových semiačok je dobrý pri nachladnutí a astme? V tomto prípade sa pije 3 krát denne. Jeho obklad je vhodný na nádory, opuchliny a zapálenú pokožku.

... morské riasy sú jediným rastlinným zdrojom vitamínu B12? Riasy obsahujú viac jódu ako morské ryby, ktorý je potrebný na dostatočnú činnosť štítnej žľazy. U nás ich dostať v špecializovaných predajniach zdravej výživy.