Viete, že... časť 51.

 

... stres našom organizme "požiera" bielkoviny? Preto je dôležitý aj primeraný príjem proteínov a ich esenciálnych aminokyselín, ktoré udržujú zdravie a vitalitu. Bez proteínov nám neporastú nechty ani vlasy, nebudeme mať dobré kosti a zuby.

... fazuľové lusky udržujú bunky mladé a zdravé? Majú vysoký podiel aminokyselín (látky, z ktorých sa stavajú telesné bunky), kyseliny nikotínovej (aktivuje enzými a povzbudzuje krvotvorbu), kyseliny pantoténovej (antistresový vitamín). Sú tiež bohaté na draslík a vápnik, horčík, mangán, vitamín A, B1, B2, C a niacín.

... k bolestiam chrbta prispieva i prekyslenie organizmu? Poruchy acidobázickej rovnováhy sú spôsobené nezdravou výživou - strava je príliš bohatá na bielkoviny, príliš tučná a je jej príliš mnoho. Tým vzniká prebytok kyselín, ktoré organizmus nedokáže odstrániť. Ukladajú sa v tkanivách a môžu vyvolávať bolesti v oblasti obličiek. Pomôže hlavne dostatok pohybu a vyšší príjem zásaditej stravy, t.z. viac zeleniny a ovocia, šalátov.

... brusnice chránia pred stresom? Obsahujú živiny posilňujúce imunitný systém a chrániace telesné bunky pred baktériami a voľnými radikálmi. Má liečivé plody i listy. Triesloviny pôsobia ako prostriedok proti hnačkám, majú mierne dezinfekčné účinky (proti zápalom ústnej dutiny a hrtanu). Obsahujú tiež rôzne organické kyseliny, cukry a farbivo antokyan (podporuje krvotvorbu), vysoký obsah vitamínu C chráni pred infekciami.

... avokádo je "zázračný plod" Aztékov? I napriek tomu, že má až 30% tukov, mali by sme avokádo konzumovať pravidelne, pretože jeho tuk sa skladá zo zdravých nenasýtených mastných kyselín, ktoré na naše srdce a cievy pôsobia ako balzam. Udržujú pružnosť bunečných stien a tekutosť krvi. Avokádo je bohaté na vitamín E - nenahraditeľnú ochranu proti škodlivým vplyvom prostredia. Dôležité vitamíny skupiny B (napr. biotín) sa postarajú o pružnú kožu a lesklé vlasy.

... zemiaky zlepšujú výkonnosť a pomáhajú chudnúť? Nájdeme v ňom veľký obsah bielkovín, z minerálnych látok hlavne draslík (odvodňuje a zoštíhľuje), horčík (ukľudňuje nervy), mangán a fosfor. Porciou 150g zemiakov sa dá pokryť denná spotreba aminokyselín a až 35% dennej dávky vitamínu C. Vitamíny skupiny B zvyšujú výkonnosť.

... chren je ideálny prostriedok pre posilnenie obranných síl organizmu a na doplnenie zásob, ktoré budeme v zime potrebovať? Hnedý koreň vypadá celkom nenápadne, ale jeho hodnota je neoceniteľná. Horčičné oleje, obsiahnuté v chrene, sú príčinou jeho ostrej chute a môžu za to, že nám pri strúhaní slzia oči. V organizme pôsobia éterické oleje dezinfekčne a ako prírodné antibiotikum. Obsah vitamínu C je dvakrát väčší ako než v citrusových plodoch.

... orechy tvoria dôležitú zložku zdravej stravy? Sú vysoko cenené pre svoj obsah bielkovín, tukov, minerálov a vitamínov. Neľakajte sa vysokého obsahu tukov, ten je totiž prevažne tvorený nenasýtenými mastnými kyselinami . Hlavne kyselinou linolovou a linolenovou. Tieto kyseliny si organizmus nevie vyrobiť a preto musí byť dodávaný stravou. Ich nedostatok sa prejavuje spomaleným rastom, suchou pokožkou, dermatitídou, nervovými a pohlavnými onemocneniami. Pre dennú potrebu stačí hrsť orechov.

... mrkva má rekordný obsah vitamínov A? V 100 g má 28 000 medzinárodných jednotiek vitamínu A, to znamená 2 000 krát viac než karfiol. Jedine mrkva obsahuje rovnako vitamínu A ako veľká tabletka rovnakého vitamínu z lekárne. Pritom tehotné ženy nesmú užiť v tabletke viac než 10 000 medzinárodných jednotiek retinolu (tj. vitamínu A), zatiaľ čo mrkvu môžu jesť bez obmedzenia. Signálom nedostatočného príjmu vitamínu A býva neschopnosť očí prispôsobiť sa šeru a tme.

... med pôsobí protizápalovo, zlepšuje trávenie, posilňuje psychiku a srdce a zlepšuje dokonca spánok? A to je len zlomok jeho liečivých schopností. Včelí med obsahuje celý rad látok s antiseptickým účinkom. Naši predkovia ho natierali na rany a tie sa potom dobre hojili.