Viete, že... časť 53. 

 

... arašidy sú dôležitou súčasťou zdravej výživy? Arašidový oriešok (Podzemnica olejná) obsahuje až 35% bielkovín, okrem toho 42 - 52% tuku, 8,6% sacharidov a 7% vlákniny, pričom tuk dodáva pozoruhodné množstvo dvojnásobne nenasýtenej mastnej linolovej kyseliny. Naviac obsahuje dôležité minerálne látky, množstvo vitamínu E a okrem B12 takmer všetky vitamíny skupiny B, predovšetkým vitamín B1. Oriešky sú však taktiež bohaté na puríny - preto pozor ak máte predpoklady pre dnu.

... ostré jedlo zoštíhľuje? Ak ste po sviatočných dňoch nadobudli kilá navyše a nevadí vám pálivé jedlo, doprajte si v jedle papriky, chilli a kayenské čierne korenie či mexické alebo ázijské pálivé zmesi korenia. Alkaloid kapsaicin v paprike vám povzbudí látkovú výmenu a piperín v čiernom korení urýchli odbúravanie tukov.

... bryndza sa priemyselne začala vyrábať v roku 1786 a rozvážala sa po celom Rakúsko-Uhorsku? Spolu s ňou sa začali rozširovať i syrárske špeciality z ovčieho mlieka, a to predovšetkým oštiepky, parenica, korbáčiky. Podstata osobitnej technológie sa používa až dodnes a je v nej kus slovenského dedičstva a originality.

... červená repa - cvikla je napriek tomu, že obsahuje len malé množstvo železa, pokladaná za výborný krvotvorný prostriedok? Obsahuje provitamín A a vitamíny skupiny B. Z minerálnych látok obsahuje okrem železa draslík, horčík, síru, fosfor. Zbavuje organizmus toxických látok. Je účinným prostriedkom proti chudokrvnosti, menštruačným poruchám, vysokému krvnému tlaku, reumatizmu, klimakterickým ťažkostiam a v kombinácii s inými šťavami aj proti rakovine.

... pomaranče znižujú hladinu cholesterolu v krvi a posilňujú krvné vlásočnice? Vitamín C a selén v nich obsiahnuté posilňujú obranyschopnosť organizmu, kálium a magnézium organizmus prečisťujú. Majú protirakovinové účinky.

... denný príjem kalórií závisí od spôsobu života, ale ženám sa odporúča približne 2000 kalórií denne a mužom 2500? Toto množstvo stúpne, ak máte aktívny štýl. Ak znížite príjem kalórií denne o 1000, dosiahnete postupnú stratu hmotnosti asi 1 kg za týždeň. Na začiatku to však môže byť aj viac, čo je spôsobené stratou tekutín. Nie je vhodné chudnúť viac ako 1 kg za týždeň, pretože je to na úkor straty tekutín, svalov a kostí, čo by mohlo zapríčiniť aj urýchlenie procesu starnutia.

... rôzne druhy káv majú odlišné množstvo kofeínu?  Instantná káva obsahuje menej kofeínu ako zomletá, neprefiltrovaná. Dobrou náhradou je cez paru pripravená bezkofeínová káva, pretože na rozdiel od iných procesov dekofeinizácie tu nie sú používané žiadne toxické chemikálie. Ako alternatívou je vhodná púpavová káva alebo cereálne nápoje vyrobené z jačmeňa či cigórie.

... sušené slivky podporujú vylučovaniu cholesterolu, a tým pôsobia priaznivo proti ateroskleróze? Slivky majú močopudný účinok a pôsobia priaznivo pri onemocneniach obličiek a vysokom krvnom tlaku. Pôsobia tiež priaznivo pri reumatizme a poruchách látkovej výmeny. Pri obezite a diabetizme je dobré ich konzumáciu vzhľadom na vysoký obsah cukru obmedziť.

... vitamín C lieči mnohé rany? Túto vo vode rozpustnú látku - nazývanú tiež kyselina askorbová - tvoria malé molekuly. V tráviacom trakte je ľahko prijímaná, preto sa vitamín C ľahko dostane do každej telesnej bunky a podporuje proces hojenia rán. Rezné rany a pooperačné jazvy sa tak hoja rýchlejšie.

... olivový olej patrí k najdlhšie používaným rastlinným olejom v dejinách? Už staroveký Aténčania považovali olivy a olivový olej za symbol blahobytu. Pestovanie olív rozšírili predovšetkým Rimania v dobách najväčšej slávy Rímskeho impéria. Olivy sa v tejto dobe začali pestovať od Afriky až po Iberský poloostrov. Už starý Rimania verili, že olivový olej podporuje vitalitu. My dnes vieme, že je to predovšetkým vďaka obsahu vitamínu E. Je známe, že národy, ktoré bežne používajú olivový olej, trpia menej civilizačnými chorobami a dožívajú sa vyššieho veku.