Viete, že... časť 55.

 

... kapusta pomáha pri vredoch tráviacej sústavy? Účinok surovej kapustovej šťavy ako tradičného lieku proti vredom potvrdili testy na dobrovoľníkoch. Surová kyslá kapusta obsahuje mikroorganizmy, ktoré sú prospešné pre činnosť čriev. Kyslá kapusta sa tradične používa na zlepšenie trávenia a zdravotného stavu čriev.

... aký je recept proti šediveniu? Ten, kto sa celkom vzdá cukru a sladkostí a zje na raňajky müsli (asi jednu plnú šálku) z doma pomletého obilia (napr. z ovsa, jačmeňa, ryže, pšenice alebo ich zmesi), zastaví šedivenie vlasov, ba dokonca im môže farbu prinavrátiť. Je to vďaka ich obsahu vitamínov skupiny B, ktoré sú nevyhnutné na pigmentáciu a transport farby.

... brusnice majú antifugicídny a antivírusový účinok (ale nie proti Candida albicans, hube, ktorá zapríčiňuje opar)? Čerstvé brusnice sa najlepšie konzumujú sladené alebo bez cukru, zmiešané so sladším ovocím.

... cibuľa môže zamedziť niektoré záchvaty astmy? Je to preto, že zabraňuje zúženiu priedušiek. Pri liečbe záchvatov sa tiež používa v koncentrovanom množstve čaj, pretože obsahuje látku príbuznú kofeínu nazývanú teofylín, ktorý má mierne rozťahujúci účinok.

... sója je výborným zdrojom železa, vápnika a draslíka? Poskytuje veľké množstvo železa, ktoré sa na rozdiel od väčšiny potravín rastlinného pôvodu, veľmi dobre vstrebáva. Väčšie množstvo draslíka než je bežný príjem v Európskych krajinách, môže pomôcť pri vysokom krvnom tlaku, prípadne ho reguluje. Tofu vyrobený pomocou chloridu vápenatého má vysoký obsah vápnika.

... ovos má pre človeka dôležitý význam? Napr. ako sedatívum sa odporúča denne 15 g surového alebo vareného ovsa. Na prevenciu alebo redukciu zvýšenej hladiny cholesterolu v krvi alebo stabilizovanie hladiny cukru v krvi stačí zjesť 50 g ovsenej kaše alebo krúpov. Ovsená kaša je výživné jedlo a priaznivo pôsobí na stav srdca.

... je dokázané, že zvýšené dávky vitamínu C výrazne znižujú riziko rôznych chronických onemocnení? Niektoré odborné kruhy doporučujú zvýšiť jeho dennú dávku zo 75 mg na 100 mg, u fajčiarov na 150 mg. Mnoho vitamínu C obsahujú napríklad brokolica, papriky, ríbezle, kiwi a pomaranče.

... reďkovka je bohatá na vlákninu, podporuje trávenie a prispieva tak k odstraňovaniu jedovatých látok z čriev, pôsobí preventívne proti rakovine? Tiež podporuje chuť, stimuluje tvorbu žlče, je močopudná, pôsobí protizápalovo, proti ateroskleróze a reumatizmu. Reďkovka pozitívne vplýva na látkovú výmenu, vylučovanie tráviacich štiav, dezinfikuje a zvyšuje prekrvovanie.

... korenie sa v Ázii už po tisícročia používa nielen k ochuteniu pokrmov ale predovšetkým ako prírodný liek? Vedecké výskumy potvrdili, že korenie pôsobí ako prevencia napríklad proti rakovinovému bujneniu, a dokonca dokáže rakovinu i liečiť. Patrí k nim napríklad kurkuma, ktorá sa používa ako prírodné žlté farbivo. Aníz pomáha pri chemoterapii proti nevolnosti., bobkový list podporuje imunitný systém, šalvia sa osvedčila pri zápaloch, tymián ukludňuje a posilňuje telo.

... olivový olej obsahuje aj antikoagulačné látky, ktoré riedia krv a bránia tak vzniku krvných zrazenín, teda i vzniku infarktu a mŕtvice? Okrem toho redukuje celkový cholesterol v krvi až o 13% a pomáha uvoľňovať žlčové kamene.