Pohánka - chudobný boháč

Pohánka je jednoročná rastlina z čeľade rdesnovitých nie je klasickou obilninou. Je totiž príbuzná štiavu a rebarbore, a preto tiež taká zdravá. Trojhranné tmavohnedé zrnká sú pomerne múčnaté. Napriek svojej zdanlivej odolnosti neznáša pohánka chemikálie a dá sa výnosne pestovať iba na nekontaminovaných pôdach.

Pohánka bola skôr považovaná za obilie chudobných. Po tom, ako lekári objavili zdravotný význam pohánky, slávi táto rastlina návrat do našich jedálnych lístkov. Vzhľadom a chuťou sa podobá ryži, pohánkové zrná sa spracovávajú na krúpy a jemnú hnedastú múku.

Pôvod a rozšírenie

Za pravlasť pohánky sa považuje stredná a juhovýchodná Ázia. Do Európy sa dostala pravdepodobne až s mongolskými nájazdmi. V 15. storočí sa jej pestovanie obmedzilo len na niekoľko málo krajín: Francúzsko, Nemecko a stredné Rusko. V rozsiahlych stepných oblastiach Ruska patrí pohánka doteraz k základným potravinám. V Čechách pohánka nikdy nezdomácnela, na Morave však bola ešte v minulom storočí veľmi rozšírená a používaná.

Účinné látky

Pohánka je cenná najmä svojím obsahom flavonoidu rutínu (označovaný tiež ako vitamín P), ktorý chráni v rastline vodné kapiláry pred napadnutím a zničením napr. voľnými radikálmi. Rovnako ochraňuje rutín v tesnej súčinnosti s vitamínom C bunky tkanív v ľudskej cievnej sústave. Utesňuje steny ciev, zastavuje krvácanie (napr. pri hemoroidoch), pôsobí preventívne a liečivo pri žilných chorobách a kŕčových žilách.

Liečivé účinky pohánky

- pomáha pri žilných chorobách, kŕčových žilách, hemoroidoch

- pôsobí proti krvácaniu z ďasien a nosa
- posilňuje väzivové tkanivá a uľavuje pri hemoroidoch
- podporuje prekrvovanie
- posilňuje nedostatočné libido alebo potenciu
- preventívne pôsobí proti reumatickým chorobám a artritíde
- posilňuje imunitný systém
- pôsobí na reguláciu krvného obehu

Pohánka - chudobný boháč

- Pohánka bola celé desaťročia podceňovaná, pritom nám prináša z pôdy zvlášť cennú biolátku - rutín (vitamín P).
- Pri krvných podliatinách praskajú drobné cievky. Pomoc rutínu spočíva v tom, že poškodené steny ciev a tkanív utesní.
- Ako silno zásaditá potravina odvádza pohánka z tela kyseliny a tým napomáha acidobázickej rovnováhe.
- Pohánka je kaloricky bohatá (v 100 g obsahuje približne 350 kcal), zásobuje nás vápnikom, fosforom a draslíkom (dôležité pre rast kostí); nie nevýznamný je obsah hodnotných, viacnásobne nenasýtených mastných kyselín.
- Rutín v pohánke pomáha pri všetkých cievnych ochoreniach, vysokom krvnom tlaku, nedostatočnom libide, impotencii, reumatických chorobách, artritíde, zápaloch všetkého druhu a krvácaní z ďasien a nosa.
- Obsahuje tiež veľa vitamínov z rady B posilňujúcich nervy, vitamín E, horčík a železo, veľa dôležitých aminokyselín.
- Pohánková múka má málo lepku, preto sa bežne používa v zmesi s inými druhmi múky.

Taktiež v tkanivách spevňuje a posilňuje rutín najjemnejšie žilky. Pohánka obsahuje aj ďalšie významné biolátky, ako uvidíme ďalej.

Nákup a spracovanie

Pohánku si vo forme múky, krupice, šrotu, príp. i celého zrna zaobstaráme nielen v predajniach zdravej výživy, ale nájdeme ju aj na regáloch samoobslúh a supermarketov.
Pohánku možno použiť mnohostranne, spracovať sa dá prakticky rovnako ako obilniny. Môžeme z nej pripraviť lievance, plnohodnotný chlieb alebo cestoviny (tu štvrtinu bežne používanej múky nahradíme múkou pohánkovou), polievky, predkrmy, műsli. Pohánka je chutnou ... závarkou do polievok (zemiakových , zeleninových ...), pripravujeme z nej sladké i slané kaše, nákypy. Pohánka sa dá spracovať so sladkými prísadami (ako ovocie, med alebo cukor), rovnako ako s ostrým alebo pikantným korením.

Upozornenie

Pohánka pri pravidelnej konzumácii cievy utesňuje, môže ich však pritom tiež zužovať, čím dochádza k nepatrnému zvýšeniu krvného tlaku. Osoby so zvýšeným alebo vysokým krvným tlakom, príp. so sklonom k nemu, by preto nemali pohánku jesť denne.

Prospešný rutín

Bez flavonoidov (rastlinné ochranné látky), ako je rutín, by boli najjemnejšie cievy väzivových tkanív porézne, rozširovali by sa a z tkanív by presakovala krvná plazma. Následkom by bolo krvácanie alebo opuchy. Rutín má aj ďalšie liečivé vlastnosti. V celej prírode, od najdrobnejšieho hmyzu až po človeka, sú flavonoidy ako rutín tiež ochrannou látkou proti baktériám. Musia byť uložené v bunkách, aby chránili privádzaný vitamín C pred oxidáciou.

Recept pre zdravie

POHÁNKOVÉ MŰSLI pre 2-4 osoby

250 g pohánky
750 ml vody

3 lyžice hrozienok
2 lyžice medu
4 lyžice smotany
soľ

Príprava: Vodu mierne osolíme a privedieme k varu. Vmiešame pohánku a na malom ohni varíme, až vznikne kaša. Dáme vychladnúť a vmiešame prísady. Naplníme do misiek. Műsli môžeme podávať aj teplé.

Obilniny miesto mäsa

Obilniny a obilné výrobky sú naším hlavným dodávateľom škrobu. Pretože 60 percent celkového prísunu energie, ktorú naše telo potrebuje, pochádza zo sacharidov, resp. škrobu, tvoria obilniny (popri zemiakoch) základ našej výživy. Pokiaľ si chceme napríklad odvyknúť od mäsa alebo jeho konzumáciu znížiť, máme v obilninách optimálnu potravinovú náhradu, ktorá naviac dodáva mnoho esenciálnych živín.