Zdravé srdce, zdravý život - 2.časť

Čo je najväčším rizikovým faktorom pre srdcové ochorenia? Vysoká hladina cholesterolu v krvi. A čo je najväčším rizikovým faktorom pre zvyšovanie hladiny cholesterolu v krvi? Konzumácia nasýtených tukov.

Táto spojitosť medzi hladinou cholesterolu, príjmom nasýtených tukov a srdcovými ochoreniami je jedným z najspoľahlivejšie dokázaných faktov v histórii lekárskeho výskumu. Preto každé seriózne zoskupenie, od Americkej asociácie pre prevenciu a liečbu ochorení srdca po Svetovú zdravotnícku organizáciu či Národný inštitút pre prevenciu a liečbu srdcových, pľúcnych a krvných ochorení, vyzýva k zníženiu spotreby nasýtených tukov.

JE TO TAK?

"Kto hovorí, že mäso obsahuje vysoké množstvo nasýtených tukov? Táto kampaň je len ďalším príkladom toho, ako sa nám samozvaní odborníci na výživu pokúšajú diktovať, ako máme žiť svoje životy."
- Sam Abramson, riaditeľ spoločnosti Springfield Meats

"Spotreba mäsa prispieva k extrémne vysokému percentu nasýtených tukov v americkej strave.“
- Marion Nestle, vedúci oddelenia výživy na Newyorskej univerzite

Pozrime sa napríklad na hamburgery...

ČO VIEME

Percento dennej dávky nasýtených tukov pre dospelého v 1 hamburgeri Double Whopper so syrom: 130 percent
Percento dennej dávky nasýtených tukov pre osemročné dieťa v 1 hamburgeri Double Whopper so syrom: Viac ako 200 percent.

Vedci v Centre pre vedu v službách verejnosti študujú americkú diétu už roky a snažia sa ľuďom poskytnúť spoľahlivé informácie ako základ pre výber zdravých potravín. Keď objavili v hamburgeroch nasýtené tuky, otvorene sa vyjadrili k zdravotným dôsledkom konzumácie takéhoto jedla. "Keby ste mali vybrať jednu potravinu, ktorá spôsobuje najväčšie škody v americkej strave," hovorí sa vo výročnej správe Centra z roku 1999, "mleté hovädzie by bolo horúcim kandidátom. Či už ide o mäsové závitky, karbonátky, lasagne či všadeprítomný hamburger, Američania sa pchajú hovädzím bez pomyslenia na následky. Miliardy a miliardy porcií znamenajú miliardy a miliardy výdavkov za lekárske vyšetrenia a nemocničné účty."

Ako odpovedal americký mäsiarsky priemysel? Niektorí z jeho predstaviteľov nazvali Centrum pre vedu v službách verejnosti "Potravnými potravinovými fašistami", "kuchynskými diktátormi" a podobne. To ma zaráža. Nadávky na mňa nikdy nepôsobili dojmom hodnotnej argumentácie. Skôr sa zdá, že v tomto prípade ukazujú frustráciu výrobného odvetvia, ktoré má stále menej vedeckých podkladov na obranu svojich produktov. Napriek tomu si myslím, že by títo ľudia mohli pochopiť, ako veľký rozdiel je medzi diktovaným výberom potravín, čo je istá forma nátlaku, a informovaním o výsledkoch výskumu v oblasti diéty a zdravia, aby sa človek sám mohol zodpovedne rozhodovať v záležitostiach svojho zdravia.

Iní trochu rozumnejšie poukázali na to, že niektoré nasýtené tuky hladinu cholesterolu nezvyšujú. Červené mäso napríklad obsahuje typ nasýteného tuku - kyselinu stearovú, ktorá má na hladinu cholesterolu len malý vplyv. Avšak tieto pomerne vzácne nasýtené mastné kyseliny sú takmer vždy sprevádzané inými, ktoré hladinu cholesterolu zvyšujú. Červené mäso má veľmi vysoký obsah iného nasýteného tuku - kyseliny palmitovej, ktorého veľký vplyv na zvyšovanie hladiny cholesterolu je notoricky známy.

Pritom, čo je známe o vzťahu stravy a ochorení srdca, nie je dnes jednoduché hájiť prospešnosť konzumácie živočíšnych tukov. Dokonca i Americký mäsový inštitút a Národný mliekarenský výbor uznali, že primárnymi zdrojmi nasýtených tukov v americkej strave sú živočíšne produkty - hovädzie, bravčové a kuracie mäso, syr, maslo, mlieko, vajcia a zmrzlina. S obľubou však zdôrazňujú, že ich výrobky nie sú v prípade srdcových chorôb jedinými vinníkmi. Niektoré ďalšie potraviny, ako palmový olej a olej z palmových jadier, stužené tuky, margaríny a čokoláda, majú tiež vysoký obsah nasýtených tukov.

Majú pravdu. Lenže výrobcovia čokolády sa nesnažia presvedčiť mňa a ostatok verejnosti, že potraviny, ktoré predávajú, by mali byť základnou zložkou našej stravy. Nie je vidieť, že by vás známi herci a iné slávne osobnosti presvedčovali, že olej z palmových jadier je "naozajstné jedlo pre naozajstných ľudí". James Garner, platený americkým mäsiarskym priemyslom, to hovoril o hovädzom mäse - krátko predtým, ako bol tento herec, ktorý mal tak rád hovädzie, hospitalizovaný kvôli operácii srdca, päťnásobného bypassu.

ČO VIEME

Zníženie rizika ochorení srdca na každé 1 percento poklesu hladiny cholesterolu v krvi: 3-4 percentá
Hladina cholesterolu v krvi u vegetariánov v porovnaní s nevegetariánmi: o 14 percent nižšia
Riziko úmrtia na ochorenia srdca u vegetariánov v porovnaní s nevegetariánmi: polovičné
Hladina cholesterolu v krvi u vegánov (vegetariáni, ktorí nejedia mäso, vajcia a mliečne produkty) v porovnaní s nevegetariánmi: o 35 percent nižšie.

Väčšina z nás vyrástla vo viere, že živočíšna bielkovina je hodnotnejšia ako rastlinná a že riskujeme zdravie, keď živočíšne bielkoviny nejeme. Je iróniou, že práve živočíšne bielkoviny zvyšujú hladinu cholesterolu. Oproti tomu pri sójových bielkovinách bolo opakovane preukázané, že hladinu cholesterolu znižujú.
Pritom vám mäsiarsky, mliekarenský a hydinársky priemysel ďalej tvrdí, že by ste mali jesť ich výrobky. A lekárski výskumní pracovníci tvrdia ďalej niečo iné.

JE TO TAK?

"(Je) mýtus, (že) riziko úmrtí na ochorenia srdca môže byť výrazne znížené, ak sa človek vyhýba strave založenej na konzumácii mäsa."
- Národná asociácia chovateľov hovädzieho dobytka

"Vegetariánska strava je najlepšou alternatívou: výskyt srdcovocievnych ochorení je u vegetariánov nižší než u ktorejkoľvek inej skupiny v tejto zemi."
- William Castelli, M.D., vedúci Framinghamskej zdravotnej štúdie, najdlhšie trvajúcej štúdie o vzťahu stravy a ochorení srdca v dejinách medicíny

Pripomína mi to tri štádiá, ktorými vždy prechádza každá nová pravda. Najprv je ignorovaná. Potom je vehementne popieraná. A nakoniec je prijatá ako samozrejmá.
Keď príde na výhody rastlinnej stravy pre choroby srdca, zdá sa, že sa dnes nachádzame uprostred druhej fázy.

JE TO TAK?

"Omyl ... je, že živočíšne produkty sú tou kritickou zložkou stravy, ktorá spôsobuje srdcovo-cievne ochorenia."
- Národná asociácia chovateľov dobytka

"V oblastiach, kde sa mäso konzumuje zriedka, sú kardiovaskulárne ochorenia zriedkavé."
- Magazín Time

"Obhájcom diét založených na rastlinných potravinách chýba pevný vedecký základ. ... Žiadna štúdia ... zatiaľ nedokázala, že zmena spôsobu stravovania môže byť prevenciou ochorení venčitých tepien."
- Kanadský mliekarenský výbor

"Presvedčivé množstvo dôkazov z vedeckých štúdií ukazuje, že diéty s nízkym podielom nasýtených mastných kyselín a cholesterolu sú spojené s nízkym rizikom aterosklerózy."
- Národný výskumný výbor Spojených štátov

Mäsový, mliekarenský a hydinársky priemysel majú ťažké časy. Nemôžu poprieť, že primárnymi zdrojmi cholesterolu vo výžive sú hovädzie, bravčové a kuracie mäso, vajcia, ryby, morské plody, syry, maslo a mlieko. Nemôžu poprieť ani skutočnosť, že žiadna rastlinná potravina cholesterol neobsahuje. Hydinársky priemysel niekedy uvádza, že kuracie mäso obsahuje menej cholesterolu ako mäso hovädzie. To ale nie je pravda. Obsah cholesterolu je v obidvoch prípadoch približne rovnaký. Pred súvislosťou konzumácie mäsa s hladinou cholesterolu jednoducho niet úniku.

ČO VIEME

Príjem cholesterolu u nevegetariánov: 300-500mg/deň
Príjem cholesterolu u laktoovovegetariánov: 150-300 mg/deň
Príjem cholesterolu u vegánov: 0
Priemerná hladina cholesterolu v Spojených štátoch: 210
Priemerná hladina cholesterolu v Spojených štátoch u vegetariánov: 161
Priemerná hladina cholesterolu v Spojených štátoch u vegánov: 133

Hladina cholesterolu v krvi nie je prirodzene jediným výživovým faktorom ovplyvňujúcim riziko vzniku srdcových ochorení; jej zníženie však prináša obrovské výhody. William Cstelli, M.D., vedúci Framinghamskej zdravotnej štúdie, hovorí, že pokiaľ ľudia udržujú svoju hladinu cholesterolu pod hodnotou 150, môžu mať istotu, že nedostanú srdcový infarkt. "Za 35 rokov sme vo Framinghame nezaznamenali jediný prípad infarktu u niekoho, kto mal cholesterol pod 150."

Je ohromujúce, ako rýchlo dochádza u ľudí so srdcovým ochorením k zlepšeniu stavu po prechode na nízkotučnú vegánsku diétu. Pacienti zahrnutí do McDougallovho programu v nemocnici sv. Heleny v Santa Rose v Kalifornii sústavne vykazujú dramatické zlepšenie iba počas dvoch týždňov, kedy dostávajú vegánsku stravu s veľmi nízkym obsahom tuku.
Mäsový, mliekarenský a hydinový priemysel i tak tvárou v tvár takýmto dôkazom háji svoje produkty. Niekedy sa pokúšajú preniesť zodpovednosť na naše gény. Na čom záleží, nie je to čo jete, hovoria, je to vaše DNA, takže môžete spokojne ísť a dať si rezeň...

JE TO TAK?"Vaša genetická výbava je primárnym determinantom toho, či budete trpieť aterosklerózou a srdcovou chorobou."
- Rady pre moderného konzumenta hovädzieho mäsa

"Je pravda, že malé percento pacientov trpí dedičnou formou ateriosklerózy v tom zmysle, že v ich rodine a v rodinách ich rodičov a prarodičov je vysoký výskyt aterosklerózy a ochorení venčitých tepien. ...To sa však týka len piatich percent prípadov. Väčšina ľudí v skutočnosti netrpí dedičnou srdcovou chorobou."
- Michael Debakey, M.D., riaditeľ Centra výskumu kardiovaskulárnych chorôb, priekopník transplantácií srdca, bypassov a umelých srdcových náhrad

V uplynulých rokoch nastalo pre mäsovú, mliekarenskú a hydinovú výrobu skutočne ťažké obdobie. Jedna štúdia za druhou potvrdzujú nepríjemnú spojitosť medzi ich produktmi a srdcovými ochoreniami. V snahe očistiť svoje výrobky sa potom zástupcovia týchto odvetví snažia urobiť mnoho z mála.
V roku 1999 sa v Archives of internal Medicine (Archívy internej medicíny) objavila štúdia od toho času často spomínaná predstaviteľmi amerického mäsového priemyslu. Táto štúdia, ako hovoria, "dokazuje", že červené mäso by malo byť súčasťou zdravej výživy. Dôvodom k nadšeniu propagátorov je fakt, že účastníkom štúdie, ktorý jedli chudé červené mäso, klesla hladina cholesterolu o 1 percento.
Ľudia, ktorí jedia nízkotučnú, takmer vegánsku stravu, naproti tomu vykazujú zníženie hladiny cholesterolu o 10 až 35 percent.

Ďalším dôležitým faktorom určujúcim riziko srdcových ochorení je pomer hodnôt celkovej hladiny cholesterolu k hladine HDL (high-density lipoprotein) cholesterolu. Čím je tento pomer vyšší, tým je vyššie nebezpečenstvo ochorenia srdca. Ideálna je hodnota 3,0 ku 1 alebo nižšia.
Priemerná hodnota u amerických mužov je 5,1 ku 1. u vegetariánoch je naproti tomu tento pomer 2,9 ku 1 ...