Osteoporóza - choroba krehkých kostí

Osteoporóza má na Slovensku priam epidemický výskyt i napriek tomu, že ľudia u nás vo veľkom množstve konzumujú na vápnik bohaté mliečne výrobky či iné kalciové preparáty. Obmedzením množstva prijímaných bielkovín a pravidelným denným cvičením sa však dá zvíťaziť i nad touto chorobou.

Príbeh o tom ako sa nemá šetriť

Lenka a Patrik nie sú schopní ušetriť ani halier. Keď zaplatia všetky účty a poukážky, nezostane im už takmer nič a žijú od výplaty k výplate. Ako teda vyriešiť tento problém? Rozhodli sa, že si Lenka nájde ďalšiu prácu na čiastočný úväzok a Patrik sa opýta svojho šéfa, či by nemohol mať viac nadčasov.
Nasledujúci mesiac bol ich rodinný príjem najväčší, aký kedy pamätali. A predsa, keď zaplatili všetky účty a poukážky, boli tam, kde aj predtým. Opäť im nič nezostalo. Ako je to možné? Jednoducho, keď začali viac zarábať, viac aj míňali.

Vápnik na „míňanie“

Tento príbeh ilustruje to, čo sa deje v organizme každého človeka, ktorý konzumuje nadmieru bielkovín. Telo potrebuje na spracovanie bielkovín určité množstvo vápnika. Ak ho v potrave nie je dosť, organizmus si ho "požičia" z iných zdrojov, a to z kostí. Ľudia u nás jedia dvakrát až trikrát viac bielkovín, než sa odporúča ako denná dávka. Pri takomto množstve je takmer nemožné prijímať dostatok vápnika a zároveň vyrovnávať jeho straty. A tak plynú roky, kosti mäknú a stávajú sa krehkejšími. Riešením tohto problému nie je konzumovať viac a viac vápnika, ale obmedziť konzumáciu bielkovín. To umožní organizmu uchovať si ten vápnik, ktorý je uložený v kostiach.

Obsah vápnika v potravinách bohatých na bielkoviny

Porcia Vápnik (mg) Bielkoviny (g)
Hovädzie mäso 100g 12 20
Kuracie mäso 100g 23 22
Syr eidam (40% sušiny) 100g 796 26
Plnotučné mlieko 500ml 580 16

Tabuľka ukazuje niektoré typické zdroje vápnika. Všimnite si, že je v nich aj vysoké percento bielkovín. Tieto potraviny vám určite dodajú veľa vápnika, no pri spracovaní prítomných bielkovín váš organizmus stratí viac vápnika, než prijal.


Potraviny obsahujúce veľa vápnika a zároveň bohaté na bielkoviny

Porcia Vápnik (mg) Bielkoviny (g)
Brokolica 100g 46 3
Kapusta 100g 53 2
Špenát 100g 86 3
Pšeničný chlieb 100g 97 8


Potraviny obsahujúce veľa vápnika a pritom málo bielkovín. Tabuľka ukazuje potraviny, ktoré sú dobrými zdrojmi vápnika. Všimnite si, že obsahujú relatívne málo bielkovín a navyše majú aj málo tukov.


Ako "ušetriť" vápnik

Každý dobre vie, že sa nedajú ušetriť peniaze, ak človek míňa viac, než zarába. Rovnaký princíp môžeme aplikovať aj na vápnik: je úplne vylúčené, aby sme si uchovali silné a zdravé kosti, keď z nich "vymývame" vápnik stravou obsahujúcou nadmieru bielkovín.
Doktor C. M. Weaver zistil aj so svojimi spolupracovníkmi, že u ľudí sa vápnik z potravín rastlinného pôvodu vstrebáva rovnako dobre, ak nie lepšie ako z mliečnych výrobkov. V priemere zostáva v organizme iba 10-20% vápnika. To znamená, že väčšina z neho len prejde našimi črevami bez toho, aby vôbec vošla do krvi. (American Journal of Clinical Nutrition, 1994; 59: 1238-41)

Tak teda:

Snažte sa zmeniť váš jedálny lístok. Obmedzte konzumáciu pokrmov obsahujúcich veľa bielkovín, ktoré okrádajú váš organizmus o vápnik. Namiesto toho ich nahraďte potravinami bohatými na tento prvok, ale s minimálnym množstvom bielkovín, ako sú celozrnné výrobky či tmavolistá zelenina.