Tráviaca sústava

Veľa ľudí vekom zisťuje, že sa im trávenie spomaľuje a už nie je také efektívne ako doteraz. Prvé príznaky sa objavia v strednom veku, ak vo vašej strave nie je dostatok vlákniny a obsahuje nadmerné množstvo rafinovaných potravín. Niektoré ženy začínajú mať ťažkosti s trávením v období klimaktéria.

Tráviace problémy

Medzi najčastejšie ťažkosti prichádzajúce vekom patrí zhoršené trávenie, nadúvanie, zápcha, hromadenie vetrov a ochorenie, ktoré označujeme ako divertikulóza. Pri divertikulóze sa v stene čreva tvoria vačky. V nich sa nahromadí potrava, ktorá podlieha fermentácii a vzniká plyn. Postihnutý má v bruchu nepríjemný pocit spojený s nadúvaným a hromadením vetrov. V prípade, že sa vačok zapáli, vzniká divertikulitída. Prejavuje sa kŕčmi v bruchu, napínaním na vracanie a teplotou.

Okrem zlých stravovacích návykov môže byť ďalšou príčinou tráviacich problémov v staršom veku znížená produkcia kyseliny chlorovodíkovej v žalúdku. Kyselina chlorovodíková sa uvoľňuje z buniek sliznice žalúdka a začína proces štiepenia bielkovín. Ak zistíte, že po požití stravy s vyšším obsahom bielkovín máte tráviace problémy, príčinou môže byť práve nedostatočná produkcia žalúdočnej kyseliny. Jednou z možností je skúsiť užívať doplnok s obsahom betainhydrochloridu.

Prevencia tráviacich problémov

Najlepšou prevenciou tráviacich problémov je strava s dostatkom vlákniny. Vláknina sa v tráviacom systéme nevstrebáva, takže nezmenená prechádza celým črevom, preto podporuje peristaltiku a zároveň zväčšuje črevný obsah. Pamätajte na to, že keď zvýšite príjem vlákniny, musíte zvýšiť aj prívod tekutín, pretože vláknina napučí a absorbuje vodu z čreva.

K potravinám, ktoré obsahujú veľa vlákniny, patria ovsené vločky, pečené zemiaky, šošovica, hnedá ryža, fazuľa, ovocie, celozrnný chlieb a cereálie. Konzumácia hlávkovej zeleniny - brokolice a kapusty - niekoľkokrát do týždňa znižuje riziko rakoviny hrubého čreva. Zdravé trávenie si udržíte pravidelnou telesnou aktivitou.

Podporné aktivity pri tráviacich problémoch

Jedným zo spôsobov, ako si otestovať trávenie, je zistiť, za aký čas strava prejde cez tráviaci systém, aký je teda "čas prechodu".
Tento test si môžete urobiť s potravinou, ktorú bežne nejete. Môže to byť napríklad sladký koreň, ktorý dobre vidieť v stolici. Dajú sa použiť aj tablety živočíšneho uhlia, ktoré si kúpite v lekárni. Čas odvtedy, čo zjete potravinu, do jej objavenia sa v stolici by mal byť 12 - 14 hodín. Úplne by mala potravina zmiznúť zo stolice za 36 - 48 hodín (tento čas sa nazýva zadržiavací). Prejavom spomalenej funkcie tráviaceho systému je, ak je čas prechodu viac ako 14 hodín a čas zadržania presahuje 72 hodín.

Pri spomalenej funkcii tráviacej sústavy sa môžu použiť viaceré komplementárne postupy, ako je masáž, akupunktúra, homeopatia, fytoterapia a naturopatia. Naturopati odporúčajú prečisťovaciu diétu, aby sa črevo prirodzene očistilo. Sami si najlepšie pomôžete, ak začnete postupne pridávať do svojej stravy vlákniny. Mali by ste sa vyhýbať preháňadlám a konzervovaným potravinám, ktoré zabraňujú dokonalému spracovaniu a využitiu živín v čreve, a preto sú škodlivé. Niektoré ťažkosti sa dajú zmierniť rastlinnými a dietetickými prostriedkami.

- Cesnak, mäta, rumanček a fenikel odstraňujú plynatosť.
- Ľanové semienka, sušené slivky, rebarbora, zázvor, čili, sladké drievko,
olivový olej a med pomáhajú pri miernej zápche.
- Zázvorový čaj zmierňuje napínanie na vracanie.
- Cesnak a cibuľa prečisťujú tráviaci systém.
- Šupky psyllia pomáhajú pri zápche. Môžete ich kúpiť vo forme kapsúl
v obchodoch so zdravou výživou. K dispozícii sú aj rôzne prečisťovacie kúry
hrubého čreva.

V predajniach racionálnej výživy je veľký výber tráviacich enzýmov, ktoré sú vhodné pri zhoršenom trávení.
Potravinové doplnky s obsahom acidofilných baktérií a s Lactobacillus bifidus obnovujú črevnú bakteriálnu flóru.