Dvanásť krokov ku zdraviu detí

WHOSvetová zdravotnícka organizácia (World Health Organization, WHO)  vydala v roku 2006 štúdiu, v ktorej sa zaoberá stravovacou politikou v školách v stredoeurópskom regióne. Jej súčasťou je Dvanásť krokov k zdraviu prospešnej strave detí a adolescentov. Prečítajte si tieto kroky, možno budete prekvapení. Nie je čas zmeniť stravovanie detí v školách?


1. Správna výživa by mala zahŕňať širokú paletu potravín s uprednostnením potravín rastlinného pôvodu pred živočíšnymi.

2. Chlieb, obilniny, cestoviny, ryža alebo zemiaky by sa mali konzumovať niekoľkokrát denne.

3. Rozličné druhy ovocia a zeleniny by sa mali konzumovať niekoľkokrát denne, pričom je vhodné uprednostniť čerstvé a lokálne pestované druhy.

4. Mastné mäso a mäsové výrobky by mali byť nahradené strukovinami, rybami, hydinou alebo chudým mäsom.

5. Uprednostňuje sa nízkotučné mlieko a nízkotučné mliečne výrobky s nízkym obsahom soli (acidofilné mlieka, jogurty alebo syry).

6. Príjem tuku by mal byť limitovaný na maximálne 30% celkového denného energetického príjmu, pričom väčšina nasýtených tukov by mala byť nahradená tukmi nenasýtenými vo forme rastlinných olejov alebo stužených rastlinných tukov.

7. Uprednostniť treba potraviny s nízkym obsahom cukru a samotný cukor užívať iba zriedkavo, minimalizovať spotrebu sladených nápojov a sladkostí.

8. Najvhodnejšia je nízko slaná diéta. Celkový denný príjem soli by u detí vo veku 1 až 3 roky nemal prekročiť 2g, u detí vo veku 4 až 6 rokov maximálne 3g, vo vekovej kategórii 7-18 rokov do 5g, pričom toto množstvo zahŕňa aj soľ v chlebe a konzervovaných potravinách. Ak je jódová deficiencia endemická, odporúča sa používať jodidovanú soľ.

9. Pokrmy by sa mali pripravovať postupmi zachovávajúcimi bezpečnosť a zdravotnú nezávadnosť. Dusenie, pečenie, varenie alebo ohrev v mikrovlnnej rúre pomáhajú znižovať množstvo tuku potrebného na tepelnú úpravu.

10. Deti by mali byť primerane veku zapojené do bezpečnej manipulácie s potravinami a prípravy pokrmov. Staršie deti a adolescenti by mali mať vedomosti o príprave pokrmov. Všetky vekové kategórie mladých ľudí by mali pochopiť význam zdravej výživy.

11. Deti a dospievajúca mládež by mali byť oboznámení s benefitmi dojčenia v porovnaní s kŕmením dojčiat mliečnymi formulami.

12. Deti a dospievajúca mládež by sa mali naučiť tešiť z pohybovej aktivity a redukovať tak čas strávený pasívne sledovaním TV, videa a počítačových hier, s cieľom udržať svoju telesnú hmotnosť  a rast v odporúčaných hraniciach.

Zdroj: Program pre výživu a potravinovú bezpečnosť, Regionálna kancelária WHO pre Európu, Copenhagen 2006, preklad: www.alfabio.com