ĎUMBIER

Čerstvý ďumbier (tiež nazývaný zázvor) je štipľavé korenie, pôsobí otepľujúco a je základnou prísadou ázijskej kuchyne. Koreň si zaslúži presnejší popis než byľ, keďže sa používa najmä podzemná časť tejto tropickej rastliny. Hoci si ďumbier zachováva väčšinu svojich liečivých vlastností aj v sušenom stave, na použitie v kuchyni je oveľa lepší čerstvý.

Terapeutické vlastnosti:

- Odstraňuje nevoľnosť pri cestovaní. Ďumbier je rovnako účinný ako bežné lieky proti nevoľnosti, ale už jestvujúcej nevoľnosti zabrániť nedokáže.
- Pomáha pri pokazenom žalúdku a prináša úľavu pri plynatosti. Ďumbier povzbudzuje žlč a pomáha uvoľniť koliku a plynatosť.
- Znižuje možnosť výskytu krvných zrazenín. Skúmaním sa zistilo, že ďumbier je dokonca účinnejší než cesnak či cibuľa a zabraňuje tvorbe krvných zrazenín, ktoré môžu upchať krvné cievy a zapríčiniť mŕtvicu alebo infarkt.
- Pomáha pri kašli a nachladnutí. Ďumbier má otepľujúce účinky a povzbudzuje krvný obeh, čím pomáha organizmu vypudiť hlieny a katar.
- Pomáha pri reumatických bolestiach, strnulosti a opuchoch. Dánsky pokus z roku 1992 potvrdil tradičné ajurvédske použitie ďumbiera pri reumatizme a artritíde, pričom sa nevyskytli žiadne vedľajšie účinky.
- Ďumbier zastavuje zápaly.

Aké množstvo konzumovať?

Zdraviu prospeje aj množstvo čerstvého alebo sušeného ďumbiera, ktoré sa používa v kuchyni. Nevoľnosti z cestovania predídeme 1 g (polovica čajovej lyžičky) sušeného ďumbiera alebo kúska čerstvého či zavareného koreňa. Pri reumatizme skúste jesť 50 g vareného alebo 5 g (2,5 čajovej lyžičky) surového ďumbiera denne najmenej tri mesiace. Nadmerné konzumovanie ďumbiera môže spôsobiť svrbenie v ústí močového mechúra. Ak sa tak stane, dávku znížte.

Požitie v kuchyni:

Výber a skladovanie

Čerstvý ďumbier skladujeme v chladničke zabalený, aby sa nevysušil a nestuchol. Takto vydrží niekoľko týždňov. Dá sa aj zmraziť. Sušený ďumbier kupujeme v malom množstve na tmavom a chladnom mieste. Osožnou náhradou je zaváraný koreň v sirupe alebo v kyslom náleve.

Varenie a konzumovanie

Vôňa a štipľavosť ďumbiera dodáva korenistú príchuť karí koreniu, miešaným jedlám, mnohým čínskym rybacím receptom a silu jedlám na zahriatie v chladnom počasí, ako sú napríklad nákypy varené v pare, pečivo a punče. Hodí sa aj k niektorým druhom ovocia, napríklad k melónu, ale aj k hruškám, banánom a broskyniam. Je chutný aj v zmrzline.

PRÍNOS PRE ZDRAVIE

- Zabraňuje nevoľnosti
- Prináša úľavu pri pokazenom žalúdku a plynatosti
- Zabraňuje vzniku krvných zrazenín
- Stimuluje krvný obeh a bojuje s nachladnutím a kašľom

Ďumbier má zanedbateľný prínos týkajúci sa obsahu energie, vitamínov a minerálov, lebo sa konzumuje len v malom množstve.


Recept – ĎUMBIERNIK S MANDĽAMI

Toto je staromódny lancashirský recept s množstvom ďumbiera. Lepšie chutí po 3-4 dňoch. Z tohto receptu vyjde 15 kúskov.

Suroviny:

Olej na vymastenie formy, 170 g melasy, 50 g rastlinného masla, 300 ml nízkotučného mlieka, 2-4 kúsky koreňa ďumbiera zavareného v sirupe, posekaného nadrobno, 75 g hrozienok (sultániek), 225 g celozrnnej múky, 2 lyžičky kypriaceho prášku, 2 lyžičky mletého ďumbiera, 1 lyžička zmesi korenia, 50 g polohrubej ovsenej múky alebo ovsených vločiek, 25 g nelúpaných mandlí.

Postup:

1. Rúru predhrejeme na 180 °C / plyn stupeň 4. Slabo vymastíme a vysypeme kilogramovú tortovú formu.
2. Vo veľkom hrnci mierne zohrievame melasu a rastlinné maslo, kým sa nerozpustí. Primiešame mlieko, ďumbier a hrozienka. Stiahneme z ohňa.
3. Do misy preosejeme múku s práškom do pečiva, pridáme mletý ďumbier a zmes korenín. Primiešame ovsenú múku alebo ovsené vločky.
4. Múku s prísadami vsypeme do hrnca s melasovou zmesou. Miešame rýchlo, ale opatrne.
5. Túto zmes vlejeme do pripravenej formy a posypeme posekanými mandľami. Pečieme asi hodinu, kým ihlica, ktorú vpichneme do stredu koláča, neostane čistá.
6. Koláč necháme odpočívať vo forme. Potom ho preložíme na drôtenú podložku. Skladujeme ho vo vzduchotesnom obale.