Vytlačiť
Kategória: Zaujímavosti

Voda – najzdravší nápoj

Voda je životne dôležitá pre organizmus, nedá sa však uložiť do zásoby. Vodu nepretržite strácame pri potení, močení, stolici a aj vydychovaním. Preto je nevyhnutné vypiť denne aspoň 1,5 litra tekutín, najlepšie však 2 litre. Vekom sa postupne stráca pocit smädu, preto sme náchylnejší na dehydratáciu.

Voda je najlepší nápoj na udržanie správnej hydratácie organizmu. Vhodné sú tiež ovocné a zeleninové šťavy a bylinkové čaje. Nealkoholické nápoje obsahujú farbivá, konzervačné činidlá a cukor, čím zaťažujeme organizmus „prázdnymi kalóriami“, preto by sme ich nemali piť často. Ak je vo vašej strave veľa vlákniny, mali by ste piť vodu navyše, pretože vláknina v čreve absorbuje vodu.

Voda s obsahom oxidu uhličitého je prijateľná alternatíva k nesýtenej vode, tiež ju však treba piť striedmo, pretože diétológovia sa domnievajú, že zvyšuje pH v žalúdku. Zníži sa tým kyslosť, v dôsledku čoho sa bielkoviny natrávia ťažšie. Dodržiavanie pitného režimu zabezpečuje nielen hydratáciu, ale pomáha aj prevencii rakoviny močového mechúra v starobe. Vďaka dostatočnému príjmu tekutín je totiž močový mechúr vystavený účinkom potenciálnych karcinogénov kratší čas. Tekutiny sú potrebné aj pre váš dobrý vzhľad: ak je vaša koža správne hydratovaná, vyzerá mladšie a zdravšie.

Vekom sa nespoliehajte na pocit smädu, ktorý vás upozorní, kedy treba piť. Prijímajte tekutiny počas celého dňa a sledujte zafarbenie moču. Svetlá, zlatistá farba je vtedy, keď prijímate dostatok tekutín, ale tmavá, jantárová znamená, že nepijete dosť. Dehydratácia sa zvýrazní v teplom podnebí, pri cvičení, po alkohole, pri chorobách (hlavne zvracaní a hnačke) a pri liečbe diuretikami.

Veľa ľudí nevypije dostatok tekutín na dobrú hydratáciu alebo prijíma skôr nápoje s močopudnými látkami, ako je kofeín, čím sa stráca veľa tekutín. Z toho vyplýva, že viacerí z nás trpia miernou dehydratáciou, ktorá sa prejaví únavou, bolesťami hlavy a telesné funkcie nie sú na optimálnej úrovni. Pri závažnej dehydratácii je koža suchá, oči vyzerajú vpadnuté, moč má tmavšie sfarbenie. Môžete tiež trpieť zápchou, závratmi, napínaním na zvracanie, kŕčmi, zmätenosťou, zníženým krvným tlakom a svrbením.

Ako udržiavať hydratáciu

- Konzumujte stravu s vysokým obsahom vody, ako sú ovocie a polievky.
- Vypite pohár vody, hneď ako sa ráno prebudíte.
- Vypite pohár vody najmenej pol hodinu pred každým jedlom.
- Pite vodu po dúškoch v 10 – 15 minútových intervaloch počas cvičenia (veľa ľudí podceňuje potenie, preto sa odvážte pred spotením a po ňom).
- Napite sa vody hneď pri prvých príznakoch bolesti hlavy alebo pri kŕčoch.
- Zvoľte si nápoje s nízkym alebo žiadnym obsahom kofeínu, pretože nemajú močopudný účinok.
- Kúpte si odšťavovač na prípravu ovocných a zeleninových štiav alebo použite mixér.

Kofeínové nápoje

Kofeín obsahujú viaceré populárne nápoje ako je čaj, káva a kola. Kofeín má močopudný účinok a názory na to, čím a nakoľko ohrozuje zdravie, sa líšia. Konzumácia kofeínových nápojov by nemala presiahnuť 2 až 3 šálky denne. Predávkovanie môže spôsobiť poruchy spánku, zabraňuje účinnému využitiu vitamínov a minerálov, zvyšuje krvný tlak a spôsobuje vzostup stresových hormónov. Rôzne druhy káv majú odlišné množstvo kofeínu: instantná káva obsahuje menej kofeínu ako zomletá, neprefiltrovaná.

Dobrou náhradou je cez paru pripravená bezkofeínová káva, pretože na rozdiel od iných procesov dekofeinizácie tu nie sú používané žiadne toxické chemikálie. Ako alternatívu môžete tiež vyskúšať púpavovú kávu alebo cereálne nápoje vyrobené z jačmeňa či cigórie.

Bylinkové čaje

V predaji je veľké množstvo bylinkových čajov, môžete si však pripraviť aj vlastný odvar s liečivými účinkami. Bylinkové čaje zabezpečujú príjem tekutín a zároveň neobsahujú kofeín. Rumančekový čaj si môžete pripraviť z vlastnoručne nazbieraných kvetov takto: dajte za hrsť čerstvých kvetov do nádoby, zalejte vriacou vodou, nechajte vylúhovať 5 minút, zamiešajte a preceďte cez sitko. Rumanček pomáha uvoľniť úzkosť a používa sa pri nespavosti