Chorobnosť detí

Viete, čo v najväčšej miere zapríčiňuje chorobu detí v dnešnej dobe? Odpoveď je jednoduchá. Sú to hlavne jednoduché cukry. Každý z nás už určite počul, že cukor nie je zdravý. Ale koľko ľudí ho stále v nadmiere dennodenne konzumuje. Najmä naše deti. Lebo my, ako dobrí rodičia, by sme mali vedieť, čo je pre ne dobré a každý z nás chce dať svojmu dieťaťu iba to najlepšie. No cukor a potraviny obsahujúce jednoduchý (rafinovaný cukor) nie sú vôbec dobré potraviny pre naše ratolesti. A viete prečo?

Keď skonzumujeme 1 kávovej lyžičky rafinovaného cukru, ktorý je silne zásaditý, spustí sa v našom organizme (v žalúdku) kyslá reakcia, aby sa dosiahla rovnováha. Žalúdok vylučuje veľké množstvo kyseliny, čo sa môže prejaviť pálením záhy. Pri častej konzumácii rafinovaného cukru sa môžu časom na stenách žalúdku vytvárať vredy a tiež nám postupne táto kyslá reakcia organizmu začne výrazne prekysľovať krv, pričom by mala byť mierne zásaditá. Ako náhle prekysľujeme krv, množia sa nám v organizme plesne, ktoré sú pre nás veľmi nebezpečné. K vyrovnaniu tohto stavu sú mobilizované naše vnútorné zdroje minerálov, ktoré sa snažia vyrovnať kyslosť krvi a posunú ju do mierne zásaditého stavu. Ak dôjde k tomuto stavu, iba občas postačia organizmu minerály zo stravy. No ak sa to deje dennodenne a viac krát za deň, už tieto vnútorné zdroje nestačia a tak začne telo vyťahovať minerály hlboko z organizmu a to hlavne vápnik z kostí a zubov. To je iba jeden príklad, čo spôsobuje cukor. Druhý príklad je, že pri častej konzumácií cukru sa prebytky cukru ukladajú na rôznych vnútorných miestach nášho tela, predovšetkým v podobe mastných kyselín. Tie sa ukladajú najskôr na menej aktívnych miestach tela, ako sú brucho, boky a stehná. Pokiaľ prísun cukru pokračuje, začnú sa mastné kyseliny ukladať v orgánoch, ako sú napr. srdce a obličky. Ak sú naše deti štíhle, neznamená to však, že sa im tuk neukladá na orgánoch. Tá postupnosť ukladania neplatí u všetkých.

Ešte vám však v skratke priblížim, čo všetko okrem už spomínaných dvoch najzávažnejších príkladoch spôsobuje cukor: hyperaktivitu u detí, kazovosť zubov, potravinovú alergiu, obezitu, ospalosť, únavu, ruší hospodárenie s minerálmi, obmedzuje vstrebávanie horčíka, vápnika a bielkovín.

Podporuje - starnutie, vznik plesni, očného zákalu, rakoviny – čreva, konečníka, prostaty a pŕs.
Znižuje - imunitu, hladinu chrómu, medi a HDL (dobrého) cholesterolu.
Zvyšuje - hladinu cukru a produkciu inzulínu, hladinu zlého cholesterolu, kyslosti žalúdka, slín, riziko črevných chorôb.

Takže cukor má takúto silu. Ja nazývam cukor "bielym jedom" a u nás je to droga číslo jeden, pretože sa nachádza skoro v každej potravine, ktorú si kúpite. Či už je slaná alebo sladká. A konzumácia týchto potravín u detí vytvorí to, že už od mala majú podlomené zdravie. Choroby, ktoré ľudia mávali v 50-tke až 60-tke, sa v dnešnej dobe prejavujú už u 14 až 20 ročných. A prečo? Za to môžu naše stravné návyky a hlavne cukor. Ja som spomínal, že je to droga. Ak neveríte, tak si to môžete otestovať na deťoch alebo aj na sebe. Skúste 1 alebo 3 dni nejesť žiadny cukor (to znamená, že ani potraviny a nápoje, ktoré cukor obsahujú) a uvidíte, čo sa stane. Vo väčšine prípadov sú deti a ľudia nervózni, napätí, presne ako človek, ktorý berie drogy a nedá si svoju dávku. Žiadna mamička, ktorá má rada svoje dieťa, mu nekvapne ráno do čaju jed. Ale väčšina rodičov nemá potrebné informácie alebo nechcú s tým niečo robiť, lebo je to pre nich jednoduchšie. Niektorí sa tým zaoberajú a hľadajú náhradu. Začnú používať hnedý cukor, ktorí je lepší oproti bielemu v tom, že má viac minerálov, no má aj chemické látky z pestovania. Biely cukor tieto chemické látky z pestovania nemá a nemá ani minerály, ktoré mu boli pomocou ďalších chemických látok odstránené. Ďalšou častou náhradou cukru je med. Ten je ale hlavne liekom a my si nemôžeme len tak dochutiť jedlo liekom. Predstavme si, že by sme používali penicilín do jedla. Vyvolá to v organizme predovšetkým chaos. No v dnešnej dobe už ani med nie je taký kvalitný aj keď je domáci, lebo veľa včelárov prikrmuje včely v zime cukrom. Posledná nekvalitná náhrada cukru sú umelé sladidlá, ktoré sú pomaly ešte nebezpečnejšie ako biely cukor. Sú rôzne štúdie, čo všetko môžu umelé sladidlá spôsobiť. Od tých ľahších, až po tie najťažšie choroby!

Čím teda sladiť? V prvom rade si treba uvedomiť, že keď budeme nadmieru konzumovať jang potraviny (mäso, soľ, syry), bude nás to ťahať k extrémnemu jinu a to k cukru! U detí je to trošku inak. Oni sú jangové, čiže ich strava by mala byť viacej jinová. Mali by konzumovať viac zeleniny, varenej na sladko so štipkou soli, ako napr. mrkvička, cibuľka, kaleráb, dyňa. Ráno môžu mamičky robiť kaše pre svoje ratolesti zo pšena s mrkvičkou a hrozienkami. Ako nápoj im môžu pripravovať čaj s prírodnými sladmi – ako sú ryžový, kukuričný, jačmenný a pšeničný. Je na každom rodičovi, či chce pre svoje deti zdravie, ktoré však stojí určitú obetu. Či už časovú alebo energetickú. Je na každom z nás, aby sme si vybrali. Možnosti sú neuveriteľné. Poznám rôzne mamičky, ktoré dávajú deťom sladké nesladené nekvalitnými sladidlami a tieto mamičky potom neriešia hyperaktivitu svojich detí, alergie a rôzne iné choroby. Ja sám som bol milovníkom sladkostí, ale v dnešnej dobe, keď mám zladený jedálniček, sladké nepotrebujem. Ak si mám dať nejakú sladkosť, tak si vyberiem takú, aby mi v organizme nevyvolala chaos.

Na záver vám ešte uvediem príklad, ako pôsobí jednoduchý cukor v organizme. Je to ako keby sme kúrili v petríku benzínom. Oheň bude výrazne horieť (hyperaktivita), ale minieme veľa benzínu, petrík sa nám rýchlo opotrebuje, pričom s menším úsilím a s kvalitnejším palivom ako je drevo (v strave sú to pre nás hlavne obilniny, zelenina a prírodné slady), môžeme mať oveľa viac tepla, petrík nám dlhšie vydrží a neminieme toľko dreva. A o tom je v dnešnej dobe aj chorobnosť detí a u dospelých starnutie. Samozrejme o všetkom, čo som napísal je potrebné pochybovať. Ja som si to otestoval na sebe. No sami môžete pozorovať, kedy bývajú najväčšie chrípkové epidémie. Jedna z nich prepukne po lete – lebo sa konzumovalo veľa sladkostí, zmrzlín, sladkých nápojov, druhá bude po Vianociach a posledné po Veľkej noci, kedy sú naše stoly plné rôznych chutných koláčikov. Pozorujte, poprípade vyskúšajte, nič nemôžete stratiť. Iba získať a to: "zdravie vašich detí a vás". Zdravie je to, čo si najviac ceníme, no väčšinou na to prídeme, až keď ho stratíme a cesta späť už nie je taká ľahká. Najjednoduchšia je prevencia!

Recepty:

Nápoj

1čl jablkového koncentrátu na 2 dcl. Namiesto sirupu.

Sladká nátierka – Sezamela

1 pl sezamely (sezam s ryžovým sladom) rozmiešame 1 pl čaju Hojicha alebo vody. Zmiešame s troškou škorice a natierame na kvalitný celozrný chlebík. V kombinácii s carobom získame zdravú nutelu.

Raňajky – Pšenová kaša

1 šálku pšena varíme so 4 šálkami vody, štipkou soli a 100 g nesírenými hrozienkami. Ak namiesto vody použijeme čaj Hojicha, bude kaša harmonickejšia. Varíme 35-50 min., na záver ochutíme nastrúhaným jabĺčkom a ak je kaša málo sladká, použijeme buď ryžový, či kukuričný sirup alebo jačmenný slad.

Nápoj na posilnenie imunitného systému - Kuzu

Na 2 dcl vody použijeme 1,5 čl kuzu (špeciálny japonský liečivý škrob).
1 dcl vody dáme variť a v 1 dcl rozmiešame 1,5 čl kuzu + malý kúsok umeboshi (špeciálna japonská liečivá slivka). Keď začne voda vrieť, nalejeme rozmiešané kuzu s umeboshi do vriacej vody a varíme 1 až 2 min. Vytvorí sa nám gélová konzistencia. Odstavíme a dochutíme pre deti ryžovým sirupom alebo sladom a pre dospelých Johsen Shoyu a pár kvapkami zázvorovej šťavy. Nápoj sa pije teplý.

Použitie:

- výrazne posilňuje imunitný systém
- pri angíne, chrípke
- pri celkovej slabosti organizmu
- pri črevných a žalúdočných problémoch.