Kde sú ukryté vitamíny v zime

Aj keď to na prvý pohľad znie neuveriteľne, ale aj my na Slovensku máme v zime celú zásobu vitamínov a to viac a oveľa lacnejších, ako z dovezených južných plodov. Už len porcia kelu obsahuje dvojnásobné množstvo vitamínu C ako pomaranč z Južnej Afriky či z Maroka. Čo sa v minulosti jedlo v chudobných rodinách na kopaniciach, dostanete dnes naservírované aj v prvotriednych reštauráciách. Máloktorá zelenina sa dá pripraviť tak rôznorodo ako práve kapusta, kel, brokolica či karfiol. Ako aj pre všetky ostatné druhy zeleniny, platí iba krátke dusenie či varenie. Keď sa šíri po celom okolí vôňa, či lepšie povedané zápach varenej kapusty, aj vzácne vitamíny z kapusty sú v dôsledku dlhého vyvárania vo vzduchu u susedov.

Pri kúpe je potrebné dbať na čerstvé, lesklé zelené a tvrdé listy, čo tiež nemusí byť zárukou čerstvosti, pretože šikovní obchodníci postriekavajú túto zeleninu vodnými pištoľmi, aby vyzerala čerstvá, pričom sa nedbá, že vo vode rozpustné vitamíny, akým je aj vitamín C, sa takýmito sprchami zmývajú a vyplavujú z povrchu. Čerstvý kel netreba postrekovať vodou, jeho listy sú svieže, lesklé, akoby navoskované a tesne na sebe. Kaleráb nesmie byť so zárezmi či rysmi, alebo nedajbože s drevnatými pahýľmi, či miestami.

Na trhu sa najlepšie hodnotí čerstvosť podľa listov, ale na rozdiel od reďkvičiek, kalerábu, zeleru a mrkvy, ktorým sa po kúpe odrežú listy aby nevysychali, listy kapusty alebo kelu ostávajú v chladničke dlho čerstvé a zachovávajú si aj farbu, ako napr. červená kapusta. A ak chcete aby sa červenej kapuste aj pri varení farba zachovala, pridáte ocot. Taktiež brokolica zabalená v celofáne ostane dlhšie čerstvá, u ostatnej zeleniny sa naopak celofán pred vložením do chladničky odstraňuje. Zeleninu je treba od zemiakov, jabĺk a hrušiek držať oddelene, pretože produkujú etylén, ktorý spôsobuje, že zelenina skoro začne hniť.

Mimochodom: Kto si myslí, že hlávkový šalát je mimoriadne zdravý, ten sa mýli, pretože obsahuje až 95% vody. Ani špenát neobsahuje toľko železa, ako sa všeobecne myslí, lebo tento omyl sa stal v 19. storočí nedopatrením, posunutím desatinnej čiarky.

Kto ma rád čísla, tak ho uspokojí, že 150 gramov kelu obsahuje 100 mg vitamínu C, čo je denná dávka pre náš organizmus. A 2 mg betakaroténu je v 150 gramoch brokolice, kyslej kapusty, či kelu. Nájdeme v nich aj minerálne látky ako sú draslík, vápnik, horčík, dostatok balastných a sekundárnych rastlinných látok tzv. karotenoidov a glykosinolátov, s protirakovinovými účinkami. Práve tie zeleninové hlavy, ktoré nám pripomínajú rakovinový nádor, obsahujú protirakovinové látky (brokolica, karfiol, kel, ...) V zeleri sa nachádza vitamín B6 a tak to ide dookola s našou zimnou zásobárňou na vitamíny a ochranné látky.

Treba vyslovene zdôrazniť, že zimná zelenina je extrémne chudobná na kalórie, čo je pre mnohých veľmi dobre vedieť. Takmer 60% úrody kapusty konzervujeme, či nakladáme a ako kyslá kapusta je veľmi populárna, v zime nám chutí najlepšie. Niekto sa bojí jesť kapustu kvôli zdúvaniu, lebo sa tam nachádzajú sírotvorné oleje, ale trochu rasce a borievok tomu ľahko zabráni.

Už 600 rokov pred Kristom je kapusta spomenutá v gréckych spisoch a v Egypte sa jej listy využívali na obklady pre zle sa hojace otvorené rany. V 16. storočí sa kyslá kapusta používala u moreplavcov proti skorbutu (nedostatok vitamínu C) pri dlhých morských plavbách.