Konštitučné stravovanie - 2.časť
MUDr. Rainer Matejka
Terapeutická spoločnosť pre prírodné metódy liečenia Kassel, Nemecko

Astenik

Celkom iná je logistika u astenického konštitučného typu. Tento skôr slabší človek, ktorého charakterizujú slabé zažívacie orgány, by sa mal stravovať potravou založenou viac na lahôdkach a dobrej chuti, ktorá by však mala spĺňať kritériá plnohodnotnej potravy.

Zároveň by mala jeho strava obsahovať dostatok povzbudzujúcich prvkov. Za povzbudzujúce prvky považujeme podľa učenia Bernharda Aschnera tuky, živočíšne potraviny, ale aj horké potraviny. Vzhľadom k tomu by sme astenickému typu nemali odporúčať len čisto vegetariánsko-vegánsku stravu, ale pokojne mu dovoliť v rozsahu napr. dva – trikrát týždenne jesť živočíšnu potravu, napr. ryby alebo vyberané mäso a samozrejme aj vajcia.

Astenické ochorenia

- chronické infekčné ochorenia
- alergie
- únava, malátnosť
- nízky krvný tlak
- zimomrivosť
- hypoglykémia (nedostatok cukru)
- kŕčové žily
- edémy (nehojace sa rany)
- latentná depresia
- nedovieravosť srdcových chlopní pri nízkom krvnom tlaku
- precitlivelosť na zmeny počasia
- elektrosenzibilita

Typické astenické symptómy ako napr. nízky krvný tlak, zimomrivosť, celková slabosť, pokles brušných orgánov (splývavé, citlivé vnútornosti) sú podmienené podrobným a presným stravovaco-terapeutickým režimom. Môže to znamenať tiež, že sa prijímané porcie musia rozdeliť na menšie. Je známe, že celkové množstvo prijímanej potravy sa stane lahodnejším, keď sa rozdelí na menšie porcie, pretože sa natoľko nezaťažuje zažívací trakt. Argument, že si takto zažívací trakt vôbec nikdy neodpočinie, sa ukázal v praxi ako nie dosť pádny. V extrémnom prípade môže byť nasadená dokonca aj Salzbornova diéta:
Pri tejto stravovacej forme dostáva pacient každú pol hodinu jednu plnú lyžicu alebo jednu vidličku jedla. Tu sa zistilo, že jedna porcia nie až tak chutného jedla sa stala chutným, keď sa počas dňa rozdelila na menšie jedlá.

Navyše astenik je náchylný k spontánnym záchvatom nedostatku cukru. Preto sa u neho často vyskytuje veľká chuť na sladkosti. Práve tento sklon ale nesmie podporovať príjem izolovaných uhľohydrátov typu sacharózy alebo glukózy totiž vedie k rýchlemu nárastu cukru v krvi s následným uvoľnením inzulínu. Tým sa cukor v krvi znovu rýchlo zníži a dôjde k ďalšiemu nedostatku cukru. Toto vedie k vegetatívnemu nepokoju a pocitu obehových slabostí, ako aj k celkovému nedostatku energie. Okrem toho je týmto spôsobom vegetatívnou dystóniou nepriaznivo ovplyvnená aj celková nervová labilita.

Astenik sa teda musí starať o to, aby cukor v jeho krvi zostával dlhodobo na rovnakej úrovni. Musí preto omnoho viac ako ostatné konštitučné typy uprednostňovať stravu bez cukru a jesť menšie porcie aj medzi hlavnými jedlami, napr. vo forme knäckebrotu, mandlí, sušenej ovocnej zmesi alebo banánov.

Astenik by mal dohliadať aj na dostatočný prísun tukov a povzbudzujúcich prvkov, najlepšie vo forme vysokohodnotného olivového oleja, príp. aj masla.

Horké látky sú pre astenika preto dobré, lebo povzbudzujú tráviace šťavy a zároveň posilňujú konštitúciu. V minulých storočiach sa označovali horké látky ako „Tonica Amara“. Zohrávali veľkú úlohu v lekárskej terapii, dnes však úplne zmizli zo spektra medicíny, ako aj z prírodného lekárstva. Príčinou tohto javu je, že horké látky nie sú z pohľadu reklamy príliš vábne v porovnaní s tými potravinami, ktoré sú sladké alebo chutia nejakým spôsobom príjemne.

Kritik by mohol samozrejme namietať, že klasické a úplne jednoznačné konštitučné typy, tak ako sú opísané v týchto článkoch, sa v skutočnosti vyskytujú len ojedinele. Je to pravda, ak vezmeme do zreteľa telesnú stavbu. Avšak podľa anamnézy (Potíte sa veľa? Je Vám často zima? A iné cielené otázky podľa faktorov látkovej výmeny) dokážu rýchlo zistiť hlavný smer, ktorým by sa mal pacient uberať.

Obdivuhodná je pre mňa vždy znovu a znovu vďačnosť práve astenických pacientov, ktorí sa vo viere zdravého života celé roky napchávali množstvom surovej stravy, müsli (vločkami) atď. a všimli si, že sa im v nijakom ohľade nevodí lepšie, avšak dodržiavali tento spôsob stravovania tak dlho, ako sa len dalo, pretože sa predsa hovorí, že je to veľmi zdravé.

Ak by ste sa spoznali v niektorej z týchto foriem, napríklad ako astenik a predsa máte dobré skúsenosti napr. so surovou stravou, nie je dôvod túto formu stravovania prerušovať. Nakoniec – ide nám predovšetkým o to, aby sme určili základné línie.

Pyknik a astenik predstavujú konštitučne úplné protiklady. Medzi nimi stojí atletik.