Vitamíny pre krásu a vitalitu
Klaus Oberbeil

Ošetrenie zvnútra

Príroda dá každému novorodencovi na cestu životom zdravé telové bunky. A praje si, aby každý človek správne živil svoje kožné a tkanivové bunky. Potom nás pohľad do zrkadla zakaždým poteší. Pretože krása naozaj prichádza zvnútra a nie vonkajším použitím, hoci i tých najrafinovanejších ošetrovacích prostriedkov. Ani ten najdrahší krém nemá taký účinok ako zdravá a vyvážená strava bohatá na vitamíny.

Aby bola Vaša pleť hladká a vláčna

Naša pokožka to nemá ľahké. Musí nás chrániť pred teplom a chladom, stará sa o to, aby sme nestratili priveľa vody a nevyschli a na znak vďaky od nás dostane buchnáty, škrabance alebo jazvy. Aby svoj ťažký údel dokázala uniesť, je nevyhnutnej odkázaná na pomoc vitamínov. Početné nové poznatky nám to teraz, na začiatku nového tisícročia dokazujú:

- Naša pokožka disponuje tukovou bariérou, ktorá sa stará o to, aby do nej žiadna voda nevnikla ani sa jej priveľa neodparilo. Túto kožnú bariéru významne chráni vitamín C (v čerstvom ovocí).
- Ak je naša strava bohatá na vitamíny C, A a E, bude mať pleť jemné pigmentové sfarbenie. Okrem toho je lepšie chránená pred úpalom, obohacuje sa o farbivo melanín, i keď sa vôbec nevystavujeme slnku.
- Vitamín A a vitamín D sú najlepšími spojencami našej pokožky. Ako hormóny stimulujú na receptoroch bunkových jadier kožné gény, ktoré na základe toho spontánne vytvárajú novú mladú epidermu.
- Proti vitiligu (chorobe bielych pigmentových fľakov) pomáha kombinované ošetrenie slnkom, kyselinou listovou a vitamínom B12. Koža sa potom repigmentuje, ako to odborne nazývajú vedci.

Ananásová šťava proti tvrdej koži

- Proteázy, príp. proteolytické enzýmy (rozkladajúce bielkoviny) vedia zlikvidovať podkožné zrohovatenia.
- Účinný je bromelain, ktorý sa v hojnom množstve nachádza v ananásovej šťave – ale márne by ste ho hľadali v ananásovom nektári z obchodu. Bromelain pôsobí protizápalovo, v žilách urýchľuje odbúravanie fibrínových látok, brániacich prekrveniu a pomáha pri liečení nádorov alebo hrčkovitej stvrdnutej kože pozdĺž kŕčových žíl.
- Najlepšie je každý deň medzi hlavnými jedlami vypiť pohár plnohodnotnej ananásovej šťavy. Ak je to možné, vytlačte si ju z čerstvého ovocia sami alebo jedzte jednoducho čerstvý ananás – so šľahačkou alebo bez nej.

Kolagén pre pevné väzivové tkanivo

Pokožka nášho tela bude až vtedy skutočne krásna, ak bude bohato vystlaná kolagénom. Kolagén pozostáva z bielkoviny, prevažne z aminokyselín glycínu, prolínu a zásobovača medi cysteínu. Tieto stavebné zložky bielkovín sa pomocou zinku a vitamínu C prepletú a spoja na takmer neroztrhnuteľné pletivo, spevnené navyše pružnými elastínovými vláknami.

Ráno nás neraz poteší hladšia pleť, najmä v oblasti krku, hrudníka a brucha. Tajomstvo tkvie v tom, že cez noc dodá biliardová armáda nepatrných a neúnavných enzýmových škriatkov väzivovému tkanivu novú výzbroj. Cez deň však počas státia, sedenia a práce dostane poriadne zabrať.

Títo enzýmoví škriatkovia sú veľmi smutní, keď človek – nezabúdajme, že sú jeho súčasťou – neskoro večer v spálni zhasne svetlo a jeho krv prestane dodávať dostatok aminokyselín (bielkovinových stavebných zložiek) na tvorbu nového kolagénu. Vtedy sú totiž odsúdené na ničnerobenie a masovo odumierajú. Keď sa potom človek ráno v kúpeľni postaví pred zrkadlo, je nešťastný, že má pleť vráskavú, ovädnutú a vyzerá staro. Ale nemuselo by to tak byť.

Metabolizmus potrebuje aminokyseliny

Bielkoviny sú v našej potrave – aj vo vegetariánskej strave – zastúpené v dostatočnom množstve. Problém spočíva však v tom, že po 35. roku takmer všetci ľudia produkujú čoraz menej žalúdočnej kyseliny, ktorá je najdôležitejším predpokladom rozpadu bielkovín na najmenšie čiastočky.

Pre žalúdok a črevá je namáhavé rozložiť kúsok viedenského rezňa, aby nakoniec zostali iba aminokyseliny. Iba tie totiž vedia prekĺznuť cez črevnú sliznicu do krvných ciev, kde sa teraz môžu dať enzýmoví škriatkovi do práce. Presne ako murári na stavbe, ktorí na postavenie múra potrebujú tehlu. Takmer všetci ľudia so slabým kolagénom majú rovnaký problém: keď aminokyseliny v krvi chýbajú (sú potrebné aj inde v tele), metabolizmus ich neúprosne čerpá z väzivového tkaniva, ktoré musí súčasne pripraviť zásobu aminokyseliny v tele.

Kyselina napomáha tráveniu bielkovín

Výborná rada moderných citológov: pred hlavným jedlom vypite kyslý nápoj (pohár vody s trochou jablčného octu alebo citrónovej šťavy). Vtedy sa bielkoviny v žalúdku optimálne predtrávia a už v priebehu prvej noci dochádza k bohatej tvorbe vystielacieho kolagénu. Obyvatelia stredozemia si od nepamäti kvapkajú na rybu citrónovú šťavu. Nie že by platesa alebo pstruh mali potom lepšiu chuť, ale na základe tradície vedia, že bielkovina sa tak lepšie rozkladá.

Najlepšie, ak si to hneď sami vyskúšate. Ideálny je bezprostredne pred spánkom kúsok čistej bielkoviny, napr. kozí alebo ovčí syr. Väzivové tkanivo je potom ráno pevnejšie a deň začnete s lepšou náladou, pretože z uvoľnených stavebných zložiek bielkovín vytvorí metabolizmus v noci aj hormóny šťastia. V r. 1998 Japonec Dr. S. Tadžima z Dermatologického oddelenia Keio univerzity v Tokiu, zaoberajúci sa výskumom kolagénu, zistil, prečo pri tom zohráva práve vitamín C takú výraznú omladzujúcu úlohu.

Najdôležitejšiu úlohu vo väzivových bunkách zohrávajú kolagénové gény. Vitamín C urýchľuje tzv. transkripciu z rozhodujúcich génov typu I. a typu III. Tieto gény, ktoré sú bez vitamínu C značne unavené a apatické, odpočívajú v chromozómoch. No odrazu sa mimoriadne zaktivitujú a ako neúnavní manažéri hromadne vysielajú príkazy do fibroblastov (bunky tvoriace kolagén). Renomovaná americká citologička Dr. Martha Leibowitzová (Univerzita v Kalifornii) o tom hovorí: „Ak neskoro večer zjeme plátok studenej pečienky, roastbeefu alebo trochu tofu a k tomu dužiny zo štvrtky citrónu, ráno sa tešíme z pevného a pružného väzivového tkaniva.“

Stopový prvok zinok

Zinok obsahujú všetky celozrnné produkty. Pšeničné otruby, semiačka a pivovarské droždie, ako aj ryby a ulitníky. Zdravý organizmus má v zásobe asi 1,8 g zinku.
Ľudia s povädnutou, starou pokožkou majú často v zásobe iba 0,7 g zinku, čo môže spôsobiť skorú tvorbu vrások. Odporúčaný denný prísun 15 mg zinku potom nestačí. Najlepšia rada: jedzte v priebehu dňa po troche slnečnicové alebo tekvicové semiačka.

Vitamíny krásy – C a A

Potrebný prísun vitamínu C zabezpečuje čerstvé sezónne ovocie. Neverte slepo údajom na etiketách ako „bohaté na vitamín C“ alebo „pokryje dennú dávku vitamínu C“, lebo v mnohých potravinách zo supermarketov už po vitamíne C niet ani stopy. Medzičasom už tieto živé a optimistické molekuly dávno stratily vo fľaškách či konzervách chuť do života a je po nich. Ba čo horšie, mnohí ľudia veria, že takými šťavami a ovocnými šalátmi pokryjú svoju potrebu vitamínov a nekonzumujú čerstvé ovocie. Potom sa nemôžu čudovať, že ich pleť je čoraz sivšia a povädnutejšia.

Svoju pleť ochránite stravou bohatou na vitamín A, ktorý je napríklad v tmavozelenej listovej zelenine alebo mrkve. Odporúča sa dvojtýždenná kúra rybím tukom, bohatým na vitamín A. Existuje aj vo forme kapslí v lekárni.