Nebezpečenstvá civilizačnej stravy – výhody biostravy 4.časť
MUDr. Rainer Matejka
Terapeutická spoločnosť pre prírodné metódy liečenia
Kassel, Nemecko

Obsah vlákniny v rôznych potravinách (v g/100g):

- Pšeničné otruby 45,4
- Hrach 21,4
- Mandle 15,2
- Celozrnný chlieb 8,1
- Ružičkový kel 4,4
- Jablká (surové, neolúpané) 2,0
- Paradajky 1,0

Potraviny na tomto zozname poukazujú na to, že predovšetkým obilie a obilninové produkty majú vysoký podiel vlákniny, podstatne vyšší ako ovocie alebo zelenina.

Druhotné rastlinné látky

Rozumieme nimi tie časti rastlín, ktoré pôvodne slúžili na ochranu samotnej rastliny, napr. proti škodcom. Ak sa proces dozrievania urýchli napr. predčasnou žatvou alebo silným hnojením, príp. sa zastaví, môžu sa druhotné rastlinné látky rozvinúť len do určitej miery. Ak však prebehne rozsiahle dozrievanie, tak ako je zvykom u ekologicky pestovaných rastlín, obsah druhotných rastlinných látok sa viditeľne zvýši.

Zoznam dôležitých sekundárnych rastlinných látok:

- Karotén
- Fytosterín
- Saponín
- Glykosinoláty
- Polyfenoly
- Spomaľovače proteázy
- Terpén
- Fytoestrogény
- Sulfidy
- Kyselina fytínová

Tieto sekundárne rastlinné látky môžu mať pre organizmus cenné účinky. Preukazujú predovšetkým nasledujúce účinky:

- Protirakovinotvorné účinky
- Antibakteriálne účinky
- Účinné proti voľným radikálom
- Zabraňujú trombóze
- Posilňujú imunitu
- Protizápalové účinky
- Vyrovnávajú krvný tlak
- Znižujú hladinu cholesterolu
- Znižujú hladinu cukru v krvi
- Zabraňujú zápche

Najširšie účinky majú sekundárne rastlinné látky zo skupiny polyfenolov a sulfidov.

Polyfenoly sa nachádzajú najmä v nasledujúcich potravinách (v mg/kg)

- Kučeravý kel 970-1555
- Pšenica 500
- Biely kel 505
- Reďkovka 75-100
- Pšenica typu 405 71
- Zelená fazuľka 70
- Paprika 29
- Orechy 1

Sulfidy - sú to síričité zlúčeniny z cesnaku, príp. z iných ľaliovitých rastlín ako napr. nová cibuľka, pažitka a cibuľa. V týchto rastlinách sa spravidla nachádzajú v pomere 4g / 100g.

Zhrnutie

Dá sa povedať, že viac než 200 rokov po Hippokratovi platia jeho múdrosti stále rovnako: HIPPOKRATES sformuloval dôležitú vetu: „Stravuj sa predovšetkým čerstvou rastlinnou stravou a narábaj šetrne so živočíšnymi potravinami“. Po desaťročiach strávených na scestí prichádza aj moderná veda zaoberajúca sa stravou k rovnakému názoru.

Na doplnenie by sa mohol použiť aj výrok profesora Wernera Kollatha, známeho nemeckého odborníka a majstra v odbore výskumu stravovania, ktorý ešte dodal: Stravuj sa „jednoducho“ a ak sa dá, používaj ekologicky vypestované potraviny.

Nezabudnite: prechod spôsobu stravovania k viac rastlinnej strave pri čo možno najčastejšom používaní ekologicky pestovaných potravín nevedie k strate na chuti, ale práve naopak. Zvyšuje pôžitok chute a rozširuje rôznorodosť potravín. Tomu zodpovedajúce stravovacie návyky zlepšujú nielen zdravie jednotlivca, ale sú prínosom i z celkového zdravotno-ekonomického pohľadu.

Zdravá strava = menej civilizačných ochorení = podstatná úspora v zdravotníctve!