Je známe, že nadmerný príjem cukru je nie dobrý pre Vaše zdravie.
Napriek tomu je dnes k dispozícii veľa rôznych druhov cukru.
Niektorí ľudia považujú cukor demerara za zdravšiu formu cukru a často sa objavuje ako zdravá alternatíva bežného bieleho cukru.

Čo je Demerara...
Demerara cukor, ktorý sa vyrába z cukrovej trstiny a pozostáva z veľkých zŕn, ktoré poskytujú príjemnú sladkú chuť s troškou melasy.

Pochádza z Guyany (predtým Demerara) v Južnej Amerike. Avšak, väčšina demerara cukrov, ktoré sú k dispozícii dnes pochádza z Maurícia v Afrike.

Často sa používa na posýpky, na ozdobenie koláčov a lievancov, ale môže sa tiež pridávať do čaju alebo kávy.

Napriek tomuto všetkému môže byť medzi nimi len málo rozdielov, pôsobiacich na zdravie.

Podlieha minimálnemu spracovaniu...
Najprv sa cukrová trstina lisuje a extrahuje sa šťava z nej. Potom sa varí a nakoniec sa zahustí do sirupu. Keď sa voda odparí vzniknutý sirup sa ochladí.

Demerara cukor si zachováva niektoré vitamíny a minerály ako je vápnik , železo, horčík a vitamíny B3, B5 a B6, zatiaľ čo biely cukor potrebuje oveľa viac spracovania a zbavuje sa týchto živín. Všeobecne platí, že čím tmavšia je farba demerara cukru, tým väčšie množstvo melasy a minerálov.

Hoci demerara prechádza oveľa menším spracovaním ako biely cukor, stále sa považuje za pridaný cukor - cukor, ktorý už nie je vo svojej prirodzenej forme.


Príliš veľa pridaného cukru je spojené so zvýšeným rizikom obezity , srdcových ochorení a cukrovky 2. typu. Preto je dôležité konzumovať demerara cukor len príležitostne a v malých množstvách.

S ohľadom na to by ste sa mali zdržať konzumácie veľkého množstva demerara cukru, pretože akékoľvek výhody vitamínov a minerálov by boli prevážené negatívnymi účinkami prebytočného cukru, no stále lepšie ako repný (biely) cukor.

Melasa obsiahnutá v demerare pozostáva väčšinou zo sacharózy, ale aj molekúl glukózy a fruktózy, stôp niektorých vitamínov a minerálov. Napriek tomu hlavnou zložkou oboch cukrov je sacharóza, ktorá môže mať negatívne účinky na zdravie.

Každá čajová lyžička cukru, či už repného alebo trstinového (4 gramy) má 15 kalórií.
Pokiaľ ide o obsah kalórií, demerara cukor nie je zdravší ako biely cukor.
Navyše, keďže ide o pridaný cukor, mali by sme s ním sladiť šetrne.

Glykemický index (GI) sa používa na stanovenie hladín sacharidových potravín na základe ich možného vplyvu na krvný cukor. Každá potravina sa porovnáva s normou glukózy, ktorá má hodnotenie 100. Všetky pridané cukry majú podobnú GI odpoveď.

Nadmerná spotreba cukru spôsobiť zvýšenie hladiny cukru v krvi , čo môže viesť ku chronickým ochoreniam.
Hoci demerara cukor môže byť zdravší, mal by sa stále používať s rozumom.

zdroje a štúdie
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-20612017000300349
http://nutritiondata.self.com/facts/sweets/5592/2
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5037566/
http://nutritiondata.self.com/facts/sweets/5573/2
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1365-277X.1989.tb00009.x
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5174139/
https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/459424
https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/45012164
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7794876
http://nutritiondata.self.com/facts/sweets/5591/2