7 spôsobov ako Matcha čaj zlepšuje vaše zdravie
     Matcha čaj sa v poslednej dobe stal veľmi obľúbenou súčasťou nášho jedálnička, a to v podobe čajov či dezertov, ktoré sa objavujú všade od obchodov so zdravými potravinami až po kaviarne.

     Rovnako ako zelený čaj, matcha pochádza z rastliny Camellia sinensis. Pestuje sa však inak a má jedinečný nutričný profil.

     Poľnohospodári pestujú matcha čaj tak, že prikryjú svoje rastlinky 20-30 dní pred zberom, aby sa zabránilo priamemu slnečnému žiareniu. To zvyšuje produkciu chlorofylu, zvyšuje obsah aminokyselín a dáva rastlinám tmavší zelený odtieň.

Akonáhle sú listy čaju zozbierané, stonky a žily sa odstránia a listy sa rozomelú na jemný prášok známy ako Matcha.

Matcha obsahuje živiny z celého čajového listu, čo vedie k väčšiemu množstvu kofeínu a antioxidantov, než sa zvyčajne vyskytujú v zelenom čaji.

Štúdie Matcha čaju a jeho zložiek odhalili množstvo výhod, čo dokazuje, že môže pomôcť chrániť pečeň, podporiť zdravie srdca a dokonca pomôcť pri strate hmotnosti.

1. Vysoká v antioxidantoch
     Matcha je bohatá na katechíny, trieda rastlinných zlúčenín v čaji, ktoré pôsobia ako prírodné antioxidanty.
     Antioxidanty pomáhajú stabilizovať škodlivé voľné radikály, ktoré sú zlúčeninami, ktoré môžu poškodiť bunky a spôsobiť chronické ochorenia.
Keď pridáte prášok Matcha do horúcej vody, bude mať tendenciu mať viac katechínov a antioxidantov ako jednoducho namáčať listy zeleného čaju vo vode.
     Podľa niektorých odhadov je počet určitých katechínov v matcha až 137-krát vyšší ako u iných druhov zeleného čaju (zdroj).
     Jedna štúdia ukázala, že podávanie Matcha čaju s doplnkami laboratórnym myšiam redukuje poškodenie spôsobené voľnými radikálmi a zvýšenou antioxidačnou aktivitou (zdroj).
Zahrnutie Matcha do vašej stravy by mohlo zvýšiť váš antioxidačný príjem, čo môže pomôcť predchádzať poškodeniu buniek a dokonca znížiť riziko vzniku viacerých chronických ochorení (zdroj).

2. Chráni pečeň
     Pečeň je životne dôležitá pre zdravie a zohráva ústrednú úlohu pri odbúravaní toxínov, metabolizácii liekov a spracovávaní živín.
Niektoré štúdie zistili, že Matcha čaj môže pomôcť chrániť zdravie pečene.
     Jedna štúdia skúmala vplyv Matcha čaju na diabetické krysy po dobu 16 týždňov a zistila, že pomohla zabrániť poškodeniu obličiek aj pečene (zdroj).
     Iná štúdia poskytla 80 osobám s nealkoholickým tukovým ochorením pečene buď placebo alebo 500 mg extraktu zeleného čaju denne počas 90 dní.
Po 12 týždňoch extrakt zeleného čaju výrazne znížil hladiny pečeňových enzýmov. Zvýšené hladiny týchto enzýmov sú markerom poškodenia pečene (zdroj).
     Okrem toho analýza 15 štúdií zistila, že konzumácia zeleného čaju súvisí so zníženým rizikom ochorenia pečene (zdroj).

Je však dôležité mať na pamäti, že v tejto štúdií môžu byť aj iné faktory.

     Je potrebných viac výskumov na preskúmanie účinkov matcha na celú populáciu, keďže väčšina výskumov sa obmedzuje na štúdie skúmajúce účinky extraktu zeleného čaju na zvieratách.

3. Posilňuje funkciu mozgu
     Niektoré výskumy ukazujú, že niekoľko zložiek v Matcha by mohlo pomôcť zlepšiť funkciu mozgu.
Jedna štúdia u 23 ľudí sa zaoberala tým, ako ľudia vykonávali sériu úloh určených na meranie výkonu mozgu. Niektorí účastníci konzumovali buď čaj matcha alebo tyčinku, ktorá obsahovala 4 gramy Matcha, zatiaľ čo kontrolná skupina konzumovala placebo čaj alebo tyčinku.

Vedci zistili, že matcha spôsobila zlepšenie pozornosti, reakčný čas a pamäť v porovnaní s placebom (zdroj).

Ďalšia malá štúdia ukázala, že konzumácia 2 gramov Matcha denne počas dvoch mesiacov pomohla zlepšiť funkciu mozgu u starších ľudí (zdroj).
     Navyše matcha obsahuje koncentrovanejšie množstvo kofeínu ako zelený čaj, balenie do 35 mg kofeínu na polovicu čajovej lyžičky (asi 1 gram) prášku matcha.
Viaceré štúdie spájali konzumáciu kofeínu s vylepšením funkcie mozgu, pričom sa citovali rýchlejšie reakčné časy, zvýšená pozornosť a zvýšená pamäť (zdroj, zdroj, zdroj).

Matcha tiež obsahuje zlúčeninu nazvanú L-theanín, ktorá mení účinky kofeínu, podporuje bdelosť a pomáha predchádzať zrážke v energetických hladinách, ktoré môžu vyústiť do spotreby kofeínu (zdroj).

Ukázalo sa tiež, že L-theanín zvyšuje aktivitu alfa vĺn v mozgu, čo môže pomôcť navodiť uvoľnenie a zníženie stresovej hladiny (zdroj).

4. Pomáha predchádzať rakovine
Matcha je zabalená so zlúčeninami podporujúcimi zdravie, vrátane niektorých, ktoré boli spojené s prevenciou rakoviny v skúšobných testoch a štúdiách na zvieratách.

V jednej štúdii výťažok z zeleného čaju znížil veľkosť nádoru a spomalil rast buniek rakoviny prsníka u potkanov. (zdroj)

Matcha je obzvlášť vysoká v epigalokatechíne-3-galátovej (EGCG), čo je typ katechínu, u ktorého sa preukázalo, že má silné protirakovinové vlastnosti.

Jedna štúdia skúmavky ukázala, že EGCG v matche pomohol zabiť bunky rakoviny prostaty (zdroj).

Ďalšie štúdie na skúšobných skúmavkách ukázali, že EGCG je účinný proti rakovine kože, pľúc a pečene (zdroj, zdroj, zdroj).

     Majte na pamäti, že ide o skúšobné skúšky a štúdie na zvieratách zamerané na špecifické zlúčeniny nájdené v matche. Je potrebný ďalší výskum s cieľom určiť, ako sa tieto výsledky môžu premeniť na ľudí.

5. Chráni vaše srdce
     Ochorenie srdca je najčastejšou príčinou smrti na celom svete, čo predstavuje približne tretinu všetkých úmrtí u ľudí vo veku nad 35 rokov (zdroj).

Niektoré štúdie ukázali, že konzumácia zeleného čaju, ktorý má podobný výživový profil, môže pomôcť chrániť pred ochorením srdca.

Ukázalo sa, že zelený čaj znižuje hladiny celkového a "zlého" LDL cholesterolu, ako aj triglyceridov (zdroj, zdroj).

Môže tiež pomôcť zabrániť oxidácii LDL cholesterolu, inému faktoru, ktorý môže chrániť pred srdcovým ochorením (zdroj).

Pozorovacie štúdie tiež ukázali, že konzumácia zeleného čaju je spojená so zníženým rizikom srdcových ochorení a mŕtvice (zdroj, zdroj).

V kombinácii s dobre zaokrúhlenou stravou a zdravým životným štýlom, konzumácia alkoholu môže pomôcť udržať vaše srdce zdravé a chrániť pred chorobami.

6. Pomáha vám strata hmotnosti
Pozrite sa na akýkoľvek doplnok na zníženie telesnej hmotnosti a je tu dobrá šanca, že v zložkách uvidíte "extrakt zo zeleného čaju".

     Zelený čaj je dobre známy svojou schopnosťou zlepšiť chudnutie . V skutočnosti štúdie ukazujú, že môže pomôcť urýchliť metabolizmus s cieľom zvýšiť výdavky na energiu a zvýšiť spaľovanie tukov.

Jedna malá štúdia ukázala, že extrakcia zeleného čaju počas mierneho cvičenia zvyšuje spaľovanie tukov o 17% (zdroj).

Iná štúdia u 14 ľudí zistila, že užívanie doplnku obsahujúceho extrakt zo zeleného čaju výrazne zvýšilo 24-hodinové výdavky na energiu v porovnaní s placebom (zdroj).

Prehľad 11 štúdií tiež ukázal, že zelený čaj znižuje telesnú hmotnosť a pomáha udržiavať úbytok hmotnosti (zdroj).

Hoci väčšina týchto štúdií bola zameraná na extrakt zo zeleného čaju, matcha pochádza z rovnakej rastliny a mala by mať rovnaký účinok.

7. Matcha čaj sa veľmi ľahko pripravuje
     Využitie mnohých zdravotných výhod spoločnosti Matcha je jednoduché - a čaj chutí lahodne.

     Môžete si vyrobiť tradičný čaj matcha preosiavaním 1-2 čajových lyžičiek (2-4 gramov) prášku matcha do šálky, pridáte 2 unce (59 ml) teplej vody a miešajte ju spolu s bambusovým šľahačkou. Môžete si nájsť bambusovú šľahačku na špeciálnom čaji alebo japonskom obchode.
Môžete tiež nastaviť pomer prášku matcha s vodou na základe preferovanej konzistencie.

Pre tenší čaj znížte prášok na polovicu čajovej lyžičky (1 gram) a premiešajte 3 až 4 unce (89-118 ml) horúcej vody.

Ak dávate prednosť koncentrovanejšej verzii, skombinujte 2 čajové lyžičky (4 gramy) prášku s iba 1 uncí (30 ml) vody.

Ak sa cítite kreatívny, môžete dokonca vyskúšať šľahanie mlieka, pudingov alebo proteínových smoothies, aby ste zvýšili obsah živín vo vašich obľúbených receptúrach.

      V skutočnosti boli hlásené problémy s pečeňou u niektorých ľudí, ktorí denne vypili šesť šálok zeleného čaju. To znamená približne dve šálky čaju matcha, pretože je viac koncentrovaný ako zelený čaj (zdroj).

Potravinové zápchy môžu zvýšiť vašu expozíciu kontaminantom, ako sú pesticídy, chemikálie a dokonca aj arzén nachádzajúci sa v pôde, kde rastú čajové rastliny (zdroj, zdroj).

Najlepšie je držať sa jedného alebo dvoch šálok denne a vyhľadávať certifikované organické odrody, aby ste využili výhody mnohých zdravotných výhod spoločnosti Matcha bez toho, aby ste riskovali akékoľvek vedľajšie účinky.

Sečteno a podtrženo
Matcha pochádza z rovnakej rastliny ako zelený čaj, ale pretože je vyrobená z celého listu, balenie je v koncentrovanejšom množstve antioxidantov a prospešných rastlinných zlúčenín.

Štúdie odhalili celý rad zdravotných prínosov spojených s matchou a jej zložkami, od zvyšovania hmotnosti až po zníženie rizika srdcových ochorení.

Najlepšie zo všetkého je, že čaj je jednoduchý na prípravu, takže ho môžete ľahko začleniť do stravy a dať svojmu dňu nádych extra chuti.