Zelenina je veľmi populárna vo svete zdravých potravín.
Avšak mnohé z týchto potravín tiež obsahujú antinutrient nazývaný oxalát (kyselina šťaveľová).

Čo je Oxalát?
Kyselina šťaveľová je organická zlúčenina, ktorá sa nachádza takmer vo všetkých rastlinách.
Patria medzi ne zelené listy, zelenina, ovocie, kakao, orechy a semená (zdroj).

V rastlinách je zvyčajne viazaný na minerály, ktoré tvoria šťavelan. Pojmy "kyselina šťaveľová" a "oxalát" sa používajú zameniteľne vo vedeckej výžive.

Vaše telo môže vyrábať samotný šťavelát alebo ho získať z potravy. Vitamín C sa tiež môže premeniť na oxalát, keď sa metabolizuje (zdroj).

Keď sa konzumuje, oxalát sa môže viazať na minerály, aby vytvorili zlúčeniny vrátane oxalátu vápenatého a oxalátu železa. Toto sa vyskytuje väčšinou v hrubom čreve, ale môže sa tiež vyskytnúť v obličkách a iných častiach močového traktu.

Pre väčšinu ľudí sú tieto zlúčeniny vylúčené v stolici alebo v moči.

Avšak u citlivých jedincov sú vysoko-oxalátové diéty spojené so zvýšeným rizikom obličkových kameňov a iných zdravotných problémov.

Oxalát môže znížiť minerálnu absorpciu
Jedným z hlavných problémov týkajúcich sa oxalátu je to, že sa môže viazať na minerály v čreve a zabrániť tomu, aby ich telo absorbovalo.

Napríklad špenát má vysoký obsah vápnika a oxalátu, čo zabraňuje tomu, aby sa množstvo vápnika absorbovalo do tela (zdroj).

Jedenie vlákniny a oxalátu spolu môžu ďalej brániť absorpcii živín (zdroj).

Napriek tomu je dôležité mať na pamäti, že len niektoré minerály v našom jedle sa viažu na oxalát.

Aj keď je absorpcia vápnika zo špenátu znížená, absorpcia vápnika z mlieka nie je ovplyvnená, keď sa mlieko a špenát spotrebúvajú spolu (zdroj).

Oxalát môže prispieť k vzniku obličkových kameňov
Normálne sú v močovom trakte súčasne prítomné vápnik a malé množstvá oxalátu, ale zostávajú rozpustené a nespôsobujú žiadne problémy.

Občas sa však viažu na kryštály. U niektorých ľudí môžu tieto kryštály viesť k tvorbe kameňov, najmä ak je hladina oxalátu vysoká a objem moču je nízky (zdroj).

Malé kamene často nespôsobujú žiadne problémy, ale veľké kamene môžu spôsobiť silnú bolesť, nevoľnosť a krv v moči pri prechode močovým traktom.

Aj keď existujú iné typy obličkových kameňov, približne 80% tvorí oxalát vápenatý (zdroj).

Z tohto dôvodu môžu byť ľudia, ktorí mali jednu epizódu obličkových kameňov, informovaní, aby minimalizovali svoju konzumáciu potravín s vysokým obsahom oxalátu (zdroj, zdroj).

Pre každú osobu s obličkovými kameňmi sa však už viac neodporúča obmedzenie oxalátu. Je to preto, že väčšina oxalátu, ktorý sa nachádza v moči, je produkovaná telom skôr ako absorbovaná z potravy (zdroj).

Väčšina urológov teraz predpisuje iba prísnu stravu s nízkym obsahom oxalátu (menej ako 50 miligramov denne) u pacientov, ktorí majú vysoký obsah oxalátu v moči (zdroj).

Preto je dôležité, aby ste z času na čas skúšali, aké obmedzenie je potrebné.


Spôsobuje to akékoľvek iné problémy?
Niektorí tvrdia, že vysoký príjem oxalátu môže byť spojený s vývojom autizmu.

Iní hovoria, že oxalát môže byť spojený s vulvodýniou, ktorá je charakterizovaná chronickou nevysvetliteľnou vaginálnou bolesťou.

Na základe výsledkov štúdie sa výskumníci domnievajú, že ani jedna z týchto porúch pravdepodobne nie je vyvolaná stravnými šťavelanmi (zdroj, zdroj, zdroj).

Avšak, keď bolo 59 žien s vulvodýniou liečených nízkym oxalátom a doplnkami vápnika, takmer štvrtina zaznamenala zlepšenie symptómov (zdroj).

Autori tejto štúdie dospeli k záveru, že nízkooxalátová diéta by mohla skôr zhoršiť a nie spôsobiť tento stav.

Niekoľko online anekdotov spája oxaláty s autizmom a vulvodýniami, ale len niekoľko štúdií skúmalo možné spojenie. Je potrebný ďalší výskum.

Väčšina potravín s oxalátom je veľmi zdravá
Niektorí zástancovia stravy s nízkym obsahom oxalátu hovoria, že pre ľudí je lepšie než konzumovať potraviny bohaté na oxaláty, pretože môžu mať negatívne účinky na zdravie.

Nie je to však tak jednoduché. Mnohé z nich sú zdravé potraviny, ktoré obsahujú dôležité antioxidanty, vlákninu a iné živiny.

Preto nie je pre väčšinu ľudí dobrý nápad úplne prestať jesť jedlá s vysokým obsahom oxalátu.

Vaše črevo určuje absorpciu oxalátu
Niektoré šťavy sa môžu rozpadnúť na baktérie v čreve, čo sa stane skôr, ako sa môže viazať na minerály.

Jedna z nich, Oxalobacter formigenes, ho skutočne využíva ako zdroj energie. Výrazne znižuje množstvo, ktoré absorbuje vaše telo (zdroj).

Niektorí ľudia však nemajú veľa tejto baktérie v čreve, pretože antibiotiká znižujú počet kolónií O. formigenes (zdroj).

Navyše štúdie zistili, že ľudia so zápalovým ochorením čriev majú zvýšené riziko vzniku obličkových kameňov (zdroj, zdroj).

Je to čiastočne preto, že nie sú schopné regulovať množstvo absorbovaného oxalátu.

Podobne boli zvýšené hladiny oxalátu nájdené v moči pacientov, ktorí mali operáciu bypassu žalúdka alebo iné operácie, ktoré menia črevnú funkciu (zdroj).

To naznačuje, že ľudia, ktorí užívali antibiotiká alebo trpia dysfunkciou čriev, môžu mať prospech zo stravy s nízkym oxalátom.

Potraviny s vysokým obsahom oxalátu
Oxaláty sa nachádzajú takmer vo všetkých rastlinách, ale niektoré rastliny obsahujú veľmi vysoké množstvá, zatiaľ čo iné majú veľmi málo. Živočíšne potraviny obsahujú iba stopové množstvá.

Potraviny s vysokým obsahom oxalátu (100-900 mg na dávku) zahŕňajú:

Zelená repa
rebarbora
špenát
repa
endivia
kakaový prášok
kel
sladké zemiaky
arašidy
orezané zelené listy

Low-Oxalate (nízkooxalátová) Diéta
Ľudia, ktorí sú umiestnení na stravu s nízkymi oxalátmi pre obličkové kamene, sú obvykle vyzývaní, aby denne jedli menej ako 50 mg.

Tu je niekoľko tipov, ako postupovať pri nízko-oxalátovej diéte:

Limitujte oxalát na 50 mg denne.
Varená zelenina bohatá na oxalát: Varená zelenina môže znížiť obsah šťaveľanu od 30% do takmer 90%, v závislosti od zeleniny (zdroj).
Pite veľké množstvo vody: Zamerajte sa minimálne na 2 litre denne. Ak máte obličkové kamene, pite dosť na výrobu najmenej 2,5 litra moču denne (zdroj).
Získajte dostatok vápnika: vápnik sa viaže na oxalát v čreve a znižuje množstvo, ktoré absorbuje vaše telo, takže sa pokúste získať približne 800-1200 mg denne (zdroj, zdroj).

Mal by si sa mu vyhnúť?
Ľudia, ktorí majú tendenciu tvoriť obličkové kamene, môžu mať prospech zo stravy s nízkym obsahom oxalátu.

Ľudia, ktorí sa snažia zostať zdraví, sa však nemusia vyhýbať potravinám s vysokým obsahom živín len preto, že majú vysoký obsah oxalátov.

Jednoducho to nie je výživná látka pre väčšinu ľudí.