Oxalát je prirodzene sa vyskytujúca molekula nachádzajúca sa v hojnosti v rastlinách a ľuďoch. Nie je to potrebná živina pre ľudí a príliš veľa môže viesť k obličkovým kameňom.

V rastlinách, oxalát pomáha zbaviť sa nadbytočnej vápnikovej väzby. To je dôvod, prečo toľko potravín s vysokým obsahom oxalátu pochádza z rastlín.

Ako to telo spracuje?
Keď jeme potraviny s oxalátom, prechádza tráviacim traktom a prechádza do stolice alebo do moču. Keď prechádza cez črevá, oxalát sa môže viazať s vápnikom a vylučovať sa do stolice. Keď však príliš veľa oxalátu prechádza do obličiek, môže to viesť k obličkovým kameňom.

Kalciové obličkové kamene sú najbežnejším typom obličkových kameňov v Spojených štátoch. Čím vyššie sú vaše hladiny oxalátu, tým väčšie je riziko vzniku týchto druhov obličkových kameňov.

Čo je diéta s nízkym oxalátom?
Ak máte vysoké riziko obličkových kameňov, zníženie množstva oxalátu, ktoré budete konzumovať. Takýto postup môže pomôcť znížiť toto riziko.

Nedávny výskum však naznačuje, že zvýšenie vášho príjmu potravín bohatých na vápnik, keď budete jesť potraviny s vysokým obsahom oxalátu, môže byť lepším prístupom ako jednoducho ho vylúčiť z potravy.

Keď sa trávi, oxalát a vápnik sa pravdepodobne viažu dohromady predtým, ako sa dostanú do obličiek, čo znižuje pravdepodobnosť vzniku obličkových kameňov.

Čo spôsobuje nahromadenie oxalátu?
Potraviny s vysokým obsahom vitamínu C môžu zvýšiť hladinu oxalátu v tele. Vitamín C sa premieňa na oxalát a hladiny nad 1 000 mg (mg) denne preukázali zvýšenie hladín oxalátu.

Užívanie antibiotík môže tiež zvýšiť hladinu oxalátu v tele.

Dobré baktérie v čreve pomáhajú zbaviť sa oxalátu a ak sú hladiny týchto baktérií nízke, v organizme sa môže absorbovať vyššie množstvo oxalátu.

Čo môže znížiť oxalát?
Každodenné vypitie dostatočného množstva tekutiny môže pomôcť vyčistiť obličkové kamene alebo dokonca zabrániť ich tvorbe. Konzumovanie tekutín po celý deň je ideálne. Výber vody pred inými nápojmi je vhodnejší.

Vyvarujte sa príjmu veľa bielkovín, pretože to môže spôsobiť tvorbu kameňov.

Získať dostatok vápnika je tiež užitočné.  Príliš málo vápnika môže zvýšiť množstvo oxalátu, ktoré sa dostane do obličiek, čo zvýši riziko obličkových kameňov.

Zníženie príjmu soli môže tiež znížiť riziko obličkových kameňov. Vysoko slané diéty majú tendenciu spôsobiť stratu vápnika v moči. Čím viac vápnika a oxalátu v obličkách, tým väčšie riziko obličkových kameňov.

Ako sa meria oxalát?
Zoznamy poskytujúce obsah šťaveľanu v potravinách môžu byť mätúce. Tieto oxalátové úrovne uvedené v potravinách môže meniť v závislosti od týchto faktorov:

- kedy sa zozbierajú potraviny
- kde sa pestujú
- ako boli testované ich hladiny oxalátu

Potraviny s veľkým množstvom oxalátu:
   Potraviny, ktoré sú najvyššie v oxaláte, zahŕňajú:

- ovocie
- zelenina
- orechy
- semená
- strukoviny
- zrná


   Vysoko oxalátové ovocie zahŕňa:

- jarabina
- kiwi
- figy
- fialové hrozno


   Zelenina obsahujúca vysoký obsah oxalátu zahŕňa:

- rebarbora
- okra
- pór
- špenát
- repa


   Ak chcete znížiť koľko oxalátu dostanete, vyhnite sa:

- mandľám
- kešu orieškom
- arašidám
- sójovým výrobkom


   Niektoré výrobky z obilia majú tiež vysoký obsah oxalátu , vrátane:

- otrúb vločiek
- pšeničných klíčkov
- quinoy


   Nasledujúce potraviny majú tiež vysoký obsah oxalátov:

- kakao
- čokoláda
- čaj


Potraviny s vysokým obsahom vápnika:
Zvýšenie príjmu vápnika pri konzumácii potravín s oxalátom môže pomôcť znížiť hladiny oxalátu v moči. Vyberte vysoko vápenaté mliečne výrobky, ako je mlieko, jogurt a syr.

Zelenina môže tiež poskytnúť dobré množstvo vápnika. Vyberte si z nasledujúcich potravín na zvýšenie hladín vápnika:

- brokolica
- žerucha
- kale
- okra


Vysoko vápenaté strukoviny, ktoré majú dostatočné množstvo vápnika, zahŕňajú:

- cícer
- pečené fazule
- fazule navy


Ryby s množstvom vápnika zahŕňajú:

- sardinky s kosťami
- sleď
- losos


Ako sa vyhnúť obličkovým kameňom
Ak chcete znížiť riziko obličkových kameňov, pridajte potraviny s vysokým obsahom vápnika do jedla, ktoré obsahuje potraviny s vyšším obsahom oxalátu .

Napríklad, ak pridáte pšeničné klíčky do ovsených vločiek, nezabudnite pridať aj nejaké mlieko. Ak varíte špenát, necítite sa vinný z kombinácie s pizzou alebo lasagnami. Ak máte túžbu po lesnom ovocí, pridajte obyčajný alebo grécky jogurt, ktorý vám napomôže dosiahnuť rovnováhu.