Vitamín B12, tiež známy ako kobalamín, je dôležitý vo vode rozpustný vitamín, ktorý sa podieľa na produkcii červených krviniek, zdraví mozgu a syntéze DNA. (zdroj)

Nedostatok tohto kľúčového vitamínu môže spôsobiť vážne príznaky vrátane únavy, poškodenia nervov, problémov s trávením a neurologických problémov, ako je depresia a strata pamäti. (zdroj)

Preto sa mnohí ľudia obracajú na doplnky vitamínu B12, aby zabránili nedostatku.

Tento článok skúma hlavné rozdiely medzi metylkobalamínom a kyanokobalamínom - dvoma najbežnejšími zdrojmi vitamínu B12, ktoré sa nachádzajú v doplnkoch.



Syntetický verzus Natural
Vitamín B12 je zvyčajne odvodený z dvoch zdrojov: kyanokobalamínu alebo metylkobalamínu.

Obe sú takmer totožné a obsahujú kobaltový ión obklopený korínovým prstencom.

Avšak každá z nich má odlišnú molekulu viazanú na ióny kobaltu. Zatiaľ čo metylkobalamín obsahuje metylovú skupinu, kyanokobalamín obsahuje molekulu kyanidu.

Kyanokobalamín je syntetická forma vitamínu B12, ktorá sa v prírode nenachádza. (zdroj)

Používa sa častejšie v doplnkoch, pretože sa považuje za stabilnejší a nákladovo efektívnejší ako iné formy vitamínu B12.

Keď do vášho tela vstúpi kyanokobalamín, konvertuje sa na metylkobalamín alebo adenosylkobalamín, čo sú dve aktívne formy vitamínu B12 u ľudí. (zdroj)

Na rozdiel od kyanokobalamínu, metylkobalamín je prirodzene sa vyskytujúca forma vitamínu B12, ktorú možno získať prostredníctvom doplnkov, ako aj zdroje potravy, ako sú ryby, mäso, vajcia a mlieko.

 

Ďalším hlavným rozdielom medzi metylkobalamínom a kyanokobalamínom je spôsob, akým sú absorbované a zachované vo vašom tele.

Niektoré štúdie naznačujú, že vaše telo môže absorbovať cyanokobalamín lepšie ako metylkobalamín.

V skutočnosti jedna štúdia zistila, že ľudské telá absorbovali asi 49% dávky kyanokobalamínu v dávke 1 mcg v porovnaní so 44% tej istej dávky metylkobalamínu. (zdroj)

Naopak, v ďalšej štúdii porovnávajúcej tieto dve formy sa uvádza, že približne trikrát viac cyanokobalamínu sa vylučuje močom, čo naznačuje, že metylkobalamín sa môže vo vašom tele zachovať lepšie. (zdroj)

Niektoré výskumy však naznačujú, že rozdiely v biologickej dostupnosti medzi týmito dvomi formami môžu byť zanedbateľné a že absorpcia môže byť ovplyvnená faktormi ako vek a genetika. (zdrojzdroj)

Nedávny výskum, ktorý priamo porovnáva tieto dve formy vitamínu B12, je však bohužiaľ obmedzený.

Sú potrebné ďalšie štúdie na meranie absorpcie a retencie metylkobalamínu v porovnaní s kyanokobalamínom u zdravých dospelých.

Kyanokobalamín sa môže premeniť na iné formy vitamínu B12.

Keď požívate kyanokobalamín, môže sa premeniť na obe aktívne formy vitamínu B12, metylkobalamínu a adenosylkobalamínu.

Rovnako ako metylkobalamín, adenosylkobalamín je nevyhnutný pre mnohé aspekty vášho zdravia.

Podieľa sa na metabolizme tukov a aminokyselín , ako aj na tvorbe myelínu, ktorý vytvára ochranný obal okolo vašich nervových buniek. (zdroj)

Nedostatky v oboch formách vitamínu B12 môžu zvýšiť vaše riziko neurologických problémov a nepriaznivých vedľajších účinkov. (zdroj)

Ale zatiaľ čo doplnenie kyanokobalamínom môže zvýšiť hladinu oboch aktívnych foriem vitamínu B12, metylkobalamín nezvyšuje hladiny adenosylkobalamínu.

Z tohto dôvodu sa odporúča liečiť nedostatky vitamínu B12 buď kyanokobalamínom, alebo kombináciou metylkobalamínu a adenosylkobalamínu, aby sa zabezpečilo, že vaše telo absorbuje dostatok vitamínu B12. (zdroj)

Obe formy majú zdravotné prínosy
Aj keď existujú výrazné rozdiely medzi metylkobalamínom a kyanokobalamínom, obe majú priaznivé účinky na zdravie a môžu zabrániť nedostatkom vitamínu B12. (zdroj)

V skutočnosti jedna štúdia zistila, že liečba siedmich pacientov s nedostatkom vitamínu B12 perorálnym metylkobalamínom normalizovalo hladiny vitamínu B12 v krvi iba počas dvoch mesiacov. (zdroj)

Podobne ďalšia štúdia ukázala, že užívanie kyanokobalamínových kapsúl počas troch mesiacov tiež zvýšilo hladiny vitamínu B12 u 10 ľudí s pernicióznou anémiou, čo je stav spôsobený zhoršenou absorpciou B12. (zdroj)

Oba druhy vitamínu môžu tiež poskytnúť ďalšie zdravotné výhody.

Jedna štúdia zo siedmich štúdií ukázala, že metylkobalamín a komplex B obsahujúci kyanokobalamín boli účinné pri znižovaní symptómov diabetickej neuropatie, čo je komplikácia cukrovky, ktorá vedie k poškodeniu nervov. (zdroj)

Navyše niekoľko štúdií na zvieratách zistilo, že každá forma môže mať neuroprotektívne účinky a môže byť prospešná pri liečbe stavov, ktoré ovplyvňujú váš nervový systém. (zdrojzdroj)