Viete, že... časť 3.

 

... amarant má najväčší obsah proteínov zo všetkých obilnín? Obsahuje esenciálnu aminokyselinu lyzín, ktorá sa v ostatných obilninách takmer nevyskytuje. Amarant má tiež jeden z najvyšších obsahov vlákniny medzi obilninami. Vyšší obsah železa ako amarant má z obilnín už len mrlík čílsky. Je tiež zdrojom vápnika, horčíka a kyseliny listovej. Obsahuje skvalén, nenasýtený uhľovodík, ktorý znižuje hladinu cholesterolu a pomáha v boji proti rakovine.

Od alergie k imunite - 1.časť
Autori:  Vladimíra Strnadelová a Jan Zerzán



Termín "alergia" je v posledných desaťročiach neustále skloňovaný vo všetkých pádoch, a to hlavne v ekonomicky vyspelých krajinách. Ak sa však pozrieme do krajín, kde si ľudia zachovali tradičný spôsob života, a najmä spôsob stravovania, tak je tomu inak. Na takmer celom území Ázie si ľudia väčšinou tradičné stravovanie zachovali aj napriek tomu, že životné prostredie je tam rozvíjajúcim sa priemyslom a automobilizmom devastované razantnejšie ako na Západe, problém alergií je tam takmer neznámy. Rovnako je tomu aj v Japonsku, ktoré patrí k najvyspelejším priemyselným krajinám.

Viete, že... časť 2.

 


... karfiol je lepšie stráviteľný ako ostatné kapustoviny? Preto ho uprednostňujú ľudia so žalúdočnými ťažkosťami a chorobami. Reguluje priechodnosť čriev, preto sa odporúča aj pri zápche, hnačke, pri podráždení alebo zápale hrubého čreva. Pri akútnom záchvate gastritídy alebo gastroentritídy je vhodná kombinácia karfiolu s mrkvou a špargľou.

Vianočné pečenie bez cukru
Autor: Peter Planieta


Keď niekomu poviete o Vianociach so zdravými sladkosťami a bez cukru, tak väčšina si povie, že zdravé sladkosti a bez cukru to predsa nemôže byť dobré. Omyl! Pred pár rokmi som si nevedel predstaviť život bez sladkostí a keby zdravé sladkosti neboli chutné a hlavne sladké, tak by som sa dnes určite zdravo nestravoval. Väčšinou je to odsudzovanie niečoho, čo ľudia nevyskúšali, alebo majú proti zdravým jedlám a dobrotám predsudky.
 

Viete, že... časť 1.

 


... ovocie camu camu pochádza z amazonských pralesov a vyznačuje sa mimoriadne vysokým obsahom vitamínu C? Až 2% hmotnosti camu camu tvorí vitamín C. Pre porovnanie pomaranč obsahuje asi 59 mg vitamínu C na 100 g, čo je iba 0,06% celkovej hmotnosti! V obsahu vitamínu C predčí camu camu už len austrálska rastlina murunga, ktorej využitie ako potravinového doplnku je však zatiaľ limitované.

Deti a ich stravovanie v škôlke
Autor: Peter Planieta


Už pred rokom som sa vyjadroval k jedálničku v našich nemocniciach a teraz sa mi dostalo do rúk niekoľko jedálničkov z materských škôl. Dotyčné osoby ma poprosili, aby som sa k tomu vyjadril. Poviem vám úprimne, kombinácie a zloženie je tak zlé, že by som to nedal dospelému človeku a nieto deťom vo vývoji. Pre niekoho je dôležité, že im to chutí a nezaoberá sa tým, čo sa potom deje v ich organizme. Dôsledky takéhoto stravovania sa potom odrazia na zdraví. Dnes je výnimkou, keď stretneme zdravé dieťa. Väčšinou keď sa dieťa narodí, dostane nálepku- cukrovkár, alergik, astmatik, alebo ekzematik. Potom si povieme, že za to môže dnešná doba a prostredie, v ktorom žijeme, stres a dedičnosť. No za všetko, čo sa nám deje, si môžeme sami. Za to, aké dieťa sa nám narodí, môže kvalitné stravovanie, alebo s prepáčením prežieranie sa v tehotenstve. Všetko je to príčina a dôsledok. Preto by nemalo byť jedno, čo naše deti jedia.
 

Dvanásť krokov ku zdraviu detí

WHOSvetová zdravotnícka organizácia (World Health Organization, WHO)  vydala v roku 2006 štúdiu, v ktorej sa zaoberá stravovacou politikou v školách v stredoeurópskom regióne. Jej súčasťou je Dvanásť krokov k zdraviu prospešnej strave detí a adolescentov. Prečítajte si tieto kroky, možno budete prekvapení. Nie je čas zmeniť stravovanie detí v školách?

Rodičia vegetariáni - 2.časť


 
Tuky
 
DDD tuku v dobe tehotenstva: nie je stanovená
Hlavné zdroje tuku vo vegetariánskej strave: avokádo, olivy, oriešky, semienka, rastlinné oleje, plnotučné sójové výrobky, plnotučné mliečne výrobky, vaječný žĺtok