Polyoly, nazývané tiež cukrové alkoholy, sú skupinou všestranných, znížených kalórií uhľohydrátov, ktoré poskytujú chuť a štruktúru cukru približne s polovicou kalórií. Používajú sa ako zložky potravín na nahradenie cukru v čoraz väčšom množstve bez cukru a nízkokalorických potravinách a nápojoch pre ich funkčné a zdravotné výhody. Medzi tieto výrobky patria žuvačky, cukrovinky, zmrzlina, pečivo a ovocné nátierky. Okrem toho fungujú dobre v náplniach a glazúrach, konzervovaných ovocných nápojoch, jogurtoch a stolových sladidlách.

Tento článok vysvetľuje, čo potrebujete vedieť o Polyoloch.


Probiotiká a prebiotiká sú v dnešnej dobe obrovskými témami vo výžive.

Aj napriek tomu, že znejú podobne, oba hrajú rôzne úlohy pre vaše zdravie.

Probiotiká sú prospešné baktérie, zatiaľ čo prebiotiká sú potraviny pre tieto baktérie.

Tento článok vysvetľuje, čo potrebujete vedieť o týchto dvoch pojmoch.

Lactitol je sypké sladidlo s cukornatou chuťou. Vďaka jeho stabilite, rozpustnosti a zníženému množstva kalórií je vhodný pre množstvo nízkokalorických, nízkotučných a cukrových potravín. Jeho mierna sladká chuť ho robí ideálnym na použitie s nízkokalorickými sladidlami.

Lactitol bol objavený v roku 1920 a prvýkrát bol použitý v potravinách v 80. rokoch minulého storočia. Laktitol je disacharidový polyol (cukrový alkohol), odvodený od laktózy. Ako jedinečné sladidlo s veľmi podobnými technickými a manipulačnými vlastnosťami ako sacharóza, je lactitol veľmi vhodný na náhradu sacharózy v potravinách s obsahom kalórií v pomere 1:1.

Tento článok vysvetľuje, čo potrebujete vedieť o Laktitole.


Prebiotiká sú druhy vlákniny, ktoré živia priateľské baktérie vo vašom čreve.

Prebiotiká pomáhajú črevným baktériám produkovať živiny pre bunky hrubého čreva čo vedie k zdravšiemu tráviacemu systému. (zdroj)

Niektoré z týchto živín zahŕňajú mastné kyseliny s krátkym reťazcom, ako je butyrát, acetát a propionát. (zdroj)

Tieto mastné kyseliny sa tiež môžu absorbovať do krvného obehu a zlepšiť metabolické zdravie. (zdroj)

Avšak, prebiotiká by sa nemajú zamieňať s profesionálnymi biotikami. Ďalšie informácie nájdete v tomto článku, ktorý vysvetľuje rozdiely.


Káva je jedným z najpopulárnejších nápojov na svete.
Vďaka vysokej hladine antioxidantov a prospešných živín sa zdá byť celkom zdravé piť kávu.
Štúdie ukazujú, že ľudia, ktorí pijú kávu majú omnoho nižšie riziko vzniku niekoľkých vážnych ochorení.

Tu je 13 výhod a prínosov pre zdravie vďaka káve, podporovaných vedou:



Nadmerné množstvo pridaného cukru môže mať škodlivé účinky na váš metabolizmus a celkové zdravie. Z tohto dôvodu sa mnohí ľudia obracajú na umelé sladidlá ako je sukralóza.

Avšak, zatiaľ čo inštitúcie tvrdia, že sukralóza je bezpečná na konzumáciu, niektoré štúdie ju spojili so zdravotnými problémami.

Tento článok berie objektívny pohľad na sukralózu a jej účinky na zdravie - dobré aj zlé.


Čo je maltitol?
Maltitol je cukrový alkohol. Cukrové alkoholy sa prirodzene vyskytujú v niektorých druhoch ovocia a zeleniny. Sú tiež považované za sacharidy.
Cukrové alkoholy sa zvyčajne vyrábajú skôr ako sa používajú v ich prirodzenej forme. Sú sladké, ale nie tak sladké ako cukor a majú takmer polovicu kalórií. Obyčajne sa používajú v pečive, cukríkoch a iných sladkých výrobkoch. Môžu sa vyskytnúť aj v niektorých liekoch. Okrem pridania sladkej chute namiesto cukru, maltitol a iné cukrové alkoholy pomáhajú udržiavať jedlo čerstvé a pomáhajú zabrániť zhnednutiu.

Tento článok vysvetľuje, čo potrebujete vedieť o maltitole možných náhradách cukru.


Elektrolyty sa podieľajú na mnohých základných procesoch vo vašom tele.

Zohrávajú úlohu pri vykonávaní nervových impulzov, zadržiavania svalov, udržiavania hydratácie a regulácie hodnôt pH vášho tela. (zdroj, zdroj, zdroj, zdroj)

Preto je potrebné získať zo stravy dostatočné množstvo elektrolytov, aby vaše telo správne fungovalo.

Tento článok prináša podrobný pohľad na elektrolyty, ich funkcie, riziko nerovnováhy a možné zdroje.