Dopamín je chemikália vo vašom mozgu, ktorá má dôležitú úlohu pri regulácii poznania, pamäti, motivácie, nálady, pozornosti a učenia.

Pomáha tiež pri rozhodovaní a regulácii spánku. (zdroj, zdroj)

Za normálnych okolností je produkcia dopamínu efektívne riadená nervovým systémom vášho tela. Existujú však rôzne faktory životného štýlu a zdravotné stavy, ktoré môžu spôsobiť pokles hladiny dopamínu.

Symptómy nízkej hladiny dopamínu zahŕňajú stratu radosti, nedostatok motivácie a napätie. (zdroj)

Tu je 12 doplnkov dopamínu na zvýšenie vašej nálady.



1. Probiotiká


Probiotiká sú živé mikroorganizmy, ktoré zlepšujú tráviaci systém. Pomáhajú vašemu telu správne fungovať.

Tiež známe ako dobré črevné baktérie, probiotiká nielen prospejú zdraviu čriev, ale môžu tiež predchádzať alebo liečiť rôzne zdravotné problémy vrátane porúch nálady. (zdroj)

V skutočnosti, zatiaľ čo sa ukázalo, že škodlivé črevné baktérie znižujú produkciu dopamínu, probiotiká majú schopnosť zvýšiť ich, čo môže zvýšiť náladu. (zdroj, zdroj, zdroj)

Viaceré štúdie s probiotickými doplnkami u potkanov preukázali zvýšenú produkciu dopamínu, zlepšenie nálady a zníženie úzkosti. (zdroj, zdroj, zdroj)

Okrem toho jedna štúdia u ľudí so syndrómom dráždivého čreva (IBS) zistila, že tí, ktorí dostávali probiotické doplnky, mali znížené depresívne symptómy v porovnaní s tými, ktorí dostávali placebo. (zdroj)

Zatiaľ čo sa probiotický výskum rýchlo vyvíja, sú potrebné ďalšie štúdie na úplné pochopenie účinku probiotík na tvorbu nálady a dopamínu.

Do stravy môžete pridávať probiotiká tým, že konzumujete fermentované potraviny, ako je jogurt alebo kefír, alebo užívate výživový doplnok .

2. Mucuna Pruriens


Mucuna pruriens je druh tropického bôbu, ktorý pochádza z častí Afriky, Indie a južnej Číny. (zdroj)

Tieto bôby sa často spracúvajú na sušený prášok a predávajú sa ako doplnky stravy.

Najvýznamnejšou zlúčeninou nájdenou v Mucuna pruriens je aminokyselina nazývaná levodopa (L-dopa). L-dopa je potrebná pre váš mozog na produkciu dopamínu. (zdroj)

Výskum ukázal, že Mucuna pruriens pomáha zvyšovať hladiny dopamínu u ľudí, najmä u ľudí s Parkinsonovou chorobou, poruchy nervového systému, ktorá ovplyvňuje pohyb a je spôsobená nedostatkom dopamínu. (zdroj)

V skutočnosti štúdie ukázali, že doplnky Mucuna pruriens môžu byť rovnako účinné ako niektoré lieky proti Parkinsonovej chorobe pri zvyšovaní hladín dopamínu. (zdroj, zdroj)

Mucuna pruriens môže byť tiež účinná pri zvyšovaní hladín dopamínu u pacientov bez Parkinsonovej choroby.

Napríklad jedna štúdia zistila, že užívanie 5 gramov prášku Mucuna pruriens počas troch mesiacov zvýšilo hladiny dopamínu u neplodných mužov. (zdroj)

Iná štúdia zistila, že Mucuna pruriens má antidepresívny účinok u myší v dôsledku zvýšenia produkcie dopamínu. (zdroj)

3. Ginko Biloba


Ginkgo biloba je rastlina pôvodom z Číny, ktorá sa už stovky rokov používa ako liek na rôzne zdravotné podmienky.

Aj keď je výskum nekonzistentný, doplnky ginko môžu u niektorých ľudí zlepšiť duševné výkony, funkciu mozgu a náladu.

Niektoré štúdie zistili, že doplnky s Ginko bilobom v dlhodobom horizonte zvýšilo hladiny dopamínu u potkanov, čo pomohlo zlepšiť kognitívne funkcie, pamäť a motiváciu. (zdroj, zdroj, zdroj)

Jedna štúdia na skúšobnej trubici ukázala, že výťažok z Ginko biloba zrejme zvyšuje sekréciu dopamínu znížením oxidačného stresu. (zdroj)

Tieto predbežné štúdie so zvieratami a skúškami sú sľubné. Predtým, ako vedci dokážu zistiť, či Ginko biloba tiež zvyšuje hladiny dopamínu u ľudí, je potrebný ďalší výskum.

4. Kurkumín


Kurkumín je aktívna zložka kurkumy. Kurkumín sa dodáva v kapsulách, čajoch, extraktoch a vo forme prášku.

Predpokladá sa, že má antidepresívne účinky, pretože zvyšuje uvoľňovanie dopamínu. (zdroj)

Jedna malá, kontrolovaná štúdia zistila, že užívanie 1 gramu kurkumínu malo podobné účinky ako Prozac na zlepšenie nálady u ľudí s veľkou depresívnou poruchou (MDD). (zdroj)

Existuje tiež dôkaz, že kurkumín zvyšuje hladiny dopamínu u myší. (zdroj, zdroj)

Na pochopenie úlohy kurkumínu pri zvyšovaní hladín dopamínu u ľudí a jeho používaní pri liečbe depresie je však potrebný ďalší výskum.


5. Oregánový olej


Oregánový olej má rôzne antioxidačné a antibakteriálne vlastnosti, ktoré sú pravdepodobne spôsobené jeho aktívnou zložkou, karvakrol. (zdroj)

Jedna štúdia ukázala, že prijímanie karvakrolov podporovalo produkciu dopamínu a poskytovalo antidepresívny účinok na myši ako výsledok. (zdroj)

Ďalšia štúdia u myší ukázala, že výživové doplnky z oregána zlepšuje tvorbu dopamínu a vyvolali pozitívne správanie. (zdroj)

Zatiaľ čo tieto štúdie na zvieratách sú povzbudivé, viac ľudských štúdií je je potrebné na určenie, či oregánový olej poskytuje podobné účinky u ľudí.

6. Horčík


Horčík hrá dôležitú úlohu pri udržiavaní zdravého tela a mysle.

Horčík a jeho antidepresívne vlastnosti ešte stále nie sú úplne pochopené, ale existujú dôkazy, že nedostatok horčíka môže prispieť k zníženiu hladín dopamínu a zvýšenému riziku depresie. (zdroj, zdroj)
Navyše, jedna štúdia ukázala, že doplnením magnéziom sa zvyšuje hladina dopamínu, ktorý produkuje antidepresívne účinky u myší. (zdroj)

V súčasnosti je výskum účinkov doplnkov horčíka na hladiny dopamínu obmedzený na štúdie na zvieratách.

Ak však nezískavate dostatok horčíka z vašej stravy, môžete použiť doplnok horčíka.

7. Zelený čaj


Zelený čaj je už dávno uznávaný svojimi antioxidačnými vlastnosťami a obsahom živín.

Obsahuje tiež aminokyselinu L-theanín, ktorá priamo ovplyvňuje váš mozog. (zdroj)

L-theanín môže zvýšiť určité neurotransmitery vo vašom mozgu, vrátane dopamínu.

Viaceré štúdie ukázali, že L-theanín zvyšuje produkciu dopamínu, čo spôsobuje antidepresívny účinok a zvyšuje kognitívnu funkciu. (zdroj, zdroj, zdroj)

Okrem toho štúdie naznačujú, že extrakt zeleného čaju a častá konzumácia zeleného čaju ako nápoju môže zvýšiť produkciu dopamínu a súvisí s nižšou mierou depresívnych symptómov. (zdroj, zdroj)

8. Vitamín D


Vitamín D má vo vašom tele mnoho úloh vrátane regulácie určitých neurotransmiterov, ako je dopamín. (zdroj)

Jedna štúdia ukázala zníženú hladinu dopamínu u myší s nedostatkom vitamínu D a zlepšené hladiny pri dopĺňaní vitamínu D3. (zdroj)

Pretože výskum je obmedzený, je ťažké povedať, či doplnky z vitamínu D majú vplyv na hladiny dopamínu bez existujúceho nedostatku vitamínu D.

Predbežné štúdie na zvieratách sľubujú, ale ľudské štúdie sú potrebné na lepšie pochopenie vzťahu medzi vitamínom D a dopamínom u ľudí.


9. Rybí olej


Oleje z rybieho tuku obsahujú primárne dva typy omega-3 mastných kyselín : kyselinu eikozapentaenovú (EPA) a kyselinu dokosahexaenovú (DHA).

Mnoho štúdií zistilo, že doplnky rybieho tuku majú antidepresívne účinky a sú pravidelne užívané pri zlepšovaní duševného zdravia. (zdroj, zdroj, zdroj)

Tieto prínosy možno čiastočne pripísať vplyvu rybieho oleja na reguláciu dopamínu.

Napríklad jedna štúdia u potkanov zistila, že dieta obohatená o rybie oleje zvýšila hladiny dopamínu v čelnej kôre mozgu o 40% a zvýšila schopnosť väzby na dopamín. (zdroj)

Na vypracovanie definitívneho odporúčania je však potrebný výskum založený na ľuďoch.


10. Kofeín


Štúdie zistili, že kofeín môže zvýšiť kognitívny výkon vrátane zvýšenia uvoľňovania neurotransmiterov, ako je dopamín. (zdroj, zdroj, zdroj)

Predpokladá sa, že kofeín zlepšuje funkciu mozgu zvýšením hladín dopamínových receptorov vo vašom mozgu. (zdroj)

Vaše telo však môže vyvinúť toleranciu voči kofeínu, čo znamená, že sa naučí, ako spracovať zvýšené množstvá.

Preto možno budete musieť konzumovať viac kofeínu ako ste už urobili, aby ste mali rovnaké účinky. (zdroj)

11. Ženšen


Ženšen sa používa v tradičnej čínskej medicíne od dávnych čias.

Jeho koreň môže byť konzumovaný surový alebo dusený, ale je dostupný aj v iných formách, ako sú čaj, kapsuly alebo pilulky.

Štúdie ukázali, že ženšen môže zvyšovať schopnosti mozgu vrátane nálady, správania a pamäti. (zdroj, zdroj)

Mnohé štúdie so zvieratami a skúmavkami ukazujú, že tieto prínosy môžu byť spôsobené schopnosťou ženšenu zvyšovať hladiny dopamínu. (zdroj, zdroj, zdroj)

Tiež sa zistilo, že niektoré zložky ženšenu, ako sú ginsenosidy, sú zodpovedné za zvýšenie dopamínu v mozgu a za blahodárne účinky na duševné zdravie vrátane kognitívnych funkcií a pozornosti. (zdroj)

Jedna štúdia o účinkoch koreňového červeného ženšenu na poruchu pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) u detí pozorovala, že nižšie hladiny dopamínu boli spojené s príznakmi ADHD.

Deti, ktoré sa podieľali na štúdii, dostali denne 2 000 mg kórejského červeného ženšenu počas ôsmich týždňov. Na konci štúdie výsledky ukázali, že ženšen zlepšil pozornosť u detí s ADHD. (zdroj)

Je však potrebné vykonať ďalšie štúdie na vyvodenie definitívnych záverov o tom, do akej miery ženšen zvyšuje produkciu dopamínu a mozgovú funkciu u ľudí.

12. Berberine


Berberin je aktívna zložka prítomná v niektorých rastlinách a bylinkách.

V minulých rokoch sa používa v tradičnej čínskej medicíne a nedávno získala popularitu ako prírodný doplnok.

Niekoľko štúdií na zvieratách ukazuje, že berberín zvyšuje hladiny dopamínu a môže pomôcť bojovať proti depresii a úzkosti. (zdroj, zdroj, zdroj, zdroj)

V súčasnosti neexistuje žiadny výskum účinkov doplnkov berberínu na dopamín u ľudí. Preto je potrebný ďalší výskum pred tým, ako sa dajú podať odporúčania.

Zvláštne dôvody a vedľajšie účinky

Najlepšie je poradiť sa so svojím poskytovateľom zdravotnej starostlivosti pred pridaním akéhokoľvek prídavku do vašej každodennej rutiny.

To platí najmä vtedy, ak máte zhoršený zdravotný stav alebo ak užívate nejaké lieky.

Riziko spojené s užívaním vyššie uvedených doplnkov je zvyčajne relatívne nízke. Všetci majú dobré bezpečnostné profily a nízke hladiny toxicity v nízkych až stredných dávkach.

Primárne možné vedľajšie účinky niektorých z týchto doplnkov súvisia s tráviacimi príznakmi, ako je plyn, hnačka, nevoľnosť alebo bolesť brucha.

Boli hlásené aj bolesti hlavy, závraty a palpitácie srdca s určitými doplnkami, vrátane ginkga, ženšenu a kofeínu. (zdroj, zdroj, zdroj)