Elektrolyty sa podieľajú na mnohých základných procesoch vo vašom tele.

Zohrávajú úlohu pri vykonávaní nervových impulzov, zadržiavania svalov, udržiavania hydratácie a regulácie hodnôt pH vášho tela. (zdroj, zdroj, zdroj, zdroj)

Preto je potrebné získať zo stravy dostatočné množstvo elektrolytov, aby vaše telo správne fungovalo.

Tento článok prináša podrobný pohľad na elektrolyty, ich funkcie, riziko nerovnováhy a možné zdroje.


Čo sú elektrolyty?

"Elektrolyt" je pojem pre častice, ktoré majú kladný alebo záporný elektrický náboj. (zdroj)

Vo výžive sa pojem vzťahuje na základné minerály, ktoré sa nachádzajú vo vašej krvi, potu a moči.

Keď sa tieto minerály rozpúšťajú v kvapaline, tvoria elektrolyty - pozitívne alebo negatívne ióny, používané v metabolických procesoch.

Elektrolyty nájdené vo vašom tele zahŕňajú:

- sodík
- draslík
- chlorid
- vápnik
- magnézium
- fosfát
- hydrogénuhličitan

Tieto elektrolyty sú potrebné pre rôzne telesné procesy, vrátane správnej funkcie nervov a svalov, udržiavanie rovnováhy medzi kyselinami a udržiavaním hydratácie.
Elektrolyty sú taktiež potrebné na udržanie vitálnych funkcií tela.
Elektrolyty sú rozhodujúce pre udržanie fungovania nervového systému a svalov a vyváženie vášho vnútorného prostredia.

Funkcia nervového systému
Váš mozog vysiela elektrické signály cez vaše nervové bunky na komunikáciu s bunkami vo vašom tele.

Tieto signály sa nazývajú nervové impulzy a sú generované zmenami elektrického náboja membrány nervových buniek. (zdroj)

Zmeny sa vyskytujú v dôsledku pohybu sodíka elektrolytu cez membránu nervových buniek.

Keď sa to stane, začne reťazová reakcia, ktorá presúva viac sodíkových iónov (a zmenu náboja) pozdĺž dĺžky axónu nervových buniek.

Funkcia svalov
Elektrolyt vápnika je potrebný na sťahovanie svalov. (zdroj)

Umožňuje to, aby svalové vlákna kĺzali a presuvali sa navzájom, pretože svaly sa skracujú a kontrastujú.

V tomto procese sa vyžaduje aj horčík, aby sa svalové vlákna mohli posúvať von a svaly sa po kontrakcii môžu uvoľniť.

Správna hydratácia
Voda sa musí udržiavať v správnych množstvách vo vnútri i mimo každej bunky v tele. (zdroj)

Elektrolyty, najmä sodík, pomáhajú udržiavať rovnováhu tekutín prostredníctvom osmózy.

Osmóza je proces, pri ktorom voda prechádza cez stenu bunkovej membrány zo zriedeného roztoku (viac vody a menej elektrolytov) smerom k viac koncentrovanému roztoku (menej vody a viac elektrolytov).

To zabraňuje tomu, aby bunky mohli prasknúť, pretože by boli príliš plné alebo sa kvôli dehydratácii zhoršovali. (zdroj)

Interné hodnoty pH
Ak chcete zostať zdravý, vaše telo potrebuje regulovať svoje vnútorné pH. (zdroj)

pH je miera toho, ako je roztok kyslý alebo zásaditý. Vo vašom tele je regulovaná chemickými nárazníkmi alebo slabými kyselinami a základňami, ktoré pomáhajú minimalizovať zmeny vo vašom vnútornom prostredí.

Napríklad, vaša krv je regulovaná tak, aby zostala pri pH okolo 7,35 až 7,45. Ak sa od nej odchyľuje, vaše telo nemôže správne fungovať a vaše zdravie sa môže zhoršiť.

Správne vyváženie elektrolytov má zásadný význam pre udržanie hladiny pH v krvi. (zdroj)

Elektrolytové odchýlky sú zlé pre vaše zdravie

Za určitých okolností môže byť hladina elektrolytov v krvi príliš vysoká alebo nízka, čo spôsobuje nerovnováhu. (zdroj, zdroj, zdroj)

Poruchy elektrolytov môžu mať škodlivý účinok na vaše zdravie a v zriedkavých prípadoch môžu byť fatálne. (zdroj)

Elektrolytová nerovnováha sa často vyskytuje v dôsledku dehydratácie spôsobenej prebytkom tepla, vracaním alebo hnačkou. To je dôvod, prečo by ste mali nahradili akékoľvek stratené tekutiny, keď máate horúčku alebo keď ste chorý. (zdroj)

Niektoré choroby, vrátane ochorenia obličiek, poruchy príjmu potravy a zranenia ako ťažké popáleniny, môžu spôsobiť aj nerovnováhu elektrolytov. (zdroj, zdroj, zdroj, zdroj)

Ak máte mierne poruchy elektrolytu, pravdepodobne nebudete mať žiadne príznaky.

Avšak vážnejšie nerovnováhy môžu spôsobiť príznaky ako: (zdroj, zdroj)
- únava
- rýchly alebo nepravidelný srdcový tep
- necitlivosť a mravčenie
- zmätok
- svalová slabosť a kŕče
- bolesti hlavy
- kŕče
Ak máte podozrenie, že máte nerovnováhu elektrolytov, nezabudnite prediskutovať príznaky s lekárom.


Potrebujete viac elektrolytov, ak budete veľa cvičiť?
Keď sa potíte, stratíte vodu a elektrolyty, najmä sodík a chlorid.

V dôsledku toho môžu dlhé obdobia cvičenia alebo aktivity, najmä v horúčave, spôsobiť významnú stratu elektrolytu.

Odhaduje sa, že pot v priemere obsahuje asi 40-60 mmol sodíka na liter. (zdroj)

Ale skutočné množstvo elektrolytov stratených potením sa môže líšiť od človeka k človeku. (zdroj, zdroj)

V USA je maximálny odporúčaný príjem sodíka 2 300 mg denne - čo je ekvivalent 6 gramov alebo 1 čajová lyžička stolovej soli. (zdroj)

Keďže približne 90% amerických dospelých konzumuje viac soli, väčšina ľudí nemusí nahradiť sodík stratený potením. (zdroj)

Pre všetkých je dostatok normálneho množstva sodíka v potravinách a pitnej vode, aby zostali hydratovaní.

Dietetické zdroje elektrolytov
Najlepším spôsobom, ako dosiahnuť a udržať rovnováhu elektrolytov, je zdravá výživa.

Hlavnými potravinovými zdrojmi elektrolytov sú ovocie a zelenina. Avšak v západnej strave je spoločným zdrojom sodíka a chloridu stolová soľ.

Nižšie sú uvedené niektoré potraviny, ktoré poskytujú elektrolyty: (zdroj, zdroj, zdroj)

- Sodík: nakladané jedlá, syr a stolová soľ.
- Chlorid: stolová soľ.
- Draslík: ovocie a zelenina ako banány, avokádo a sladké zemiaky.
- Horčík: semená a orechy.
- Vápnik: mliečne výrobky, obohatené mliečne výrobky a zelená listová zelenina.

Elektrolyty, ako je hydrogenuhličitan, sa prirodzene vyrábajú vo vašom tele, takže sa nemusíte obávať, aby ste ich zahrnuli do vašej stravy.

Mali by ste doplniť svoju diétu s elektrolytmi?
Niektorí ľudia pijú elektrolytovú vodu alebo si ju doplňujú elektrolytmi, ako je sodík a vápnik, aby si zabezpečili dostatočný prísun vody.

Avšak vyvážená strava, ktorá obsahuje zdroje elektrolytov, by mala byť pre väčšinu postačujúca.

Vaše telo môže bežne regulovať elektrolyty efektívne a udržiavať ich na správnej úrovni.

Avšak za určitých okolností, ako počas záchvatov zvracania a hnačky, pri ktorých sú straty elektrolytov nadmerné, môže byť užitočné doplnenie rehydratačným roztokom obsahujúcim elektrolyty. (zdroj)

Množstvo, ktorú budete musieť spotrebovať, závisí od vašich strát. Vždy si prečítajte pokyny pri náhradách.

Upozorňujeme tiež, že ak nemáte nízke hladiny elektrolytov v dôsledku nadmernej straty, potom doplnenie môže spôsobiť abnormálne hladiny a prípadne ochorenie. (zdroj)

Najlepšie je najprv sa poradiť so svojím lekárom alebo lekárnikom pred tým, ako doplníte elektrolyty.