Čo je maltitol?
Maltitol je cukrový alkohol. Cukrové alkoholy sa prirodzene vyskytujú v niektorých druhoch ovocia a zeleniny. Sú tiež považované za sacharidy.
Cukrové alkoholy sa zvyčajne vyrábajú skôr ako sa používajú v ich prirodzenej forme. Sú sladké, ale nie tak sladké ako cukor a majú takmer polovicu kalórií. Obyčajne sa používajú v pečive, cukríkoch a iných sladkých výrobkoch. Môžu sa vyskytnúť aj v niektorých liekoch. Okrem pridania sladkej chute namiesto cukru, maltitol a iné cukrové alkoholy pomáhajú udržiavať jedlo čerstvé a pomáhajú zabrániť zhnednutiu.

Tento článok vysvetľuje, čo potrebujete vedieť o maltitole možných náhradách cukru.


Keď kontrolujete štítky, všimnite si, že maltitol môže byť tiež uvedený ako sorbitol alebo xylitol. V niektorých prípadoch sa dokonca nachádza aj alkohol s cukrom, pretože patrí do tejto kategórie.

Výhody maltitolu
Maltitol vám umožní získať sladkosť, ktorá je blízka cukru, ale s polovicou kalórií. Z tohto dôvodu môže pomôcť pri chudnutí.

Maltitol nemá ani nepríjemnú chuť, ktorú majú iné náhrady cukru. To vám môže pomôcť dodržať diéty s nižším obsahom kalórií, ak sa snažíte schudnúť alebo zvládnuť cukrovku.

Ďalšou výhodou je, že maltitol a iné cukrové alkoholy nespôsobujú dutiny alebo zubný kaz, ako cukor a iné sladidlá. To je jeden z dôvodov, prečo sa niekedy používajú v ústnej vode a zubných pastách.

Opatrenia
Maltitol je považovaný za bezpečnú alternatívu cukru, ale existujú určité opatrenia, ktoré by ste mali vedieť.

Maltitol sa nachádza v mnohých produktoch bez cukru, ale ľudia s cukrovkou by si mali pamätať, že je to sacharid. To znamená, že má stále glykemický index. Aj keď nie je taký vysoký ako cukor, stále má vplyv na hladinu glukózy v krvi. Je dôležité poznamenať, že vaše telo neabsorbuje toľko cukrového alkoholu ako cukru. Takže môže byť stále používaný ako účinná alternatíva pre ľudí s cukrovkou. Musia len sledovať ich príjem a čítať etikety.


Po zjedení maltitolu, majú niektorí ľudia bolesti žalúdka a plynatosť. Tiež môže pôsobiť podobne ako preháňadlo a spôsobiť hnačku. Závažnosť týchto vedľajších účinkov závisí od toho, koľko zjete a ako na ne vaše telo reaguje.

Neexistujú žiadne iné závažné zdravotné problémy s použitím maltitolu alebo iných cukrových alkoholov.

Alternatívy k maltitolu
Maltitol a cukrové alkoholy sa vo všeobecnosti používajú ako zložka. Obyčajne sa nepoužívajú samostatne. Z tohto dôvodu existujú niektoré jednoduché alternatívy, ktoré môžete použiť pri varení a pečení, ak máte skúsenosti s bolesťou brucha a žalúdka s maltitolom.

Tieto alternatívy pomôžu aj vtedy, keď potrebujete obmedziť príjem cukru buď kvôli úbytku hmotnosti alebo cukrovke.

Stevia
Stevia sa považuje za nové sladidlo, pretože je to kombinácia iných druhov sladidiel. V skutočnosti sa nezapadá do žiadnej inej kategórie. Rastlina stevia rastie v Južnej Amerike. Je to 200 až 300 krát sladšia ako cukor a neobsahuje kalórie.

Na rozdiel od cukru a iných sladidiel stevia obsahuje niektoré živiny ako:
- draslík
- zinok
- magnézium
- vitamín B-3
Stevia je tiež zdrojom vlákniny a železa. V súčasnosti je to iba rafinovaná stevia, ktorú schvaľuje Úrad pre potraviny a liečivá (FDA).

Erytritol
To je tiež cukrový alkohol. Na rozdiel od maltitolu však nemá glykemický index a má menej kalórií. Tiež zvyčajne nespôsobuje bolesť žalúdka alebo plynatosť. Vzhľadom k tomu, že je to stále cukor alkoholu, nemá to nepríjemnú pachuť umelých sladidiel.

Agáve a ostatné prírodné sladidlá
Agátový nektár sa považuje za prírodné sladidlo, ale môže sa konzumovať len do určitej miery. Je to jeden z najvyšších zdrojov rafinovanej fruktózy - viac ako stolový cukor. Tabuľkový cukor obsahuje asi 50 percent rafinovanej fruktózy. Rafinovaná spotreba fruktózy je spojená s obezitou, mastnými ochoreniami pečene a cukrovkou. Med, javorový sirup a melasa sú tiež prírodné sladidlá a všetky obsahujú rôzne množstvá rafinovanej fruktózy. Väčšina z nich vrátane medu sa veľmi podobá cukru vrátane obsahu kalórií. Mali by byť použité predovšetkým pre ich chuť kvôli vysokému množstvu kalórií.

Umelé sladidlá
Umelé sladidlá sa vyrábajú a zvyčajne sú oveľa sladšie ako cukor. Obsahujú minimálne množstvo kalórií, čo je skvelé pre ľudí, ktorí majú diétu. Zvyčajne neovplyvňujú hladinu cukru v krvi, čo je prospešné pre ľudí s cukrovkou. Nedávny výskum však dokazuje, že tieto sladidlá ovplyvňujú črevné baktérie a môžu v priebehu času nepriamo ovplyvňovať citlivosť na inzulín a hladinu cukru v krvi.


Zatiaľ čo niektoré umelé sladidlá obsahujú varovné označenie, ktoré môžu byť nebezpečné pre vaše zdravie, väčšina zdravotníckych agentúr súhlasí s tým, že na to nie je dostatok štúdií. Sú schválené ako bezpečne konzumovateľné podľa FDA.

Mnoho ľudí sa snaží znížiť príjem cukru z dôvodov, ako je strata hmotnosti a cukrovka. Maltitol a iné cukrové alkoholy môžu byť vhodnými alternatívami.

Ak máte cukrovku je dôležité diskutovať o jedle s maltitolom so svojím lekárom a výživovým poradcom. Budú schopní určiť, či je to pre vás najlepšia alternatíva cukru. Môžu vám tiež pomôcť zistiťvhodné množstvo, ktoré potrebujete, aby ste sa vyhli nepríjemným vedľajším účinkom.

Najlepšie je informovať sa a čítať štítky. Nepredpokladajte, že keď je výrobok bez cukru, je aj bez kalórií. V závislosti od typu použitého sladidla môže mať stále kalórie a glykemický index, ktorý ovplyvní vaše ciele alebo podmienky týkajúce sa strát hmotnosti, ako je napríklad cukrovka.

Varenie doma je jednou z najlepších možností, ak chcete mať väčšiu kontrolu nad vašimi sladidlami, príjmom kalórií a hladinou glukózy v krvi. Existuje veľa skvelých receptov, ktoré môžete urobiť sami. Môžete použiť varianty cukru, ktoré recepty navrhujú alebo experimentujú pomocou obľúbených položiek.

Pri experimentovaní so sladidlami majte na pamäti, že každý z nich má inú úroveň sladkosti. Môže to trvať niekoľko pokusov kým získate chuť podľa vašich predstáv.