Káva je jedným z najpopulárnejších nápojov na svete.
Vďaka vysokej hladine antioxidantov a prospešných živín sa zdá byť celkom zdravé piť kávu.
Štúdie ukazujú, že ľudia, ktorí pijú kávu majú omnoho nižšie riziko vzniku niekoľkých vážnych ochorení.

Tu je 13 výhod a prínosov pre zdravie vďaka káve, podporovaných vedou:


1. Káva môže zlepšiť úroveň energie

Káva môže pomôcť ľuďom, aby sa cítili menej unavení a zvýšili svoju energetickú úroveň. Káva obsahuje stimulant nazývaný kofeín - najbežnejšie spotrebovaná psychoaktívna látka na svete. Keď pijete kávu, kofeín sa absorbuje do krvného obehu. Odtiaľ odcestuje do vášho mozgu. Kofeín v mozgu blokuje inhibítor neurotransmitera adenozínu.
Keď sa to stane, zvyšuje sa množstvo iných neurotransmiterov, ako je norepinefrín a dopamín, čo vedie k zvýšenému spaľovaniu neurónov.

Mnohé kontrolované štúdie na ľuďoch ukazujú, že káva zlepšuje rôzne aspekty mozgovej funkcie - vrátane pamäti, nálady, bdelosti, energetických hladín, reakčných časov a všeobecných mentálnych funkcií.

2. Káva môže pomôcť spaľovať tuk

Kofeín sa nachádza v takmer každom komerčnom doplnku na spaľovanie tukov - a to z dobrého dôvodu. Je to jedna z mála prírodných látok, ktorá dokázala, že pomáha pri spaľovaní tukov.
Niekoľko štúdií ukazuje, že kofeín môže zvýšiť vašu metabolickú dávku o 3-11%.
Ďalšie štúdie ukazujú, že kofeín môže zvlášť zvýšiť spaľovanie tukov až o 10% u obéznych jedincov a 29% u chudých ľudí.
Je však možné, že tieto účinky sa zmenšujú u ľudí, ktorí dlhodobo a pravidelne pijú kávu.

3. Káva môže výrazne zlepšiť fyzickú výkonnosť

Kofeín stimuluje váš nervový systém a posiela signály tukovým bunkám, aby rozložili telesný tuk.
Ale tiež zvyšuje hladinu adrenalínu vo vašej krvi.
Jedná sa o hormón boja alebo letu, ktorý pripravuje vaše telo na intenzívnu fyzickú námahu.

Kofeín rozkladá telesný tuk, takže voľné mastné kyseliny sú dostupné ako palivo.
Vzhľadom na tieto účinky nie je prekvapujúce, že kofeín môže v priemere zlepšiť fyzickú výkonnosť o 11-12%.
Preto je rozumné si dať silnú šálku kávy asi pol hodiny predtým, než sa vydáte do posilňovne.

4. Káva obsahuje esenciálne živiny

Mnohé živiny v kávových zrnkách sa dostanú do hotovej varenej kávy.
Jedna šálka kávy obsahuje:

Riboflavín (vitamín B2): 11% referenčného denného príjmu (RDI).
Kyselina pantoténová (vitamín B5): 6% RDI.
Mangán a draslík: 3% RDI.
Horčík a niacín (vitamín B3): 2% RDI.
Aj keď sa to nezdá, väčšina ľudí si užíva niekoľko šálok denne - čo umožňuje, aby sa tieto hodnoty rýchlo zvýšili.


5. Káva môže znížiť riziko vzniku cukrovky 2. typu

Diabetes 2. typu je hlavným zdravotným problémom, ktorý v súčasnosti postihuje milióny ľudí na celom svete. Je charakterizovaná zvýšenou hladinou cukru v krvi spôsobenou inzulínovou rezistenciou alebo zníženou schopnosťou vylučovať inzulín.

Z nejakého dôvodu majú spotrebitelia kávy výrazne znížené riziko diabetu 2. typu.
Štúdie ukazujú, že ľudia, ktorí pijú najviac káv, majú o 23-50% nižšie riziko vzniku tejto choroby. Jedna štúdia ukázala zníženie až na 67%.Podľa rozsiahlej revízie 18 štúdií s celkovým počtom 457 922 ľudí bola každá denná šálka kávy spojená so 7% znížením rizika diabetu 2. typu.


6. Pitie kávy vás môže ochrániť pred Alzheimerovou chorobou a demenciou

Alzheimerova choroba je najčastejšou neurodegeneratívnou chorobou a hlavnou príčinou demencie na celom svete.
Táto choroba zvyčajne postihuje ľudí starších ako 65 rokov a nie je známa žiadna liečba.
Existuje však niekoľko vecí, ktoré môžete urobiť, aby sa zabránilo vzniku tohto ochorenia.

Jesť zdravo a cvičenie je samozrejmé, ale pitie kávy môže byť neuveriteľne účinné.

Niekoľko štúdií ukazuje, že pijatelia kávy majú až o 65% nižšie riziko Alzheimerovej choroby.


7. Káva môže znížiť riziko Parkinsonovej choroby

Parkinsonova choroba je druhým najčastejším neurodegeneratívnym stavom, tesne za Alzheimerovou chorobou. Je to spôsobené smrťou neurónov generujúcich dopamín v mozgu. Rovnako ako u pacientov s Alzheimerovou chorobou neexistuje žiadna známa liečba, preto je oveľa dôležitejšie zamerať sa na prevenciu.

Štúdie ukazujú, že pijatelia kávy majú oveľa nižšie riziko Parkinsonovej choroby, s redukciou rizika v rozmedzí od 32 do 60%.

V tomto prípade sa zdá, že kofeín je prospešný, pretože ľudia, ktorí pijú bezkofeinovú, nemajú nižšie riziko Parkinsonovej choroby.


8. Pitie kávy môže chrániť Vašu pečeň

Vaša pečeň je úžasný orgán, ktorý vykonáva stovky dôležitých funkcií. Niektoré bežné ochorenia primárne postihujú pečeň, vrátane hepatitídy, ochorenia pečene a mnohých ďalších. Mnohé z týchto stavov môžu viesť k cirhóze, pri ktorej je vaša pečeň vo veľkej miere nahradená tkanivom jazvy.

Zaujímavosťou je, že káva môže chrániť pred cirhózou - ľudia, ktorí pijú 4 alebo viac šálok denne, majú až o 80% nižšie riziko.


9.Káva môže bojovať proti depresii a urobiť vás šťastnejšími

Depresia je vážna duševná porucha, ktorá spôsobuje výrazne zníženú kvalitu života.
Je to veľmi časté ochorenie, keďže približne 4,1% ľudí v USA v súčasnosti spĺňa kritériá pre klinickú depresiu.

V štúdii Harvardovej publikovanej v roku 2011 mali ženy, ktoré vypili 4 alebo viac šálok kávy denne, o 20% nižšie riziko depresie.

Iná štúdia u 208 424 osôb zistila, že tí, ktorí vypili 4 alebo viac šálok denne, mali o 53% nižšiu pravdepodobnosť úmrtia pri samovražde.


10. Môže znížiť riziko niektorých typov rakoviny

Rakovina je jednou z najčastejších príčin smrti na svete. Je charakterizovaná nekontrolovaným rastom buniek vo vašom tele.
Káva sa javí ako ochranná proti dvom typom rakoviny: rakovina pečene a kolorekta.
Rakovina pečene je treťou hlavnou príčinou úmrtia na rakovinu na svete, zatiaľ čo rakovina kolorekta je štvrtá.

Štúdie ukazujú, že pijatelia kávy majú až o 40% nižšie riziko rakoviny pečene.

Podobne jedna štúdia u 489 706 ľudí zistila, že tí, ktorí pili 4-5 šálok kávy denne, mali o 15% nižšie riziko rakoviny hrubého čreva.


11. Káva môže znížiť riziko srdcových ochorení

Často sa tvrdí, že kofeín môže zvýšiť krvný tlak.

To je pravda, ale s nárastom len 3-4 mm/Hg je účinok malý a zvyčajne sa rozptýli, pri normálnom krvnom tlaku.
U niektorých ľudí to však môže pretrvávať, takže to majte na pamäti, ak máte zvýšený krvný tlak.

Vzhľadom na to štúdie nepodporujú myšlienku, že káva zvyšuje riziko srdcových ochorení.
Naopak, existujú určité dôkazy, že ženy, ktoré pijú kávu, majú riziko znížené.

Niektoré štúdie tiež ukazujú, že pijatelia kávy majú o 20% nižšie riziko mozgovej príhody.


12. Káva Vám môže pomôcť žiť dlhšie

Vzhľadom na to, že pijatelia kávy majú menšiu pravdepodobnosť vzniku mnohých ochorení, by vám káva mohla pomôcť žiť dlhšie.
Niekoľko pozorovacích štúdií naznačuje, že pijatelia kávy majú nižšie riziko smrti.

V dvoch veľmi veľkých štúdiách bola pitie káva spojené s 20% znížením rizika úmrtia u mužov a 26% zníženie rizika úmrtia u žien vo veku 18-24 rokov.
Tento účinok sa javí zvlášť silný u ľudí s diabetom 2. typu.                                                                                                                                                          V jednej 20-ročnej štúdii mali jedinci s cukrovkou, ktorí vypili kávu, o 30% nižšie riziko úmrtia.


13. Káva je najväčší zdroj antioxidantov v západnej diéte

Pre ľudí, ktorí jedia štandardnú západnú stravu, môže byť káva jednou z najzdravších aspektov stravovania.

Je to preto, že káva má vysoký obsah antioxidantov. Štúdie ukazujú, že veľa ľudí získava viac antioxidantov z kávy ako z kombinácií ovocia a zeleniny.