Vytlačiť
Kategória: Zaujímavosti

Polyoly, nazývané tiež cukrové alkoholy, sú skupinou všestranných, znížených kalórií uhľohydrátov, ktoré poskytujú chuť a štruktúru cukru približne s polovicou kalórií. Používajú sa ako zložky potravín na nahradenie cukru v čoraz väčšom množstve bez cukru a nízkokalorických potravinách a nápojoch pre ich funkčné a zdravotné výhody. Medzi tieto výrobky patria žuvačky, cukrovinky, zmrzlina, pečivo a ovocné nátierky. Okrem toho fungujú dobre v náplniach a glazúrach, konzervovaných ovocných nápojoch, jogurtoch a stolových sladidlách.

Tento článok vysvetľuje, čo potrebujete vedieť o Polyoloch.



Aké sú funkčné výhody polyolu?
Okrem toho, že poskytujú sladkosť, polyoly pridávajú objem a poskytujú hladkú, krémovú textúru bez potravín, kde je to potrebné. Polyoly tiež môžu zlepšiť životnosť a stabilitu produktu tým, že napomáhajú retencii vlhkosti a riadia kryštalizáciu produktu.

Aké sú ich prínosy pre zdravie?
Okrem ich čistej sladkej chuti a jedinečných funkčných vlastností, polyoly ponúkajú dôležité zdravotné výhody. Napríklad, pretože sú neúplne stráviteľné, polyoly majú nižší počet kalórií a nespôsobujú náhle zvýšenie hladiny cukru v krvi. Dôležité je, že polyoly nie sú ľahko premenené na kyseliny baktériami v ústach a preto nepodporujú zubný kaz.

Vyvolávajú gastrointestinálne problémy?
Pretože polyoly sú len čiastočne trávené a absorbované v tenkom čreve, prechádzajú do hrubého čreva, kde môžu byť fermentované baktériami. Táto fermentácia vedie k výrobe zlúčenín, ktoré slúžia ako živiny pre bunky hrubého čreva a majú za následok tvorbu plynu. Tento plyn opúšťa telo vo forme plynatosti. Navyše voda nasleduje nestrávené a neabsorbované polyoly do hrubého čreva, kde sa reabsorbuje. Rozsah tejto reabsorpcie vody závisí od schopnosti jednotlivca. Neabsorbovaná voda zmäkčuje výkal a eliminuje sa vo výkaloch. Takže spotreba polyolov môže viesť k miernemu zvýšeniu frekvencie črevných pohybov a mäkšej konzistencie výkalov.

Má každý skúsenosti s GI pri konzumácii polyolov?
Vnímanie gastrointestinálnych (GI) účinkov polyolov sa môže meniť, pretože ľudia reagujú inak. Napríklad niektorí ľudia sa môžu trápiť, zatiaľ čo iní ich vnímajú ako znaky "vlákninového" efektu. Účinky sa môžu navyše líšiť pre rôzne osoby alebo pri rôznych príležitostiach v závislosti od citlivosti jednotlivca, ako aj množstva pojedeného polyolu, typu konzumovaného polyolu a ďalších potravín konzumovaných s výrobkom obsahujúcim polyol. Keď sa potravina obsahujúca polyol konzumuje ako súčasť jedla, prechodný čas cez gastrointestinálny (GI) trakt sa predlžuje, čo umožňuje viac absorpcie vody a viac polyolu, ktorý má byť fermentovaný v tenkom čreve. To znamená, že účinky GI sa znižujú alebo sa vôbec nedajú vnímať. Podobne, ak sa potraviny obsahujúce polyol spotrebúvajú pomaly v priebehu času, malo by to byť podobné. Konzumácia výrobkov obsahujúcich polyol často zvyšuje toleranciu polyolov a znižuje gastrointestinálne účinky v dôsledku prednostného nárastu počtu baktérií schopných metabolizovať polyol.

Charakteristiky polyolov, ktoré vedú k ich prínosom (tj vlastnosti, ktoré sú príjemné pre zuby, veľmi nízke zvýšenie hladiny glukózy v krvi, menej kalórií), ako aj gastrointestinálne účinky sú v podstate rovnaké pre všetky polyoly, takže všetky môžu vyvolať laxáciu, keď sú konzumované vo veľkých množstvách (fyziologické preťaženie). Funkcia čriev sa medzi jednotlivcami značne líši, rovnako ako vnímanie trávenia.

Čo má človek robiť, ak je citlivý?
Akékoľvek účinky GI z konzumácie potravín s polyolmi, ak sa vôbec vyskytujú, sú zvyčajne mierne a dočasné. Ak sa človek domnieva, že je negatívne ovplyvnený, množstvo, ktoré sa spotrebuje pri jednej príležitosti, by sa malo znížiť. Väčšina ľudí sa po niekoľkých dňoch prispôsobí polyolom, podobne ako iné potraviny s vysokým obsahom vlákniny. Mnoho ľudí sa naučilo najprv jesť len malé množstvo výrobkov bez cukru a potom postupne zvyšovať tieto potraviny v strave. Rovnako ako u všetkých ostatných potravín, ľudia konzumujú potraviny obsahujúce polyoly v miernom množstve.

Tráviace problémy
Hlavným problémom s cukrovými alkoholmi je, že môžu spôsobovať problémy s trávením, najmä ak sú spotrebované vo veľkých množstvách. Vaše telo nedokáže stráviť väčšinu z nich, a preto cestujú do hrubého čreva, kde sú metabolizované črevnými baktériami. Ak prijímete veľa cukrových alkoholov v krátkom čase, môže sa vyskytnúť plyn, nadúvanie a hnačka. Ak máte syndróm dráždivého čreva (IBS) alebo citlivosť na FODMAP, možno budete chcieť zvážiť úplné vylúčenie cukrových alkoholov. Zdá sa, že sorbitol a maltitol sú najväčší páchatelia, zatiaľ čo erytritol a xylitol spôsobujú najmenšie príznaky.